ایسنا نوشت:

دولت عراق ماجراي درخواست كمك از نيروهاي آمريكايي به منظور بازرسي از هواپيماهايي كه به مقصد سوريه پرواز مي‌كنند، را رد كرد.
كريم النوري، مشاور اطلاع‌رساني دولت عراق در گفت‌وگو با روزنامه‌ الحيات چاپ لندن بيان كرد:‌ آنچه كه رسانه‌ها درخصوص حضور نيروهاي ويژه آمريكايي و بازرسي از هواپيماهاي موجود در فرودگاه بغداد منتشر كرده‌اند، نادرست است. وي تاكيد كرد كه دولت عراق توانايي و تخصص كافي را براي انجام بازرسي‌ها در اختيار دارد.
النوري افزود: كميته بازرسي ويژه‌اي را متشكل از نمايندگان وزارتخانه‌هاي دفاع و امنيت ملي و هم‌چنين سازمان هواپيمايي كشوري تشكيل داديم كه آنها هواپيماهايي را كه به مقصد سوريه در حركت هستند و مشكوك به حمل مواد ممنوعه و يا مخالف با توافقنامه‌هاي بين‌المللي هستند، را متوقف خواهند كرد.
وي گفت: عمليات بازرسي به صورت رندومي انجام خواهد شد و يا در صورتي كه سازمان هواپيمايي كشور دريابد كه اطلاعات مربوط به يك هواپيما بر خلاف فرمي است كه تكميل شده، آن هواپيما را فرو نشانده و به دقت آن را بازرسي خواهند كرد.
مشاور اطلاع‌رساني دولت عراق افزود: وزارت حمل و نقل تصميم گرفته است تا در عمليات‌هاي بازرسي آتي از رسانه هاي عمومي دعوت كند تا واقعيت آنچه كه در فرودگاه بغداد انجام مي‌شود، منتشر شود.
اين در حالي است كه حسن دانايي‌فر، سفير ايران در بغداد چند روز پيش در گفت‌وگو با خبرنگاران با انتقاد از اقدام عراق در بازرسي از هواپيماهاي ايراني كه به مقصد سوريه پرواز مي‌كنند، نسبت به عواقب تكرار اين اقدام هشدار داد و گفت كه در صورت ادامه اين روند، ايران اقدام متقابل انجام خواهد داد.
وي افزود: آنچه كه عراق در خصوص بازرسي از هواپيماهايي كه به سوي سوريه در حركت هستند، انجام داد، متناسب با عرف ديپلماتيك دو كشور نيست و با توافقنامه‌هاي امنيتي و معاهده حمل‌ونقل هوايي دو كشور تعارض دارد. متاسفانه دولت عراق هواپيماهاي ايراني را مجبور كرد تا براي بازرسي فرود بيايند كه به چيزي هم دست نيافت.
دانايي‌فر گفت كه مساله تحت بازرسي قرار دادن هواپيماهاي ايراني تناسبي با عرف بين‌الملل ندارد چرا كه ادعاهاي سابق آمريكا مبني بر اقدام ايران براي انتقال سلاح به سوريه، ادعاهايي واهي است.
وي افزود كه ايران از دولت عراق مي‌خواهد تا از تكرار اين اقدام در قبال هواپيماهاي ايراني كه حامل شهرونداني براي سفر به سوريه هستند، خودداري كند.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 249513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =