از پروژه های نیمه تمام همواره به عنوان یک مشکل اساسی در اقتصاد ایران نام برده می شود.

محمد هیراد حاتمی:
ما الی ماشاء الله طرح های نیمه تمام داریم، واقعا چه کاری می خواهیم بکنیم و قسمتی از این طرح ها در اثر همان بلند پروازی ها رویاها و بی حساب و کتاب ها ست. ... هر که هر جا رفته و از او یک چیزی خواستند، او هم با دست و دلبازی گفته « بشود » و الان آمده برنامه می دهد و برنامه هم می گوید نمی شود. او می گوید من قول دادم، بالاخره با یک صنار سه شاهی، دو تا آجر روی هم گذاشته شده و ما طرح هایی از 5 درصد تا 45، 50 درصد داریم. » این بخشی از اظهارات حسن حبیبی، معاون اول رییس جمهوری در دولت های هاشمی رفسنجانی و خاتمی است که در همایش 50 سال برنامه ریزی توسعه در ایران مطرح کرد. اگر چه حسن حبیبی این اظهارات را در میانه های دهه 70 مطرح کرده است اما طرح های نا تمام هنوز هم به عنوان یکی از اصلی ترین موانع توسعه در ایران به حساب می آید به طوریکه در یازدهمین روز آذر سال 88 و بیش از یک دهه از هشداری که حسن حبیبی درباره طرح های نیمه کاره مطرح کرد، مجید نامجو وزیر نیرو نیز به این شکل از روند پروژه های نیمه تمام گلایه کرد: « پروژه های در حال اجرای وزارت نیرو 53,000,000,000,000 تومان می باشد. » موضوعی که وزیر نیرو یک سال و نیم بعد نیز آن را با ادبیات دیگری دوباره مطرح کرد: « بیش از 120,000,000,000,000 تومان پروژه نیمه تمام در بخش آب و برق داریم.... مشکل وزارت نیرو تامین منابع مالی است. »
پروژه های نیمه تمام فقط در کلام وزیر نیرو خلاصه نمی شود چه آنکه حمید بهبهانی که آخرین وزیر راه و ترابری است نیز به این موضوع در روزهای پایانی سال 89 اشاره کرد و گفت: « 11 هزار پروژه در حال حاضر به وزارت راه سپرده شده که در کل تاریخ ایران بی نظیر است. ایران به کارگاه راه سازی و راه آهن سازی تبدیل شده است. با تمامی این پروژه ها، در سال جاری نیز 400 پروژه جدید به این وزارتخانه سپرده شده. حجم اعتباری این پروژه ها بالغ بر 200,000,000,000,000 تومان است. »
حدود یک ماه پس از اظهارات حمید بهبهانی نوبت معاون وزیر صنایع و معادن بود که طرح های نیمه صنعتی را مشکلی برای توسعه اقتصاد ایران معرفی کند: « 20000 طرح نیمه تمام صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای 20 درصد در کشور وجود دارد. بررسی ها نشان می دهد 7 هزار طرح از طرح های نیمه تمام، پیشرفت فیزیکی بالای 50 درصد را دارا هستند. عمده طرح های نیمه تمام درگیر مشکلات مالی هستند. »
این اظهارات در حالی از سوی مسئولان مختلف اجرایی به عنوان یک مشکل پیش روی اقتصاد ایران مطرح شده است که به تازگی سخنگوي وزارت صنعت، معدن و تجارت از اتمام يك‌هزارو700 پروژه نيمه‌تمام صنعتي و معدني طي پنج ماهه نخست سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني خبر داده است.
سيدعليرضا شجاعي افزود: ميزان سرمايه‌گذاري اين تعداد پروژه بيش از سه هزار ميليارد تومان بوده است كه در همين راستا بيش از 25 هزار نفر اشتغال مستقيم ايجاد شده است.
وي با بيان اين‌كه بيشترين تعداد پروژه‌ها در استان‌هاي آذربايجان شرقي، خراسان رضوي و اصفهان بوده است، تصريح كرد: بيشترين ميزان سرمايه‌گذاري نيز در استان‌هاي تهران، اصفهان و خراسان رضوي صورت گرفته است.
مشاور وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين در خصوص جذاب ترين حوزه‌هاي سرمايه‌گذاري تصريح كرد: محصولات غذايي و آشاميدني، ساخت فلزات اساسي، ساير محصولات كاني غيرفلزي، ساخت مواد و محصولات شيميايي و ساخت منسوجات حوزه‌هايي است كه بيشترين ميزان سرمايه‌گذاري در آنها صورت گرفته است.
وي اظهار كرد: جذب سرمايه‌گذار و همچنين سوق دادن نقدينگي‌ها به سمت توليد تنها از طريق ثابت بودن پارامترهاي كلان اقتصادي امكانپذير است چرا كه در اين موقعيت، شرايط براي فعال صنعتي شفاف بوده و او را قادر به برنامه‌ريزي مناسب در حوزه كاري خود مي‌كند.
براساس اين گزارش، اتمام طرح‌هاي نيمه‌تمام و تكميل ظرفيت بنگاه‌هاي صنعتي و معدني در دستور كار اساسي وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال توليد ملي و حمايت از سرمايه ايراني قرار گرفت كه براساس آن‌، وزير صنعت، معدن و تجارت از اتمام هزار پروژه نيمه‌تمام در بهار امسال خبر داده بود.
شجاعي از پشتيبانان مالي توليد همچون بانك ها و حوزه هاي مرتبط با اقتصاد كلان خواست تا با تأمين سرمايه در گردش و سرمايه ثابت موردنياز توليدبه تكميل ظرفيت هاو اتمام پروژه ها در سال توليد ملي كمك نمايند.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 249200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =