سخنگوی قوه قضائیه دلایل اجرای احکام فائزه هاشمی، علی اکبر جوانفکر و علت فیلتر شدن جی میل را تشریح کرد.

به گزارش خبرآنلاین، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خود با درباره علت اجرای حکم فائزه هاشمی و علی اکبر جوانفکر گفت: در اجرای عدالت یکی از مبانی اساسی، اجرای قانون است. بدون اجرای قانون، عدالت محقق نمی شود، حال آنکه اجرای عدالت یکی از اهداف مهم قوه قضائیه و نظام است. در جهت تحقق عدالت قانون باید درباره همه اجرا شود. روزی که قانون درباره ضعفا اجرا شود و صاحبان زور و ثروت از اعمال قانون فرار کنند، بی عدالتی رخ می دهد.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: هر حکمی که صادر می شود بلافاصله باید اجرا شود حال اگر قابل تجدیدنظر باشد طرفین پرونده حق دارند به آن اعتراض کنند. همچنین بعد از قطعیت حکم طرفین می توانند اعمال ماده(18) یا فرجام‌خواهی کنند که این کار شرایط خاص خودش را دارد.

دادستان کل کشور گفت: وقتی حکمی قطعی شد قابلیت اجرا پیدا می کند و درخواست اعمال ماده(18) یا اعاده دادرسی مانع اجرای حکم نیست مگر آنکه دلایل آنقدر روشن باشد که بتوان اعمال ماده(18) یا اعاده دادرسی را قبول کرد.

محسنی اژه ای ادامه داد: هر روز در دستگاه قضایی احکام زیادی اجرا می شود که همه آنها حساسیت جامعه و یا جریان سیاسی را ندارند. حال گاهی انتقاد می شود که زمان اجرای حکمی متناسب نبوده است، مثلا می گویند نزدیک عید بوده، قبل یا بعد انتخابات بوده، در آستانه ماه رمضان است، یا می گویند فلانی در سفر بوده، یا می خواهد بیاید و... . اگر برای اجرای همه احکام این ملاحظات را در نظر بگیریم دیگر نباید در کشور حکمی اجرا شود.

وی گفت: برای اجرای احکام رؤسای دادگستری ها و دادستان ها سعی می‌کنند تدبیر لازم را بیاندیشند، اما این بدان معنا نیست که کار متوقف شود، اما تدبیر می شود برای اجرای احکام هزینه کمتری شود.

 

پرونده جوانفکر
محسنی اژه در پاسخ به خبرنگار روزنامه ایران که سوال کرد دادستانی اصرار بر امنیتی کردن پرونده جوانفکر داشته و به شکایت جوانفکر رسیدگی نکرده و بدون مدارک مستند حکم صادر کرده گفت: شما دارید به قاضی نسبت می دهید که بدون مستند حکم صادر کرده بعد هم می گوئید شکایت آقای جوانفکر رسیدگی نشده شما از کجا می دانید؟ اگر هم نتوانید اثبات کنید به عنوان مفتری باید پاسخگو باشید و نیاز هم به مگر شما می دانید به آن شکایت رسیدگی نشده است؟

خبرنگار ایران گفت: من اطلاع دارم که این شکایت رسیدگی نشده است.

محسنی اژه ای گفت: آقای جوانفکر یک اتهام داشته در دادگاه انقلاب رسیدگی شده و دادگاه حکم دو سال را یک سال صادر کرده و حکم هم قطعی شده است. اتهام دیگر وی مطبوعاتی بوده و دو تا 6 ماه حبس با دو عنوان محکوم شده است. دیوان عالی گفت که این دو عنوان یک عنوان محسوب می شود و دو 6 ماه را یک شش ماه محکوم کردند.

وی در مورد اظهارات رئیس جمهور مبنی بر آزادی جوانفکر گفت: اگر راه قضایی وجود دارد اعلام کنند ما اقدام می کنیم.


پرونده خانواده هاشمی
محسنی اژه ای در مورد همزمانی دستگیری سعید تاجیک با فائزه هاشمی گفت: دستگیری تاجیک مربوط به فائزه هاشمی نیست، اما نزدیک به هم شده است.

محسنی اژه ای در مورد درخواست وکیل فائزه هاشمی در خصوص تبدیل قرار وی گفت: خانم فائزه هاشمی در حال گذراندن حکم هستند و وکلا و خانواده ها هم به دنبال تبدیل حکم هستند. من نمی دانم وکیل خانم هاشمی چه درخواستی کرده اما این درخواستها طبیعی است.

دادستان کل کشور در مورد اتهامات مهدی هاشمی گفت: ما معذوریم از اینکه فردی که هنوز محاکمه نشده اتهاماتش را مطرح کنیم. اگر اعلام کنم فرد می تواند از من شکایت کند. او در بند آقای جوانفکر نیست و در یک زندان به سر نمی برند.

 

تعقیب مدیر مسئول مغرب و برخی همکارانش غیر مطبوعاتی است

علت تحت تعقیب قرار گرفتن مدیر مسئول روزنامه جدید الانتشار مغرب را مسائل غیر مطبوعاتی عنوان کرد: مدیر مسئول مغرب و برخی همکارانش به دلیل مسائل غیر مطبوعاتی تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.


اخلال در گوگل و جی میل
سخنگوی قوه قضائیه همچنین به ماجرای فیلتر شدن جی میل اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از اقدامات زشت آمریکا سکوت در برابر اهانت به نبی اکرم(ص) بود که این اهانت تمام مسلمانان را جریحه‌دار کرد. بخشی از این فیلم موهن روی سایت یوتیوپ قرار گرفت که در کارگروه فیلترینگ تصمیم گرفته شد این سایت فیلتر شود. سایت یوتیوپ قبلا از سوی گوگل خریداری شده بود که همزمان با فیلترینگ سایت یوتیوپ در گوگل و جیمیل اخلال ایجاد شد. در جلسه کارگروه مصوب شد از هر امکان فنی استفاده شود تا همزمان با فیلتر شدن یوتیوپ مردم از جی میل محروم نشوند. این کار صورت گرفت و در حال حاضر جی میل مشکلی ندارد.

وی به قانون جرایم رایانه ای اشاره کرد و ادامه داد: این قانون در تیر ماه سال 88 تصویب شد و در آن 12 نهاد و دستگاه عضو هستند. 6 وزارتخانه علوم، اطلاعات، ارشاد، دادگستری و آموزش و پرورش، رئیس سازمان صدا و سیما، نیروی انتظامی، سازمان تبلیغات اسلامی و دادستانی کل کشور عضو این کارگروه هستند. دادستانی کل کشور تنها عضو قضایی و دادستان رئیس این کارگروه است.

 

اتهام خبرنگار شبکه سحر
خبرنگار شبکه سحر از دادستان کل کشور سوال کرد خبرنگار شبکه سحر در آذربایجان به جرم حمل مواد مخدر دستگیر شده در حالی که این خبرنگار مومن و متعهد و در حال تهیه گزارشی در خصوص حجاب بوده گفت: وزارت دادگستری و امور بین الملل قوه قضائیه باید پیگیری کنند و اگر اقدامی نشده اطلاع دهید تا به سرعت پیگیری شود.
47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 247560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    103 4
    یوتیوب که قبلا هم فیلتر بود جی میل هم بدون مشکل کار میکرد، یعنی چی " یوتیوپ قبلا از سوی گوگل خریداری شده بود که همزمان با فیلترینگ سایت یوتیوپ در گوگل و جیمیل اخلال ایجاد شد"!!!!!!!!!!
    • مسیح IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
      61 0
      واقعاً هم که حق گفتی. من این چند روز توی اظهارنظرهای مختلف مسئولان مکرر دیدم که گفتن این مشکل به‌خاطر فیلترشدن یوتیوب اتفاق افتاده در حالی‌که یوتیوب چندساله که فیلتره، یعنی واقعاً این مسئولین این قضیه رو نمی‌دونن؟ چرا هیچ‌کدوم از شما خبرنگارها مثلاً توی همین نشست از ایشون نپرسیدین که آقای اژه‌ای شما واقعاً نمی‌دونی که یوتیوب الان چند ساله که فیلتره؟ واقعاض چرا؟
  • دانیال IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    27 0
    الان که مشکل داره نمی دونم بازم آدما چرا لقمه دور سر میچرخونن