ایسنا نوشت:

حبیب‌الله صادقی درباره‌ کارتون هادی حیدری نامه نوشت. متن نامه‌ این هنرمند پیشکسوت به این شرح است:

«و اما بعد

برادران عزیز و دوستان گرامی، بنده کم‌ترین حبیب‌الله صادقی عضو هیأت علمی دانشگاه و مدرس دانشکده هنر و از هنرمندان انقلاب اسلامی که توفیق همراهی و ارادت و همکاری با اندیشه انقلاب اسلامی و ارادت به حضرت امام خمینی (ره) و شهدا از افتخارات زندگی اینجانب هست، اعلام می‌دارم که انقلاب بزرگ‌، رشید و مظلوم اسلامی ایران از بدو تولد تاکنون همواره با فداکاری و رشادت سلحشوران جبهه‌ی جنگ همراه بوده است.
 

سرود مقدس جمهوری اسلامی و لحظه لحظه‌ مردی و جوانمردی و فتوت و ارجمندی انقلاب اسلامی با یاد و نام امام و شهدای نازنین همراه بوده است. در لحظه‌های سختی که 32 کشور متخاصم به سرزمین نور و ولایت ما حمله‌ور شدند، کدامین امکان نظامی‌، لجستیکی، هوایی و دریایی به دفاع از این حقیقت نورانی یعنی دین و انقلاب ما پرداخت جز غیرت، شرف و فداکاری امام و شهدا در گردان پنجاه‌ نفره مناطق جنگی؟ کدام عقل معاش‌گر و طبقه‌بندی‌شده خویشتن‌فرمایی و غیرت و سلحشور نازنین‌یاران مرا در دوران دفاع مقدس یاری کرد که در ازای 50 نفر 11 ماسک شیمیایی؟ با دست خالی، برنو و کتانی و قلبی سرشار از عشق ولایت و ایمان حضرت اباعبدالله (ع)، این امکان یعنی دفاع آیا میسر بود؟
 

نام‌ها و شهدا آن‌قدر بسیارند که گونه‌گونگی و تنوع و کثرت آرا، طریق شهادت آن‌ها، شعر و ادبیات و فرهنگ و هنر این سرزمین را تا پایان تاریخ می‌تواند گواه و شاهد باشد. عزیزانم ارادتمند این معنا یعنی کسی که می‌توان آرا و تنوع خدمات عاشقانه و باورمندانه‌اش را به شهدا و فداکاران انقلاب‌ در آثار و آرای تصویری از قبل و بعد از پیروزی انقلاب مقدس اسلامی دید و تحلیل کرد.
 

برادرانم نقد به روزنامه شرق و یا تحلیل درباره آرا و آثار هنرمند دلیل راه متفاوت و دیگری می‌طلبد. طرح ارائه‌شده به نظر و باور اینجانب با شناختی که از خانواده هنرمند و پدر ارجمندشان و این‌که ایشان دوره‌ای نزد بنده به امر طراحی و آموزش آن پرداخته‌اند و زندگی عاطفی و معنوی این هنرمند را از نزدیک شاهد بوده‌ام، دلیل مدعایی که اعلام شده، به نظرم دور از ذهن است. نشانه‌شناسی و ویژگی‌های تصویری کاریکاتور امری پیچیده و چند زبانه است. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که ادبیات و نقاشی و نگاه و اشارت‌ها از امثال و حکم گرفته تا آرا و باورهای شاعرانه و رمزی دارای پیچیدگی‌ها و ویژگی‌های خاص است.

با احترامی که به همه غیرتمندان و دلسوزان صحنه فرهنگ و اندیشه ناب انقلاب اسلامی دارم، به حفظ حرمت فرزندان سلحشور و عزیز ما در جبهه‌ها، گونه‌ای دیگر ـ نه وجه مصالحه ـ در عین هوشمندی و غیرتمندی یاران و دشمنان دین و شهدا و امام و رهبری را باید خوب تشخیص دهیم. قطعا هنرمند عزیز و گرامی جناب آقای هادی حیدری از ارادتمندان دین و ولایت و عشق و غیرت دینی هستند.
 

فرصت تحلیل و تجلی و دیدار و ارائه آثار هنری برای ایشان می‌تواند بزرگی عظمت فداکاری یاران خوشنام و با حقیقت دین را در جلوه‌ای دیگر به معرفی درآورد. انقلاب ما انقلاب عشق و سلوک و بزرگی است. یاران انقلاب منتظر آقای‌شان حضرت بقیه‌الله هستند. در رکاب و ملازمت ایشان خواهیم جنگید.
 

عزیزان در خاتمه در مجموع عرض می‌کنم این طرح با معنای تصویری که ترجمه شده، متفاوت است و به نظر کارشناسی اینجانب، طرح فوق چون طرح مجرد و آزادی در صفحه بود و تنها دلیلی که منتقدان به این معنا اشاره روا داشته‌اند، این است که هم‌زمان با روزهای بزرگ غیرت و شرف و عزت ما یعنی هفته دفاع مقدس منتشر شده و این دلیل‌، دلیل محکم و قابلی نیست که بتوان از این زاویه به هنرمند دین‌باوری چون هادی حیدری این معنا را اعلام کنیم که خدای ناخواسته این طرح معنای دیگری می‌دهد. رمز، ایماژ و چندواژگی بیان‌ها در شعر و ادبیات ما گاهی مضامینی را در اذهان ایجاد می‌کند، ولی کدام شرف و غیرتی حاضر است بزرگ‌ترین میراث فرهنگی و عزت‌خواهی و شرافت را خدای ناخواسته نشانه برود؟


ارادتمند همه عزیزان و عاشقان امام و رهبری و شهدای انقلاب اسلامی

رقم کم‌ترین
حبیب‌الله صادقی»

حبیب‌الله صادقی متولد سال 1336، طراح، نقاش، گرافیست، تصویرساز و کاریکاتوریست است. صادقی عضو فرهنگستان هنر است و در دوره‌ای ریاست موزه‌ هنرهای معاصر را بر عهده داشته است.
 

5758
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 247327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی شیبانی زاده IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
    7 19
    با سلام و احترام.بهتر و درست تر اینست که به جای کلمة گرافیست یا فوتبالیست از کلمه های طراح گرافیک و بازیکن فوتبال استفاده کنیم.چراکه در فرهنگ لغات زبان انگلیسی واژه ای چون گرافیست، فوتبالیست وجود ندارد. بلکه این دواصطلاح وجود دارد. GRAPHIC DESIGNER و FOOTBALL PLAYER و نیز بهتر است به جای واژه ی نامفهوم کاریکاتوریست، حداقل از واژه ی اصلی کارتونیست استفاده شود.با سپاس.
  • مجتبي.ر IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
    41 2
    آقاي حيدري بنظر بنده در نظر داشتند كه بگن در ايران مسئولان به همديگه چشم بند ميزنن تا مشكلات رو نبينن. و بنظرم نبايد همه چيز رو از دريچه بدبيني نگاه كرد و فضا رو اونقدر بسته كنيم تا جايي براي نفس كشيدن باقي نمونه.
  • طاهری IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    6 0
    متاسفانه در این ماجرا هم بسیاری تحت تاثیر هیجانات و احساسات تصمیم گرفتند و قضاوت نمودند...