درحالی‌که توجه عموم مردم به کاوشگر 2.5 میلیارد دلاری کیوریاسیتی و آغاز آزمایش‌ها در سیاره سرخ جلب شده است، فضاپیمای کاسینی هنوز هم تصاویری حیرت‌انگیز از منظومه زحل ارسال می‌کند.

به گزارش ناسا، در تازه‌ترین تصاویر ارسالی کاسینی از منظومه زحل، این فضاپیما چند درجه‌ای حول محورش چرخیده تا بتواند قطب جنوب و نمای پایینی حلقه‌ها را ثبت کند. در این‌جا، شمال زحل رو به بالاست که البته 16درجه به سمت چپ چرخیده است. حلقه‌های باریک زحل و سایه‌های آن‌ها روی سطح گازی این سیاره، اثری هنری را پدید آورده‌اند.
در گوشه پایین-چپ تصویر، نقطه‌ای نورانی خودنمایی می‌کند که چیزی جز انسلادوس، قمر یخ‌فشان زحل نیست. این قمر که 504 کیلومتر قطر دارد و بخش داخلی آن تحت تاثیر اثر کشندی (جزرومدی) زحل به‌شدت گرم می‌شوند، طوری‌که یخ به بخار اب تصعید می‌شود و فورانی از بخار آب یخ‌زده از شکاف‌های سطح این قمر ایجاد می‌شود.
این تصویر نیمه ژوئن/اواخر خرداد گذشته گرفته شد ولی به تازگی روی زمین پردازش و منتشر شده است. تصویر با استفاده از فیلتر 752 نانومتر گرفته شده و نمای زحل را در نور فروسرخ نزدیک نشان می‌دهد. کاسینی به هنگام ثبت این عکس 2.9 میلیون کیلومتر از زحل فاصله داشت و هر نقطه از تصویر، منطقه‌ای به پهنای 17 کیلومتر را روی زحل نشان می‌دهد.
برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

 

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 246561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =