یازدهمین شماره «تجارت فردا» منتشر شد.

 این نشریه پس از ده شماره انتشار در هفته نخست مهرماه با پرونده های خواندنی و حائز اهمیت به روی دکه رفت.تصویرجلد این شماره نشریه،بن برنانکی است که در حال حاضر بر فدرال رزرو آمریکا ریاست می کند.تجارت فردا چند روز پس از اعلام برنامه های بانک مرکزی آمریکا با 6 اقتصاد دان ایرانی مقیم آمریکا گفت وگو کرده واثر سیاست های تازه فدرال رزرو را واکاوی کرده است.پس از اعلام برنامه فوق انبساطی بانک مرکزی آمریکا،پرسش تجارت فردا این بوده است که تزریق ماهانه 40 میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا،چه اثری بر اقتصاد جهان دارد؟

رازهای موسسه نیاوران

این هفته نامه اقتصادی در نخستین پرونده خود، نگاهی به « رازهای موسسه نیاوران» انداخته است. موسسه عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه که سازو کارش را تکنو کرات ها در دولت نخست هاشمی رفسنجانی طراحی کرده اند. بهانه بررسی گذشته، حال و آینده موسسه نیاوران، انتصاب "محمد شریف ملک زاده یکی از یاران پر حاشیه "محمود احمدی نژاد" به ریاست این موسسه است. او که پس از مردانی چون« علینقی مشایخی»، « محمد طبیبیان»، « مسعود روغنی زنجانی » ، « غلامعلی فرجادی» و «حسین راغفر» ودیگران سکان این موسسه را در دست گرفته است، بالاترین پستی که در دولت نهم احراز کرد، معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی بود.«مسعود روغنی زنجانی» یکی از پایه گذاران این موسسه در گفت و گو با تجارت فردا می گوید:« موسسه را قربانی سیاست کردند.»

موسسه عالی برنامه ریزی در پژوهش وتوسعه،موسسه ای است که در دوره ای،اتاق فکر اصلاح طلبان بوده وتجارت فردا پرسیده است آیا اصول گرایان می توانند این موسسه را به اتاق فکری برای خود تبدیل کنند؟

شک به آمار

این نشریه در پرونده دیگری با عنوان« شک آماری» به نقد نقایص نظام آماری کشور پرداخته است؛ آنجا که "سید احمد میر مطهری" اقتصاد دان برجسته کشور، عدم انتشار شاخص ها و آمار های اقتصادی را فاقد توجیه می داند و می گوید که هیچ کشوری چه در سطح ملی و چه در سطح جهانی حق محروم کردن آحاد مردم را دسترسی به این اطلاعات ندارد. اما مدیرکل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی هم در گفت و گویی اعلام کرده است که « مطمئن باشید واقعیت ها را منعکس می کنیم.»

شمس الاقتصاد در مجلس

حاشیه های حضور وزیر اقتصاد در مجلس، خبرنگاران تجارت فردا را برآن داشت تا دریازدهمین شماره انتشار، مواضع مجلس نشینان در برابر التهاب بازار ارز و سکوت دولت پیرامون مشکلات ارزی را به زیر ذره بین ببرند.

مرتضوی وحاشیه هایش

همچنین ماجرای ابقای سعید مرتضوی در راس سازمان تامین اجتماعی و همچنین انتشار اخبار ضد و نقیض از تقدیر نمایندگان مجلس از او یکی دیگراز پرونده های تجارت فردا دراین شماره رابه خود اختصاص داده است.پرونده اقتصاد ایران در جدیدترین شماره هفته نامه تجارت فردا با « تولد 85 سالگی بانک ملی» بسته شده است. در این پرونده، علاوه بر معرفی این بانک و سیر تکامل آن، مدیران بانک ملی و عملکرد آنان از سال 1312 تا کنون معرفی شده است.

70 سالگی لوکاس

دراین شماره اما، رابرت لوکاس میهمان باشگاه اقتصاد دانان است. اقتصاد دانی از مکتب کلاسیک جدید که در سال 1995 موفق به دریافت نوبل اقتصاد شد و البته فعالیت های او،« فید کیند لند» و«ادوارد پرسکات» را به سوی دریافت این جایزه در سال 2004 سوق داد. این یادواره در تجارت فردا به مناسبت 75 سالگی این نوبلیست ترتیب داده شده است. در این پرونده، «حسین جوشقانی» دانشجوی ایرانی دانشگاه شیکاگو از شاگردی لوکاس و توماس سارجنت روایت می کند.

انبساط سوم

اما سیاست های پولی جدید آمریکا نیز از نظر تحریریه تجارت فردا دور نمانده است. پس از آنکه فدرال رزرو آمریکا ، سومین دور تزریق به نظام بانکی کشور را از طریق خرید اوراق قرضه رهنی آغاز کرد، این نشریه پرونده اصلی خود را به بررسی پیامد های اتخاذ این سیاست اختصاص داد. در این پرونده، «کامران موید دادخواه» استاد اقتصاد در دانشگاه نورث ایسترن بوستون اما اتخاذ این سیاست های را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری چندان مفید نمی داند و از خطر تشدید تورم سخن می گوید.

بازار بدن

همچنین در این مجله اقتصادی ضمن بررسی تحولات بازار داخلی و خارجی به بازار خرید و فروش اعضای بدن ونرخ انواع جراحی های زیبایی در ایران نیز پرداخته شده است.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 245118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =