سال گذشته وقتی موضوع قطع روابط ایران و انگلستان مطرح شد وزارت علوم اعزام دانشجو به این کشور را هم متوقف و اعلام کرد که از این پس دانشجویان در این کشور باید با هزینه شخصی تحصیل کنند.

زهرا تالانی:با اعلام توقف روابط ایران و کانادا این سوال پیش می آید که تکلیف دانشجویان ایرانی در این کشور چه می شود؟در این باره حسن مسلمی نائینی معاون بورس وزارت علوم،می گوید:هنوز مشخص نیست اما ممکن است اعزام دانشجو به کانادا متوقف شود.
گفت و گوی خبرآنلاین با معاون بورس وزارت علوم را می خوانید:


با تعطیلی سفارت کانادا در ایران تکلیف اعزام دانشجویان به کانادا چه می شود؟
احتمالا وزارت امور خارجه برای امور دانشجویان ایرانی در کانادا تصمیم گیری می کند،اما ممکن است اعزام دانشجو به کانادا متوقف شود.


یعنی همانطورکه بعد از تعطیلی سفارت انگلستان،اعزام دانشجو به این کشور هم متوقف و اعلام شد تحصیل در این کشور دیگر با هزینه شخصی انجام می شود.در مورد کشور کانادا هم ممکن است اعزام دانشجو متوقف شود؟
بله.این احتمال وجود دارد.اما همانطور که می دانید این تصمیم تازه گرفته شده و هنوز زود است که اعلام نظر کنیم.بنابراین فعلا مراحل اعزام دانشجویان به کانادا انجام می شود تا تصمیم گیری های جدید در این زمینه اعلام شود. دراین صورت، قطعا این کشور کانادا است که فرصت تحصیل دانشجویان ایرانی در دانشگاههایش را از دست می دهد.


یعنی از این پس باید با هزینه شخصی تحصیل کنند؟
دانشجویانی که الان در مرحله اعزام  یا در حال تحصیل هستندمشکلی ندارند، اما برای متقاضیان جدید تحصیل در کانادا حتماً تصمیم گیری می شود.


یعنی وزارت علوم هیچ تسهیلاتی از جمله رفع مشکلات نظام وظیفه و ارز فراهم نمی کند؟
هنوز نمی دانم. همیشه اینگونه نبوده است که هر قطع رابطه سیاسی با خود قطع رابطه علمی به همراه بیاورد، همانطور که با وجود نبود رابطه سیاسی با کشور آمریکا، هنوز هم در زمینه علمی ما با این کشور در ارتباط هستیم.


تعداد دانشجویان ایرانی بورسیه در کانادا چند نفر هستند؟
کمتر از 10 نفر. این دانشجویان از سال گذشته به کانادا اعزام شده اند و هیچ مشکلی برای دریافت خدمات برای دانشجویان بورسیه و غیربورسیه از طرف وزارت علوم ندارند.


اما سال گذشته بریتا بارون معاون دانشگاه آلبرتو در کانادا در اظهار نظری گفته بود که در سال جاری بالاترین دانشجویان خارجی پذیرفته شده از خارج برای این دانشگاه از میان دانشجویان ایرانی بوده اند؟
مطابق آمارهای وزارت علوم، بیش از دو هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاه های کانادا مشغول به تحصیل هستند که این افراد با هزینه شخصی به این کشور اعزام شده اند.
45232

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 241584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۸
    1 56
    کانادا با اینکه از لحاظ وسعت و امکانات خیلی بزرگه ولی رییسش رو ملکه انگلیس میذاره (جای گریه داره برا مردای این کشور) از اینجور کشوری چنین کارهایی دور از انتظار نیست ولی من امتحان کردم هر وقت ایران یه پیشرفت حسابی داره اینا اول سکوت میکنن بعد مدتی خیلی عصبانی میشن که به نظرم نشون میده راه ما درسته که اینا عصبانی شدن
  • بدون نام JP ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۸
    10 37
    قطعا این کشور کانادا است که فرصت تحصیل دانشجویان ایرانی در دانشگاههایش را از دست می دهد.
    • بدون نام IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۸
      29 7
      همین قطعا منو کشته
    • ایرانی IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۹
      20 6
      واقعا شوکه شدم از این خبرها...برای این جوونا که هیچ کاری نکردید حداقل بزارید دلشون به همین حداقل تسهیلات خوش باشه...دانشمندان و نخبه های خودمون رو دستی دستی داریم از علم جهان عقب می اندازیم که چی؟؟؟؟...همین چند دانشمند هم که توی پروژه ی عظیم بیگ بنگ هم داریم(BIG BANG) با تلاش و همت خودشون الان اونجان!"" بعد بقیه کشورها حتی همین پاکستان داره میلیون میلیون پول خرج می کنه که خودشو توی علم دنیا به روز نگه داره، اونوقت ما خودزنی می کنیم...به همین سادگی؟!
  • بدون نام IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۸
    1 14
    انگلیس چطور ؟ آیا تو انگلیس هم بورسیه داریم.؟ چرا جلوش را نگیریم؟