یک کارشناس حوزه گفت: کتاب "اصول کافی" یکی از مهمترین منابع روایی شیعه است که به مساله اثرگذاری دعا در درمان بیماری‌ها اشاره می‌کند.

یوسف اصغری، کارشناس حوزه و عضو انجمن تحقیقات طب سنتی ایران در گفت وگو با شفقنا با اشاره به کتاب «اصول کافی» به عنوان یکی از مهمترین منابع روایی شیعه این کتاب را منبع معتبری دانست که به مساله اثر گذاری دعا در درمان بیماری ها اشاره می کند.
او با تاکید بر اینکه این کتاب به دلیل این که مربوط به دوران غیبت صغری است، اعتبار مهمی دارد و هر چه که در آن است تقریبا موثق است افزود: یک جلد از کتاب «اصول کافی» به دعا و تاثیر آن در درمان بیماری‌ها اختصاص دارد که مبانی دعا همچون زمان و شکل دعا و شخص دعا کننده و... نیز در آن مشخص شده است.
عضو انجمن تحقیقات طب سنتی ایران ادامه داد: نقل است از امام زمان (عج) که "کتاب کافی، کافی است برای شیعه ما" بنابراین این کتاب اولین و مهمترین منبع در بحث دعاست، البته روایت های کتاب «بهار الانوار» در بحث «دعا درمانی» خیلی مفصل‌تر بیان شده، اما سند روایی آن ضعیف تر است.
این کارشناس حوزه افزود: آیات سوره‌های «شمس» و «زیتون» در قرآن کریم شاهدی بر صحت مساله «دعا درمانی» است ضمن این که می توان گفت حدود 600 آیه در قرآن کریم بر مساله تاثیر دعا در درمان رنج‌ها و بیماری‌ها دلالت دارد.
عضو انجمن تحقیقات طب سنتی ایران در ادامه تصریح کرد: از دیدگاه قرآن حتی شخص داروساز روی دارو اثرگذار است و گفته شده که اگر داروساز، دارو را با وضو بسازد اثر درمانی آن بیشتر است.
او با اشاره به آیه 28 سوره رعد "الا بذکرالله تطمئن القلوب" گفت: می‌توان از این آیه نتیجه گرفت که دعا کردن بیماری‌های قلبی را درمان می‌کند. در همین زمینه در سوره مبارکه فرقان آمده "بگو اگر دعای شما نباشد پروردگار اجری برایتان قائل نیست" یعنی در صورت دعا نکردن افراد هیچ تاثیری در این دنیا نخواهند داشت.
اصغری ادامه داد: خداوند دعا را وسیله‌ای برای درمان بیماری‌ها در دنیا قرار داده است تا برخی افراد ارتباط خود را با او بیشتر کنند اما طب اسلامی به این معنی نیست که درمان همه بیماری ها با دعا کردن امکان‌پذیر است چون همانطور که در روایات نیز آمده است گاهی علت بیماری انسان ارتقای درجه او نزد خدا و لزوم ارتباط او با وحی است و مصلحت الهی را با خود به همراه دارد.
او با اشاره به مسایل انحرافی و خرافی که از مبانی شریعت‌های دیگر وارد روایات شیعه شده است یادآور شد: دعانویس‌ها و افراد شیطان صفتی که در خیابان برای سودجویی، افراد را فریب می‌دهند از این قبیل هستند و به عنوان قاعده کلی باید توجه داشت که تنها هر دعایی که سندش به معصوم رسید و در کتاب‌های روایی ذکر شده بود در این زمینه معتبر و صحیح است.
این کارشناس حوزه در پایان گفت: بیشتر بیماری‌هایی که در روایات شیعه ذکر شده است، بیماری‌های روانی و قلبی است؛ مثل ترس، حزن، خشم که با دعا درمان می‌شود البته در بحث دعا باید به شرایط و شخص دعا کننده و زمان دعا نیز توجه داشت. به عنوان مثال اگر شخص دعا کننده معصوم باشد، مقام دعا را بالاتر و اثر آن را بیشتر می‌کند.

/30462

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 240702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =