تصاویری که به مناسبت چهلمین سالگرد برنامه لندست توسط رصدخانه زمینی ناسا منتشر شده است، تاثیر فعالیت انسان بر نابودی جنگل‌های بارانی برزیل را به تصویر می‌کشد.

محمود حاج‌زمان: خیلی‌ها عاشق بازی «اختلاف را پیدا کنید» هستند که در آن باید اختلاف‌های موجود بین دو عکس به ظاهر مشابه را پیدا کرد. اما گاهی اوقات این بازی رنگ واقعی و البته ناراحت کننده‌ای به خود می‌گیرد. دو عکس زیر که متعلق به منطقه روندونیا -استانی در غرب برزیل- هستند، تاثیر جنگل‌زدایی را از سال 1975 / 1354 تا 2012/1391در این بخش از جنگل‌های بارانی آمازون نشان می‌دهد.
به گزارش نیوساینتیست، فعالیت انسان در منطقه با ساخت یک بزرگراه (خط زردرنگ در تصویر سمت چپ) آغاز شد که با قطع درختان در عمق جنگل همراه بود. زمانی‌که مهاجران و کشاورزان به منطقه اسباب‌کشی کردند، جاده‌های فرعی با زاویه 90 درجه نسبت به جاده اصلی ساخته و منجر به خلق الگوی جناغی مشخصی شد که در تصویر سمت راست به وضوح مشاهده می‌شود؛ تصویری که در سال 2012 / 1391 گرفته شده است.
 

این تصاویر توسط ماهواره Landsat ناسا گرفته شده است، ماهواره‌ای که طی 40 سال گذشته به طور مداوم به پایش سطح زمین پرداخته است. تصاویر حیرت‌آوری که توسط این چشمان آسمانی گرفته شده، به دانشمندان کمک کرده است تا دریابند که سیاره ما چطور عمل می‌کند.
کامپتون تاکر، زیست‌شناس مرکز پروازهای فضایی گدارد ناسا در مریلند، و همکارش دیوید اسکول از دانشگاه ایالتی میشیگان در لنسینگ شرقی، از برخی از این تصاویر استفاده کردند تا گزارشی برجسته و شاخص از جنگل‌زدایی آمازون تهیه کنند که در سال 1993 / 1372 منتشر شد.
یافته‌های آنها در نگاه اول متناقض به نظر می‌رسید. در حالی‌که نرخ جنگل‌زدایی در روندونیا کمتر از حد انتظار بود، تاثیر آن بر تنوع زیستی بیش از حد انتظار بود. اسکول و تاکر نتیجه گرفتند که الگوی مکانی جنگل‌زدایی به همان اندازه ناحیه‌ای که تحت تاثیر قرار می‌گیرد مهم است. این موضوع خصوصا در روندونیا درست بود، جایی‌که انشعابات پهناور جاده‌ها به طرز فزاینده‌ای جنگل را تکه تکه کرده بودند، موجودات زنده را از پناهگاه‌هایشان جدا کرده بودند، و آنها را بیش از پیش در معرض فعالیت‌های انسان قرار داده بودند.
تصاویر بالا بخشی از مجموعه‌ای هستند که توسط رصدخانه زمینی ناسا، به مناسبت چهلمین سالگرد برنامه لندست منتشر شده است.
 53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 240524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
    26 1
    توسعه یه تیغ دو لبست نمونش دریاچه ارومیه خودمون.
    • بدون نام IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
      6 1
      فقط دریاچه ارومیه که نیست. دریاچه های دیگر و قنات ها و چاه ها و رودخانه های پرآب ایران همگی خشک شدند یا در حال خشک شدن هستند. به هر حال یک تفاوتی باید میان ایران 25 میلیون نفری و ایران 75 میلیون نفری وجود داشته باشد.
  • محمد IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
    3 0
    کم آبی ما بیشتر بخاطر کم بارانی است .........ولی انسان خیلی میتونه اثر گذار باشه ... بیاد یادمان باشد .....از ماست که بر ماست .....
  • هانا IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    6 0
    ما اصلا لازم نیست از دریاچه ارومیه عکس ماهواره ای بگیریم فقط کافیه با همین توپولوف های عزیز تر از جان یک بار از بالاش رد بشید اونوقت تراژدی رو درک میکنید....
  • بدون نام IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    1 0
    لندست نام یک ماهواره نیست... نام یک خانواده از ماهواره هاست و اکنون لندست 7 فعال است... یک ماهواره سنجش از دور چهل سال عمر نمی کند.
  • بدون نام IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    1 0
    چه روش خوبی برای نشان دادن اثر انسان در تخریب محیط زیسته!