دولت انگلیس، یکی از دانشمندان شناخته‌شده این کشور را که در زمینه مواد مخدر به دولت مشاوره می‌داد، وادار به استعفا کرد. دانشمندان انگلیسی نیز در حمایت از همکار خود، آزاد بودن اظهار نظر علمی و مستقل را خواستار شده‌اند.

علیرضا نورایی: دانشمندان معتبر انگلیس با انتقاد از محدودیت‌هایی که دولت ایجاد کرده، خواستار آن شدند که دانشمندانی که به عنوان مشاور دولت انجام وظیفه می‌کنند، برای مطرح کردن یافته‌ها و توصیه‌هایشان در سطح جامعه آزاد باشند؛ حتی اگر با سیاست‌های دولت مخالف باشند.

به گزارش ام.اس.ان.بی.سی، دانشمندان انگلیسی در قالب نامه‌ای سرگشاده به تصمیم هفته گذشته دولت این کشور مبنی بر تحمیل استعفا به دیوید نات، پاسخ روشنی دادند تا از همکاران خود در برابر سیاست‌های غیرعلمی دفاع کنند. دیوید نات، پس از آن‌که در مقام سرپرست مشاوران دولت در سیاست‌های دارویی اظهار کرد دولت درباره خطر ماری‌جوانا (ماده مخدر با خطر کم‌تر از الکل) بیش از اندازه مبالغه می‌کند، به‌شدت از سوی دولت تحت فشار و انتقاد قرار گرفت.

به گفته آلن بوبیس، استاد سم‌شناسی دانشگاه و مشاور دولت در زمینه سلامت غذایی، این نامه تلاشی برای یادآوری این نکته به دولت است که نباید با اعمال زور از حقایق طفره برود. دانشمندان انگلیسی از دولت می‌خواهند اصولی را پایه‌ریزی کند که بر اساس آن، رهایی آنها از دخالت‌های مقامات و داشتن اختیار در مطرح کردن نتیجه فعالیتشان در سطح جامعه و حق شنیده شدن توصیه‌هایشان تضمین شود.

در مقابل، دولت انگلیس نیز اعلام کرده که همچنان در حال تبیین جوابیه خود به این نامه است. این دولت که دانشمندان زیادی را در قالب 75 کمیته رسمی گرد آورده، از مشورت آنها در مسائل متعددی از جمله مواد مخدر، بیماری‌ها و محیط زیست بهره می‌گیرد. مناقشه اخیر هم پیرامون نتیجه مطالعات یکی از همین کمیته‌ها است؛ شورای مستشاری درباره مصرف مواد مخدر که از 40 سال پیش به دولت در این رابطه مشاوره می‌داده است.

وقتی مسئولان، مجازات‌ مربوط به حمل و نگهداری ماری‌جوانا را تشدید کردند؛ دولت توصیه این شورا را رد کرد و نتیجه تحقیقات علمی دانشمندان را مبنی بر عدم اطمینان کافی در مورد خطرساز بودن این ماده مخدر نپذیرفت. به موازت اظهاراتی که در تایید این حرکت انجام شد، نخست وزیر انگلیس، گوردون براون هم ماری‌جوانا را ماده‌ای مهلک خواند که عرضه آن در خیابان‌های این کشور در حال گسترش است.

نات، استاد معتبر و محترم داروشناسی اعصاب و روان، اظهارت براون را «کاملا نامعقول» خواند. او اندکی پس از استعفا گفت: «منظور من گمراه کردن ذهن مردم از خطر مواد مخدری خطرناکی مثل حشیش نبود.» در همین دو تن از اعضای گروه او نیز در اقدامی هماهنگ در اعتراض به وضعیت موجود، استعفا دادند و بر اساس گزارش‌ها، دیگر اعضا هم در این فکرند که تصمیم مشابهی بگیرند.

اما وزیر کشور انگلیس، الن جانسون، دلیل برکناری نات را نه به خاطر دیدگاه‌های متناقضش با دولت، که به سبب لابی‌هایی که علیه سیاست‌ رسمی کشور می‌کرد، عنوان کرد. وی در این رابطه گفت که نمی‌توان مشاوری داشت که برود در جامعه و به تصمیمات دولت حمله کند، بنابر این چاره دیگری جز این تصمیم نبود.

البته به باور تیم دوناگی، یکی از تحلیل‌گران اتحادیه دانشمندان در ماساچوست، جایی‌که سیاست‌مداران و دانشمندان جمع می‌شوند، چندان غیرمعمول نیست که چنین مجادلاتی مشاهده شود. او زمانی را یادآور می‌شود که دولت بوش سعی می‌کرد با اعمال قدرت بر دانشمندان، از تاثیرگذاری آن‌ها بر سیاست‌هایشان در زمینه محیط ‌زیست و تغییرات آب‌وهوایی جلوگیری کند.

به این ترتیب به باور او اظهارات و برآوردهای علمی دانشمندان می‌تواند برای سیاست‌مداران ناراحت‌کننده و حتی مناقشه برانگیز باشد، ولی این نباید مانع از باز گذاشتن دست دانشمندان و اظهار نظر آزادانه این گروه بسیار تاثیرگذار از جامعه شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 23975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =