مصطفی ترک همدانی

همیشه نگریستن به روزگار قدیم و به ویژه قوانین و مصوبات آن دوران برایم جالب بوده، در آن میان به تصویب اساسنامه سازمانی جالب به نام پرورش افکار در سال 1317برخوردم که بسیار ویژه بود ، بند 12 این اساسنامه را به دقت بخوانید تا به سودمندی شاه پرستی و تاثیرش براصلاحات کتب درسی! و پرورش افکار آگاه گردید:

   اساسنامه سازمان پرورش افکار

این اساسنامه در جلسه دوازدهم دیماه هزاروسیصدوهفده هیئت‌وزیران به تصویب رسیده است:

1ـ برای پرورش و راهنمائی افکار عمومی سازمان مخصوصی به نام (سازمان پرورش افکار) تأسیس می‌شود.

2ـ سازمان پرورش افکار دارای یک هیئت مرکزی در پایتخت و شعب در شهرستانهاخواهد بود.

3ـ هیئت مرکزی تشکیل می‌شود از نمایندگان دانشگاه یک یا دو نفر از مدیران دبیرستانها ـ رئیس آموزش سالمندان ـ رئیس اداره پیشاهنگی ـ رئیس اداره راهنمای نامه‌نگاری. اسامی این اشخاص را وزارت فرهنگ معین و به تصویب هیئت‌وزیران می‌رساند لدی‌الاقتضاء ممکن است اشخاص بصیر و مطلع دیگر به تصویب دولت به هیئت مرکزی ملحق شوند.

4ـ رئیس هیئت و رئیس دبیرخانه آن به تصویـب دولت معین خواهد شد.

5 ـ سازمان پرورش افکار برای انجام وظایف خود از وسائل ذیل استفاده خواهد کرد: روزنامه‌ها ‌ـ رساله‌ها ـ کتب کلاسیک و کتب عام‌المنفعه و سخن‌رانی عمومی و نمایش و سینما ـ رادیو ـ موسیقی و سرودهای میهنی و امثال آن.

6 ـ هیئت مرکزی دارای کمیسیون‌های فرعی برای امور ذیل خواهد بود: کمیسیون مطبوعات ـ کمیسیون کتب کلاسیک ـ کمیسیون سخن‌رانی ـ کمیسیون نمایشها ـکمیسیون رادیو ـ کمیسیون موسیقی. رؤساء این کمیسیونهای به پیشنهاد وزارت فرهنگ از طرف دولت انتخاب می‌شوند اعضاء کمیسیونها با جلب نظر رئیس از طرف هیئت مرکزی تعیین می‌شوند.

7 ـ وزارت فرهنگ در مرکز و شهرستانها آموزشگاهی فوراً تأسیس می‌کند که کلیه آموزگاران و دبیران در آن شرکت کرده ترتیب و اسلوب پرورش افکار دانش‌آموزان و سالمندان را فراخواهد گرفت.

8 ـ در شورای دانشگاه طرحی تهیه خواهد شد که مطابق آن هر یک از دانشکده‌ها مأمور می‌شوند تعلیمات لازم در شورای دانشکده برای پرورش افکار دانشجویان به استادان دانشکده بدهند.

9 ـ وزارت فرهنگ طرح اساسنامه تهیه و به تصویب دولت خواهد رساند که مطابق آن برای بهترین نویسنده مطبوعات ـ بهترین مؤلف ـ بهترین سخن‌ران ـ بهترین سرودساز ـ بهترین تأترنویس جوائزی برقرار شود. همه ساله هیئت ممیزه برندگان این جوائز را تعیین و جوائز با تشریفات مخصوصی اعطاء می‌شود.

10ـ رؤساء فرهنگ شهرستانها به مرکز احضار می‌شوند برای گرفتن تعلیمات مخصوص که هر یک در حوزه اداری خود با مشارکت فرماندار سازمان پرورش افکار را تشکیل داده و اداره نمایند.

11ـ کمیسیون رادیو مأمور است برنامه جامعی تنظیم و به تصویب دولت برساند که به ترتیب منظمی اخبار و نطق‌ها و موسیقی و غیره برای پرورش افکار عمومی بوسیله رادیو بخش شود. در مراکز کشور بلندگوهائی در امکنه عمومی برای شنیدن رادیو نصب خواهد شد. کمیسیون رادیو باید فوراً شروع بکار نماید تا هنگام دائرشدن دستگاه رادیو در تهران برنامه شش ماهه آن قبلاً آماده باشد.

12 ـ کمیسیون کتب کلاسیک مأمور است در کتب درسی دبستانها و دبیرستانها اصلاحات سودمند به عمل آورده افکار میهن دوستی و شاه‌پرستی را در مندرجات آنها به وجه مؤثری بپروراند.

13ـ کمیسیون مطبوعات مکلف است در سبک نامه‌نگاری اصلاحات اساسی به عمل آورده زمینه‌های مفیدی برای نشر مقالات مؤثر تصاویر جالب تهیه کرده و اهتمام نماید که عده کافی نویسنده ترتیب و آماده شود و وسائل طبع از حیث مرغوبیت کاغذ و چاپ فراهم گردد.

14 ـ کمیسیون سخنرانی دستور مجالس سخنرانی که در مرکز و شهرستانها برپا می‌شود تهیه کرده و مراقبت خواهد نمود که عده کافی سخنران فراهم شده وخطابه‌ها در زمینه واحدی برای پرورش افکار عمومی ایراد شود.

15 ـ کمیسیون موسیقی مأمور است در اصلاح موسیقی کشور به‌وسیله ترویج موسیقی علمی اهتمام نماید که با ایجاد آهنگ‌های مهیج و سرودهای میهنی و نواهای فرح‌انگیز روح‌نشاط و کار و کوشش را در مردم تقویت کند.

16 ـ برای پرورش افکار خدمتگزاران دولت در هر وزارتخانه وسائل و مجالس سخنرانی و آموزشگاههای مخصوصی تأسیس و دائر خواهد شد.

مصطفی ترک همدانی وکیل پایه یک دادگستری

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 239279

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    20 0
    خیلی خوب بود. حالا می فهمم چرا توی هر میدان و اداره و کافه یه رادیوی گنده با بلندگو می گذاشتند
    • نظمیه IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
      6 0
      چه با حال شهرها اونقدر خلوت بود که اگه میرسیدی میدان فردوسی صدای رادیو را میشنیدی که مثلا مرحوم بنان می خونده یا مرحوم محمدجواد بدیع زاده ترانه شد خزان را می خوانده می رفتی تو کافه یه بستنی برای پسرت می خریدی و یه شیرینی هم برای دخترت و یه لیموناد هم برای خودت بعد می رفتی شهر فرنگ تماشا میکردی که یهو آژان از راه میرسه و به بهت میگه: مردک مگه امروز هفتاد سال پیشه که سرتو انداختی اومدی توی طرح ترافیک! چه باحاله. سروان جریمه ام کن حتی فکرش هم اعصاب و حیات آدم را تمدید می کنه!
    • عطار IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
      6 0
      آفرین بر نویسنده و نظمیه خوب مارو بردی تو اون حال و هوا
  • بدون نام IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    7 15
    میشه بگی منظور از بند 15 چیه؟ ایجاد آهنگ‌های مهیج و سرودهای میهنی و نواهای فرح‌انگیز روح‌نشاط و کار و کوشش را در مردم تقویت کند همون آهنگهای قبل انقلاب که غیرقابل پخش هستند ؟ آنها آهنگ‌های مهیج و سرودهای میهنی و نواهای فرح‌انگیز روح‌نشاط و کار بودند؟
    • بدون نام IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
      14 1
      پ ن پ منظور آهنگهای رپ امرزویه که هیچکس ازش سردرنمیاره!
  • بدون نام IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    30 0
    بنظر من اینکه در سال 1317 چنین مصوبات کارآمدی را فقط توانسته باشند با حداقل امکانات برای پرورش ایرانیان فراهم کرده باشند بسیار جالب بوده
  • همدانی IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    29 0
    واما یک پرسش اساسی : اگر در 70 سال پیش توانستیم از علم رادیو برای پرورش افکار بهره ببریم امروزه سهممان از بهره گیری رسانه های جمعی مانند اینترنت چیست؟ اگر آنموقع اینترنت بود چه چیزی را مصوب می کردند؟
    • بدون نام IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
      26 0
      جناب همدانی! در هفتاد سال پیش اگر اینترنت می داشتیم شاید آنرا بصورت وایرلس در تمامی میادین شهر در اختیار مردم قرار می دادیم مثل الان! البته در حال حاضر در فرودگاهها اینترنت وایرلس هست اما قطع هست
    • بدون نام IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
      0 29
      من موندم تو این همه مطلب میری مصوبا زمان شاه رو پیدا میکنی که چی بشه؟ می خوای بگی شاه دوستی؟ خب اگر دنبال مطلب می گردی خیلی چیزهای دیگر را بررسی کن اما جالب بودهااا
    • بدون نام IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
      10 0
      چیز خوب ، خوبه خیلی خوبه که به ما اطلاع رسانی میشه .
  • بدون نام IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    14 0
    چه قوانین مفید و جالبی. اون موقع چه خوب هرکس به وظایفش آشنا بوده قانونگذار فانون خوب می گذاشته و مردم خوب اجرا می کردن
  • فرزان IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    7 0
    شنیدن بهتر از نشنیدنه !
  • بدون نام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    3 7
    به نظر می رسه این کارشبیه کاریه که هیتلرانجام می داد.
  • مجید IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    2 7
    چرا عکس مشاورانی که ازشون مطلب میگیرید رو میزارید نکنه آقای " م ت ه " وکیل پایه یک دادگستری قصد کاندید شدن در انتخابات رو داره که مطالبش رو با عکسش در سایت قرار میدید...
  • علی IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    7 1
    به نظر من که خیلی جالب بود!!! شما تصور بکنید که هنوز می خواد صنعت رادیو تازه وارد کشور بشه و برای اینکه مردم بتونن از اون استفاده کنن دارن برنامه ریزی می کنند!!! و بعد از انقلاب ما در هر برهه ای شاهد مخالفت با تکنولوژی بودیم!!! اول دستگاه های VHS ، بعد ماهواره و اینترنت که همچنان هم ادامه داره!!! هر چند که به نظر می رسه نویسنده محترم قصد دارن از این قانون برداشت سوء داشته باشند ولی باید توجه کنند هر حکومتی مطمئنا خودش رو مشروع می دونه و واسه اثبات آن از راه های مختلف مثل کتاب های درسی استفاده می کنه!! و همه این تصمیمات در نوع خودش عالی منشا می شه از ترکیب این هیات که از دانشگاهیان و فرهنگیان بودند!!!
    • بدون نام IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
      6 0
      میشه بگی نویسنده چگونه نظر سو داشته؟ وقتی طرف میاد در هیات وزیران تصویب میکنه که شاه پرستی! اصلاحاتی سودمند در کتب درسی هست ، می توانی بهتر از این استدلال کنی؟ تازه نویسنده فقط تعجب کرده و البته زحمت کشیده!!!
  • بدون نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    1 7
    خیلی حالا خیابانها ومکانهای عمومی محل ارامش وتجدید قوای روحیه که با این کار به دیوونه خونه هم تبدیل بشه .نه که نیست.پس اجباردرگوش دادن هم اضاقه شد.چقدر همه کارهای شما مسخره است
  • IQ IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    10 0
    خبر را درست خوندی؟ میگه سال 1317 اینو تصویب کردند بنظرت الان هیات دولت میاد بگه تو میدان فردوسی رادیو بزارین تا مردم گوش کنن؟!! اعصاب نداری ها!
  • بدون نام IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    0 1
    مسجد محل ما خیلی مبتکرانه داره این کارو انجام میده و نتیجه اش سرسام گرفتن مردم هست نمیدونیم به کدوم نهادم میشه شکایت کرد بابا همه تو خونه اشون رادیو تلوزیون داارن لازم نیست شما رادیو رو باز کنین بذارین رو بلندگو تا مردومو از همه چیز متنفر کنین.
  • نادر IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    0 2
    با هدفون جدید کی گوش میکنه بلند گو ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • فرانک IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    0 2
    حالا شانس آوردیم از سبزی فروش محل نمیخواهند روزنامه روز راتهیه کنه دورسبزیش بذاره تاافکار عمومی بامطالعه روزنامه پرورش پیداکنه!!!!!!!!!!!!یااز دوره گرد بلنگودار محل نمیخواهند رادیوی ماشینش را روشن کنه تا موقعی که داره جنس میفروشه بلنگوش بیکار نمونه!!!!!!!!!!!!!!!