سایت روزنامه ایران نوشت:

جمشید هاشم‌پور بازیگری که در دهه‌ شصت و تا حدودی هم هفتاد با ایفای نقش‌های ابرقهرمانانه در فیلم‌های اکشن مخاطبان بسیاری را به ویژه در شهرستان‌ها به سینما‌ها می‌کشاند، مدتی است کم کار شده و اغلب نقش‌های کوتاه آثاری را بازی می‌کند که در اکران هم چندان توجهی به آن‌ها نمی‌شود. آخرین بازی هاشم‌پور را در درام جنگی «گلوگاه شیطان» در نقش یک شکارچی کوسه دیدیم.


چندی قبل هاشم‌پور را که در حال قدم زدن در خیابان شریعتی بود به طور اتفاقی دیدم و اولین پرسشی هم که از او داشتم دلایل کم کاری‌اش در سینما بود. جالب اینجاست که محل دیدار من و هاشم‌پور درست روبروی سینما صحرا بود که فیلم «خوابم می‌آد» را اکران می‌کرد و همین که من گفتم چرا در سینما کم کار شده‌اید، هاشم‌پور به سردر سینما صحرا اشاره کرد و گفت: «مگر سینمایی هم برای ما مانده که من پرکار شوم. سینمای ما در بهترین حالت فیلمی است مثل «خوابم می‌آد» و در چنین اوضاعی معلوم است که جایی برای من و امثال من نیست.»


هاشم‌پور که به لحاظ فیزیکی همچنان سرحال نشان می‌داد، ادامه داد: «مگر دیگر کسی مثل ملاقلی‌پور هم هست که «قارچ سمی» بسازد یا حداقل «میم مثل مادر» که من هم در آن ایفای نقش کنم؟! حداقل اثری مثل «استشهادی برای خدا» هم ساخته نمی‌شود که مرا ترغیب به ایفای نقش کند.»


از جمشید هاشم‌پور درباره دلایل دوری‌اش از فضای رسانه هم پرسیدم و او پاسخ داد: «سینمایی وجود ندارد که این همه رسانه برای آن منتشر شود. نمی‌دانم با این اوضاع کیفی، رسانه‌های مختلف چیزی هم برای عرضه به مخاطبان دارند؟!»


هاشم‌پور افزود: «روی جلد تمامی نشریات پر شده از تصاویر گلزار و بازیگرانی که فقط چهره دارند. دیگر جایی برای بازیگران واقعی نیست.»


پایان درد دل‌های هاشم‌پور این بود: «کسی حال ما را نمی‌پرسد و ما هم ترجیح می‌دهیم حال کسی را نپرسیم و زندگی بی‌حاشیه خود را ادامه دهیم.»
 

58247

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 237411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 41
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    285 3
    یادش بخیر "یوزپلنگ"
    • راد IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      62 0
      یه شیر مرده بیرون قفس ، بهتر از ده تا شیر زنده تو قفس ِ ( دیلوگ معروف جمشید هاشم پور )
  • hootan IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    176 1
    بابا هنوز هم کلی دوست داریم . امیدوارم همیشه شاد و سرحال باشید. تو این سینما همون بهتر که بازی نکنید و خودتان را سبک نکنید مثل بعضی ها .
  • كورش IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    126 0
    جمشيد هاشم پور با نقش آفريني در فيلم هاي حادثه اي مثل تاراج ،عقابها ، تیغ وابریشم،افعی خيلي از جوانان و نوجوانان را به سالن هاي سينما كشاند و فروش فيلم هاي اين ژانر را چند سالي تضمين مي كرد كه موضوعي با اهميت بود اما نكته مهم ديگر اين كه نقش آفريني او در فيلم هائي مثل نقطه ضعف، روزباشكوه شهركوچك،پرده آخر،مادر ،دلشدگان ،واكنش پنجم ،قارچ سمي،سفر به فردا،استشهادي براي خدا ،مسافر ري و ميم مثل مادر نشان داد كه هاشم پور در ميان سالي داراي قابليت هاي مناسبي براي ايفاي نقش هاي متنوع است كه تعداد معدودي از دست اندركاران سينماي ما از آن بهره برده اند.در سينماي آمريكا و اروپا بازيگران در ميان سالي با توجه به تجربيات قبلي نقش هاي دشواري بازي مي كنند كه گاه از كاركترهاي دوران جواني ماندگارتر است.
  • آرش IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    135 0
    زینل بندری . . .
  • بدون نام IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    131 0
    راست می گه بنده خدا. ارزش ها توی سینما هم عوض شده
  • عليرضا IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    155 3
    انقد بدم مياد از اين بازيگراي چشم سبز تازه به دوران رسيده كه سينماي ايران رو حيف كردن.واقعا فيلمايي كه بازيگرايي مثل جمشيد هاشم پور توش بودن خيلي دلچسب بود.يادش بخير.
  • بدون نام IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    143 3
    واقعا خجالت داره كه شهرستاني ها رو به ديدن فيلم‌هاي عامه پسند متهم ميكنيد. حتما تو اون سالها تهراني‌ها هيچكاك و فانيني و استنلي كوبريك ميديدن؟ بابا بس كنيد اين چرنديات و مزخرفات
  • مهسا IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    155 3
    بابا گلزلر بازی نداره. یعنی بازیگر نیست. پس چرا انقد بهش توجه میشه. الان کلاه قرمزی بیشتر طرفدار داره تا گلزار. شما تا حالا نقش متفاوت از گلزار دیدید؟ ما که ندیدیم
    • بدون نام IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      49 2
      منم موافقم. البته اولین بار که بازی گلزار رو دیدم تو فیلم "شام آخر" بود. اون موقع فکر می کردم که مثل پسرخاله بازی می کنه. حالا میبینم نه بابا. پسرخاله خیلی قشنگ بازی می کنه. اگر کلاه قرمزه 91 رو به جای تلویزیون تو سینما پخش می کردند من هرروز می رفتم نگاه می کردم. خیلی باحاله. الان هم فیلم سینماییش تو شهر ما اکران نشده، آخر هفته می خوام برم یه شهر دیگه ببینمش.
  • بدون نام IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    خوب دیگه جناب هاشم پور آسیاب به نوبت یه زمانی هم روی جلد مجلات عکس شما بود
  • بدون نام IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    144 3
    نگران نباشید، مردم خیلی هم به گلزار علاقه ندارند. این نشریات هم به صورت کیلویی جهت پاک کردن شیشه ها به فروش می رسند. از اوضاع استقبال کم مردم از اینگونه فیلم ها هم پیداست که مردم عاشق چشم و ابروی و بینی بازیگران نیستند. مشکل اینجاست که کارگردان خوب هم نداریم. فیلنامه نویس خوب هم نداریم. فکر کرده اند اگر قیافه یک بازیگر را شبیه یک بازیگر هالیوودی کنند می توانند مردم را برای دیدن این فیلم ها تشویق کنند. ولی نه. وقتی یک فلم مانند آواتار یا ارباب حلقه ها فروش تاریخی می کنند، بهتر است ببینند که دلیل اصلی آن پیام های بسیار جذاب و آموزنده آن فیلم ها، کارگردانی عالی، فیلم برداری و جلوه های ویژه بسیار قوی، بازی منحصر به فرد بازیگران آن و ... است. کدامیک از فیلم های ایرانی یکی از این ویژگی ها را دارد؟
  • مهدی IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    103 1
    فقط تاراج(زینال بندری)
  • آرمیتا IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    99 0
    بی حاشیه و پر قدرت
  • بدون نام IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    99 1
    دمش گرم،راست میگه،یه مشت فیلم های عشق و عاشقی بی معنی
  • بدون نام IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    78 2
    به نظر من اقای هاشم پور عزیز که ما سالهای کودکی و نوجوانی و جوانیمان را با خاطرات فیلمهای ایشان گره زده ایم ظرفیت زیادی برای یک کار طنز تلویزیونی دارند نمونه اش این اقای فتحلی اویسی خودمان که همیشه نقهای جدی و منفی بازی میکرد و نشاد داد در کار طنز هم بسیار موفق است. امیدوارم اقای هاشمپور را در یک کار طنز فاخر تلویزیونی مشاهده کنیم
  • منصور IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    95 0
    درست میگه. البته یادت نره آقای هاشم پور که زمانی خودت برای سالها رو جلد مجلات بودی. از عقابها بگیر تا افعی... اینهائی هم که الان می بینی عکشون رو مجلاته تا چند سال دیگه کسی نمیشناسه اینها رو. خیالت راحت. اگه ماها شما رو می شناسیم و بخاطر شما جلو سینماها صف می کشیدیم مطمئن باشید اینهائی که الان رو بورس هستند تا 10 یا 15 سال دیگه حتی کسی نمیدونه کی بودن و کجا رفتن. شما و هنرمندان قدیمی در دل این ملت جا دارید. اینها در چشم مردم هستند. چشم و دل رو یکی حساب نکنید بزرگوار... من هنوز با نفس های شما در بهترین فیلم اکشن تاریخ سینمای ایران (تاراج) حال میکنم بقیه فیلمهاتون جای خود داره.
    • بماند IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      39 0
      کاملا" موافقم،بالاخره فراموش نکنیم که جمشید آریای عزیز هم زمانی سوپر استار سینمای اکشن بود و شمایل مسلم تضمین فروش - با آن سر تراشیده و اندام ورزیده- ولی یک اتفاق و چند انتخاب هوشمندانه در سال 69 مثل پرده آخر و عشق و مرگ فضای کاری ایشان را عوض کرد.پس دعا کنیم این آقای گلزار هم یه خورده دقت کنه و یه خورده هم تمرین بازیگری! بهر حال هرکسی چند روزه نوبت اوست مگر اینکه .... خوشبختانه جمشید هاشم پور دیگه راهشو پیدا کرده و کمی شانس و صبر و حوصله نیاز داره.
  • رضا EU ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    78 2
    بازی های بی ظیر این مرد هیچوقت از ذهن سینمادوستان پاک نخواهد شد!به عقیده من ایشون بهترین بازیگر اکشن ایرانند
  • بدون نام IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    78 2
    »ن جمشید هاشم پور رو از هر بازیگر دیگری بیشتر دوست داشتم و دارم یادش بخیر ... کاش بیشتری ببینیمش .
  • بدون نام IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    68 0
    بازیگر فوق العاده توانمندیه ولی هیچوقت از قدرتش استفاده نشد، دهه شصت با فیلم های مثلا اکشن و جمشید آریا بودن گذشت و اکنون هم در اوج پختگی بیکار است!!! چند کارگردان مثل علی حاتمی داریم که از بازیگر بازی خوب بکشد؟ مثلا اکبر عبدی بجز در فیلم های حاتمی کدام نقش ماندگار را ایفا کرده!
  • سینا IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    لابد "ازدواج در وقت اضافه" جز شاهکارهای سینمای ایران بود که ایشان در آن به ایفای نقش پرداختند!
    • بدون نام IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      52 2
      حداقل هاشم پور به خاطر قدرت بازیگریش محبوب و معروف مردم شد نه به خاطر چشم های زاغش معروف بشه!
  • حمید IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    فیلمای داغونی که دهه‌ی شصت بازی کرده رو یادش رفته گمونم.
    • علی IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      84 5
      فیلمهای ده شصت شرفش می ارزه به فیلمهای بی مضمون و غیر جذاب الان...
  • نسیم IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    48 0
    واقعا جای هاشم پور تو سینمای امروز خالیه.من یکی از طرفدارای پرو پا قرص هاشم پور بودم و تمام فیلمهاشو به طور کامل دیدم. حتی واسه چند بار. دیگه تموم شد اون فیلمهای جالب و اکشن با حضور هاشم پور.خداییش فیلمنامه ها هم خیلی عالی بود . موضوعات قشنگی داشت که امروزه اصلا از اونا خبری تو سینما نیست.اتفاقا دیشب یکی از فیلماشو دوباره دیدم که نقش یه بوکسور بود....به امید بازگشت دوباره هاشم پور به سینما
  • بدون نام US ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    8 86
    ملاحظه می فرمایید تمام شر ها از این سئوال کلیشه ای شروع می شود چرا کم کار شده اید اقا ول کنید این همه سئوال این چه سئوالی است که باید گلزار بدبخت از همه جا بی خبر چوبش را بخورد یه دونه خوش تیپ تو این مملکت هست چشم دیدن اونم ندارید ای بابا ....
  • بدون نام IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    85 0
    جمشید هاشم پور = تکه ای از خاطرات جوانیم
  • بدون نام US ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    8 81
    البته این نکته هم فراموش نشود که اگر در آن فیلم ها اساتیدی جون منوچهر اسماعیلی یا زنده یاد ایرج ناظریان به جای ایشان گویندگی نمی کردند و اگر قرار بود با صدای خودشان فیلم ها پخش شود، آن فیلم ها نصف مخاطب امروز را هم نداشت.
  • فیلم باز IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    3 90
    یک زمانی هم همش عکس شما بود شاید شما هم سهمی در خشونت اجتماعی داشته باشید(جوانها می خواستند رفتار شما را در فیلم ها تجربه کنند) باز گلزار خشونت عکسش خیلی کمتره
  • سینما IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    56 4
    آرنولد سینمای ایران خیلی خیلی قبولش دارم یکی جمشید هاشم پور و یکی احمد نجفی به لحاظ فیزیکی و آمادگی جسمانی آدم حض می کنه. خدا کنه حض را درست نوشته باشم.
  • بدون نام US ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    79 0
    از بچگی عاشق جمشید هاشمپور بودم
  • اکبر IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    65 16
    نظر رو داری؟ یه دونه خوش تیپ اونم گلزار! یه کم چشماتو باز کن عزیزم!!
  • علی EU ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    99 0
    از هرکارشناسی بپرسی میگه دهه60 و 70 بهترین سالهای سینمای ایران بود. یاد هاشم پور بخیر که حتی به سر طاسش هم گیر میدادند
  • عمو نقی IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    77 0
    دمت گرم عموجمشید...تو یه مرد و انسان واقعی هستی...زنده باد
  • محمد IR ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    6 11
    یه روزی به درمورد همین جناب هاشم پور عزیز گفته میشد بازی ندارد وفقط یک تیپ است که دائم تکرارمیشود. اما زمان گذشت وایشان به سبب تجربه والبته هوش واستعداد؛ کم کم تبدیل به بازیگری سرد وگرم چشیده و هنرمند گشت. پس این همه آدم فکر نمیکنید در مورد گلزار غیرمنصفانه قضاوت کرده اید؟ جالب اینکه در چهره شدن ویاکشف هردو یک کارگردان واحد نقش داشته.انشا الله خدا عمری بدهدوگلزار ومثل او رادر 20سال دیگر قضاوت کنیم.
  • وندیش US ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    8 0
    من که خیلی خاطره ازش دارم ایشون کونگ فو کار قدیمی هستند که افتخار شاگردی استاد ابراهیم میرزایی بنیانگذار کونگ فو توآ رو دارند فیلم افعی رو تو سینما ردیف جلو نگاه کردم ، اون موقع ابتدایی بودم ، واقعا دوسش دارم
  • بدون نام IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۳
    7 0
    «روی جلد تمامی نشریات پر شده از تصاویر گلزار و بازیگرانی که فقط چهره دارند. دیگر جایی برای بازیگران واقعی نیست.» فقط چهره، نه بازی و نه اخلاق! به قول عادل فردوسی پور "همه چیزمون به همه چیزمون میاد". سینمامون تقریباً شده مثل سینمای قبل از انقلاب. از لحاظ مضمون و کیفیت کار عرض می کنم.
  • حمید EU ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
    6 1
    چاکر برو بچه های دوستد اران ابرمرد سینمای بعد از انقلاب جناب اقای جمشید هاشم بور
  • محمدی پاشا A1 ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    2 0
    آقای هاشم پور هم مثل همه بازیگران فیلمهای ضعیف هم داشته اند...ایشان هم عکس رو جلد مجلات داشته اند...ولی بخاطر ایشان کسی نادیده گرفته نمیشد... حرف الان ایشان مطمئن باشید حرف آقایان پرستوئی.کیانیان.قریبیان.تارخ و همه عزیزان هست... بقول آقای هاشم پور الان در بهترین حالت خوابم میاد بهترین فیلمه از نگاه مردم...حالا شما رجوع کنید به 20 تا 30 سال پیش...و بنا به جمعیت اون زمان و استقبال مردم از فیلمها حتی از ضعیف ترین فیلمهای این مرد.
  • بی نام IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
    1 0
    یادش بخیر هنوزم اگه جایی فیلمای ایشون پخش بشه تا انتها میبینم. امیدوار آقای هاشم پور گل دوست داشتنی مصاحبه شو با خبرآنلاین و کامنتهای مردمو خونده باشه و بدونه که هنوز هم ملت به ایفای نقشش علاقمندن.