هفته پیش محمود احمدی​نژاد مهمان ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی بود.

سیدصادق روحانی: اوضاع پیچیده‌ حاکم بر سوریه وضعیت منطقه و جهان اسلام را تحت الشعاع خود قرار داده است. حکومت عربستان یکی از حامیان سرسخت معارضین بشار اسد، خواستار برگزاری اجلاس فوق العاده سازمان کنفرانس اسلامی شد و خود میزبانی آن را به عهده گرفت و از ایران که بزرگترین حامی حکومت بشار اسد در منطقه است نیز دعوت کرد تا در این اجلاس شرکت کند. رییس جمهوری اسلامی ایران نیز به همین منظور، هفته پیش تهران را به مقصد عربستان ترک کرد.
احمدی‌نژاد پیش از ترک تهران گفت که این سفر با دعوت رسمی برگزار می‌شود و طی آن در اجلاس اضطراری سران کنفرانس کشورهای اسلامی شرکت خواهم کرد و همچنین سفری به مکه مکرمه خواهم داشت و خانه خدا را زیارت خواهم کرد.(ایــــنــــجـــا)
احمدی‌نژاد نخست به مدینه و به زیارت قبر پیامبر (ص) رفت (ایـــــنــــجــــا و ایـــــنــــجــــا) و پس از آن هم محرم شد و بعد از ادای مناسک عمره سحری مهمان ملک عبدالله پادشاه عربستان بود( ایـــنــــجـــــا). دیدار با رییس جمهور منتخب تونس نیز از دیگر برنامه های احمدی‌نژاد در عربستان بود. وی در این دیدار عنوان کرد که ایران از حاکم شدن رای مردم سوریه صرف نظر از اینکه نتیجه چه خواهد بود‌ حمایت می‌کند. (ایـــنــــجـــا)
به نظر می‌رسد سفر پنجم احمدی‌نژاد به عربستان با گشایش‌هایی در روابط دو کشور همراه بوده است چراکه علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان که احمدی‌نژاد را در این سفر همراهی می‌کرد در گفت و گو با یک روزنامه کویتی از بالابردن سطح روابط دو کشور خبر داده است.( ایـــنــــجــــا) رییس جمهور همچنین دیدار کوتاهی هم با مرسی رییس جمهور جدید مصر داشت.( ایـــنـــجــا)
رئیس جمهور با یک پیشنهاد به این اجلاس رفت و آن تشکیل یک نهاد داوری برای حل اختلاف میان طرف‌های درگیر در سوریه بود. رییس جمهور در سخنان خود در این اجلاس گفت: «تا دیر نشده باید خودمان آستین ها را بالا زده و اجازه ندهیم دیگران برای ما تصمیم بگیرند و برای زندگی ما خط مشی تعیین کنند. برای حل اختلاف بین گروه های مختلف و یا بین آنها و دولت ها و نیز برای ایجاد فضای برادری و انجام اصلاحات اساسی در کشورها و همچنین حل اختلاف بین دولت ها پیشنهاد می کنم، یک نهاد داوری متشکل از افراد مؤمن و متعهد و عادل و مورد وثوق با اختیارات کامل و سازوکار داوری عادلانه و روشن تشکیل داده و ایمان مردم و قدرت دولت هایمان را تضمین و پشتوانه داوری های او قرار دهیم و همه متعهد شویم که قضاوت های آن نهاد را بپذیریم.»
این پیشنهاد رییس جمهور پاسخ درخوری در مکه پیدا نکرد اما شاید مهمترین نتیجه این اجلاس تعلیق عضویت سوریه در سازمان کنفرانس اسلامی بود. در بیانیه پایانی اجلاس مکه آمده است: سازمان همکاری اسلامی عضویت سوریه را در تمامی بخش‌ها و موسسات وابسته به سازمان همکاری اسلامی به حالت تعلیق درآورد.
اگرچه حضور رییس جمهور در مکه خوابی را که سعودی‌ها برای بشار اسد دیده بودند، چندان آشفته نکرد اما آنگونه که خود احمدی نژاد می‌گوید امیدواری‌هایی را برای ارتقای روابط دوجانبه تهران-ریاض باز کرده است . او پس از بازگشت از این سفر در جمع خبرنگاران گفت که گام هایی برای پیشبرد و تنظیم روابط دو کشور برداشته شد و دو طرف به ضرورت توجه به تنظیم روابط در مدیریت تحولات اذعان دارند و امیدواریم در آینده اتفاقات بهتری در عرصه روابط دو جانبه رخ بدهد.( ایـــــنــــجـــا)
با وجود انتقاد‌های زیادی که به این سفر شده بود احمدی‌نژاد در سخنان پیش خطبه‌های نمازجمعه روز قدس از این اقدام خود دفاع کرد و گفت: «من به این اجلاس رفتم تا از جانب ملت ایران یک بار دیگر اهمیت تاسیس سازمان کنفرانس اسلامی را یادآوری کرده و تحلیل ملت ایران از تحولات جاری منطقه و جهان را از یک تریبون جهانی بیان کنم».
29219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 236905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فردا IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    29 7
    آسیاب به نوبت
  • بدون نام IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    6 3
    ملک عدالله در افتتاحیه اجلاس چندان به موضوع سوریه اشاره نکرد وخیلی سریع از کنار آن گذشت. بهمین ترتیب احمدی نژاد هم زیاد در خصوص این موضوع مانور نداد و در عوض در خصوص اتحاد در برابر زیاده خواهی اسرائیل سخن گفت!
  • بدون نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    36 5
    اهميت سوريه براي همه ما محترمه اما اقاي احمدي ن‍اد به فكر وضع بد اقتصادي مردم ايران باش
  • سعيد IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    34 2
    چه نهاد داوري بهتر از همين سازمان كنفرانس اسلامي
  • آزاد كي IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    78 15
    از جانب ملت ايران؟؟؟ آيا از جانب ملت هميشه خانوده محترم رو با خودتون به كشورهاي مختلف ميبريد؟؟ آيا ميبايستي هزينه اين سفرها رو ملت عزيز ايران پرداخت كنن؟؟؟
  • علی IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    34 11
    اونی که میرفت عربستان و پادشاه میومد استقبالش رفسنجانی بود نه این تدازه به دوران رسیده ها
    • محمدرضا IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
      8 17
      علی جون یادت باشه احمدی نژاد با چه مواضعی رفت عربستان وهاشمی با چه مواضعی میرفت کسی که از یه چیز زیاد تعریف کنه بایدم طرف مقابلش تحویلش بگیره ولی دیدیم با مواضع احمدی نژادملک عبدالله چطور تحویلش گرفت
  • حمید IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    7 10
    بهتر بود اقای دکتر احمدی نژاد حکام مرتجع عرب همچون عربستان وقطر را به چالش می گرفت وعنوان نمود که اگر ارسال اسلحه را به تروریست های سوریه قطع نکند ملت ایران به کمک مردم مظلوم بحرین می شتابد