محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران امروز به تهران بازگشت.

محمود احمدی‌نژاد ظهر امروز (پنج شنبه) پس از بازگشت از سفر به مکه مکرمه به منظور شرکت در نشست فوق العاده سران سازمان همکاری کشورهای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به تاریخچه این سازمان و تشکیل آن پس از به آتش کشیده شدن مسجدالاقصی از سوی صهیونیست ها گفت: این سازمان ابتدا برای دفاع از آرمان آزادی فلسطین ایجاد شد اما در طول زمان با نوساناتی مواجه شد و امروز تفاوت های زیادی با آغاز تشکیل دارد.
رییس‌جمهور افزود : موضوع نشست فوق العاده سران عضو این سازمان در مکه بررسی تحولات ، پیگیری وحدت جهان اسلام و تلاش برای رفع مشکلات دنیای اسلام عنوان شده بود که البته بعداً معلوم شد مسائل خاص دیگری موضوع آن بوده است .
اهم سخنان احمدی‌نژاد در ادامه به نقل پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری می‌آید:
  • موضوع اصلی این است که این نشست در متن یک روند تحولی برگزار شد . امروز منطقه در حال تحولات سریع و بعضاً عمیقی است که دولت ها ، سازمان ها و سیاسیون از این تحولات ، تحلیل های متفاوتی دارند که بر اساس آن موضعگیری و رفتار کرده و سعی در مدیریت تحولات دارند.
  • ملت ایران تحلیل روشنی از این تحولات دارد تصریح کرد: لازم بود این تحلیل روشن در مراکز رسمی به روشنی و قاطعانه تبیین و تثبیت شود تا پس از این همه موضعگیری ها و نقش آفرینی های ما بر اساس این مواضع روشن دنبال شود .
  • در این نشست دیدگاه روشن جمهوری اسلامی ایران به خوبی تبیین و اعلام شد که ملت ایران ، آزادی ، عدالت و احترام را در کنار مقابله با دشمنان دو حق مسلم و بدیهی همه ملت ها می داند که هیچ کس نباید و حق ندارد هیچ یک از این دو حق را به بهانه توجه به دیگری تضعیف یا نفی کند .
  • عبور موفق از تحولات جاری منطقه و عرصه بین الملل نیازمند مدیریت هوشمند رخدادها است. در این نشست به عنوان یک مجمع رسمی دیدگاه های جمهوری اسلامی به خوبی تبیین شد اما این که این دیدگاه ها در دستور کار مجامع رسمی قرار بگیرد و تاثیرگذاری آن آشکار شود نیازمند عزمی عمومی و کار جدی در عرصه دیپلماسی از سوی تمام بخش های کشور است تا در میان و بلندمدت نگاه درست به تحولات و مدیریت آن از نگاهی که سعی می شود به ملت ها تحمیل شود تفکیک شوند .
  • تحولات امروز منطقه مقطعی و موضعی نیست که با یک نشست مسیر آن تعیین شده و یا تغییر یابد. این نشست یک تلاش سیاسی بود که کشورها در آن به بیان دیدگاه ها و مواضع خود پرداختند و ما نیز ضمن ارائه دیدگاه ها کارها و سیاست هایمان را برای حصول نتیجه مثبت و استیفای حقوق ملت ها ادامه خواهیم داد.
  • در حاشیه این نشست دیدارها و ملاقات هایی نیز داشتیم. در نوع نگاه به مسائل تفاوت هایی وجود داشت که در بحث های طولانی مورد بررسی قرار گرفت و به صورت مفصل درباره آنها بحث شد که این پایه خوبی برای ادامه همکاری ها و گفت و گوها ایجاد کرد.
  • عربستان همواره روابط ویژه ای با ایران داشته است و با وجود نوسانات متعدد در روابط دو جانبه اما هر دو کشور جایگاه موثر و مهمی در تحولات منطقه داشته و تنظیم روابط آنان در نحوه مدیریت تحولات بسیار مهم است .
  • در جریان این نشست گام هایی برای پیشبرد و تنظیم روابط دو کشور برداشته شد و دو طرف به ضرورت توجه به تنظیم روابط در مدیریت تحولات اذعان دارند و امیدواریم در آینده اتفاقات بهتری در عرصه روابط دو جانبه رخ بدهد.
17219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 236685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =