رییس جمهور گفت:باید فرمولی طراحی شود تا هم مردم سوریه آن را برای حل و فصل مسایل خود بپذیرند و هم این امکان وجود داشته باشد که بتوان آن را در دیگر کشورها نیز اجرا کرد.

محمود احمدی‌نژاد در جریان سفر به مکه مکرمه برای شرکت در اجلاس فوق العاده سران سازمان همکاری کشورهای اسلامی، در دیدار محمد منصف المرزوقی، رییس‌جمهور تونس ضمن تبریک پیروزی های مردم این کشور و انتخاب وی به عنوان رییس جمهور تونس با بیان اینکه ملت ایران خود را در حرکت به سمت آزادی و پیشرفت در کنار ملت تونس می‌داند، گفت: ملت ایران تحولات تونس را دنبال کرده و از پیروزی‌ها و پیشرفت‌های ملت این کشور شادمان است.
اهم سخنان رییس جمهور در ادامه به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت می‌آید:
  • ملت تونس در راه ساختن کشوری پیشرفته و قدرتمند، مسیر سختی را پیش رو دارد. مطمئناً در این راه علاوه بر مشکلات داخلی، مخالفت‌ها و مزاحمت‌های استکبار جهانی نیز موانع مؤثری ایجاد خواهد کرد، چرا که آنها هرگز خواهان پیشرفت و قدرت یافتن کشورهای مستقل و مسلمان نیستند.
  • امروز مراکز اصلی قدرت اقتصادی، سیاسی و رسانه‌ای جهان در اختیار سردمداران استکبار جهانی قرار دارد. آنها با این ابزار، ملت‌های مستقل و عدالت طلب جهان را تحت فشار قرار می‌دهند، اما به لطف خدا همه این عوامل قدرت ظاهری درهم خواهد شکست.
  • ملت ایران بدون در نظر گرفتن مذهب ملت تونس در کنار آنها بوده و مردم این کشور را برادران دینی خود ‌دانسته و به این موضوع افتخار می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد تا تجربیاتش در زمینه سازندگی، پیشرفت و آبادانی را در اختیار برادران تونسی خود قرار دهد.
  • جمهوری اسلامی ایران خواستار برخورداری مردم همه کشورها از جمله سوریه، اردن، بحرین، یمن و دیگر کشورها از عدالت، آزادی و کرامت است.
  • ایران در خصوص تحولات سوریه همواره تلاش کرده تا مسایل در این کشور با گفتگو و تفاهم حل شود و درگیری و کشتار از هر طرف را چیزی جز ضرر برای امت اسلامی نمی‌داند. ملت ایران راه حل مشکلات در سوریه و سایر کشورها را نه در درگیری، جنگ و کشتار، بلکه در گرو تلاش برای تفاهم و همکاری ملی می داند.
  • امروز مسأله مهم و اصلی در سوریه این نیست که درگیری از سوی کدام طرف آغاز شده است.مساله مهم ایجاد تفاهم میان طرفین و تنظیم برنامه‌ای مبتنی بر توافق ملی برای اصلاحات اساسی در این کشور است، به گونه‌ای که بعد از اجرای آن همدلی و وحدت جایگزین اختلافات و کینه‌ها شود.
  • سوریه باید کشوری قوی و اسلامی باقی بماند. باید تلاش کنیم اگر ایده‌ای برای حل مسأله سوریه وجود دارد با همفکری آن را تبدیل به یک طرح عملیاتی نماییم، اما متأسفانه برخی برادران و دوستان ما در این عرصه خوب عمل نکرده و به جای اینکه طرفین درگیر را به گفتگو و تفاهم دعوت کنند به ارسال اسلحه به این کشور و تشویق به کشتار مشغول هستند.
  • امروز دشمنان ملت‌های منطقه و نیروهای ناتو آماده هستند تا همه کشورهای اسلامی را تحت سلطه خود درآورند. این امکان وجود داشت که اصلاحات را در فضایی برادرانه و تحت لوای اسلام به گونه‌ای در همه کشورهای اسلامی اجرا کرد تا شرایطی که امروز بدون دلیل منطقی موجب ایجاد اختلاف بین کشورها و برادران اسلامی شده است، پیش نیاید و این در حالی است که برادران مسلمان باید بجای رویارویی با یکدیگر در یک صف واحد بایستند.
  • باید برنامه ای برای اصلاحات و برگزاری انتخابات در سوریه تنظیم و در جهت حل و فصل مشکلات در این کشور تلاش شود.
  • امروز دشمنان می‌خواهند جنگ شیعه و سنی راه بیندازند، در حالی که ملت ایران از ملت تونس، مصر، یمن و فلسطین فارغ از مذهب و کیش آنان حمایت کرده و خواهد کرد. ملت ایران مردم همه کشورهای مسلمان را برادران اسلامی خود می‌داند و اگر هر یک از آنان در معرض خطر قرار گیرند، با همه وجود از آنها حمایت خواهد کرد.
  • هر چند اختلاف سلیقه و تفاوت نظرات در مسایل فرعی بین مردم یک کشور و بین کشورها وجود دارد، اما اینها مسایل فرعی بوده و مسأله اصلی دفاع از کیان کشورهای اسلامی و حقوق ملت‌های آنان است.
  • جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل برای کمک به حل و فصل مسایل در سوریه بر پایه تفاهم و حاکم شدن رای مردم را دارد. ملت ایران از حاکم شدن رای مردم سوریه در این کشور، صرف نظر از اینکه نتیجه چه خواهد بود، کاملا‌ً حمایت می‌کند و معتقد است در همه کشورها باید همین رویه اعمال شود، منتها در فضایی آرام و برپایه تفاهم که بتوان در آن انتخابات آزاد برگزار کرد.
  • امروز در سوریه بین معارضین نیز اختلاف‌نظر جدی وجود دارد. باید مجالی فراهم کرد تا همه طرف‌ها در سوریه در کنار هم نشسته و با تفاهم، همفکری و یاری گرفتن از خدا مسایل را حل و فصل نمایند.
  • آیا بهتر نبود تا رییس جمهور سوریه نیز در این اجلاس حضور می‌داشت تا همه برادران مسلمان با او صحبت کرده و با تبادل‌نظر مسایل را پیش می‌بردیم؟‌ باید فرمولی طراحی شود تا هم مردم سوریه آن را برای حل و فصل مسایل خود بپذیرند و هم این امکان وجود داشته باشد که بتوان آن را در دیگر کشورها نیز اجرا کرد، چرا که یقیناً در آینده‌ای نزدیک کشورهای دیگری نیز در منطقه به این راه‌حل نیاز خواهند داشت.
  • امروز مردم بحرین در نتیجه اعتراض به حاکمیت، تحت فشار قرار داشته و کشته می‌شوند و یقیناً تعداد کشته‌ها در این کشور هر قدر هم که کم باشد برای جمعیت کم این کشور بزرگ خواهد بود.
  • جمهوری اسلامی، هیچ تعصبی بر روی هیچ جریانی در منطقه و در سوریه ندارد. ملت ایران برای ایستادگی بر حق انقلاب کرده است.
  • رژیم صهیونیستی دشمن اصلی ملت‌های منطقه است. مسوولان کشورهای مستقل و عدالت طلب نمی‌توانند ضدصهیونیستی نباشند. شما و ما نمی‌توانیم ضدصهیونیستی نباشیم، چرا که صهیونیست‌ها سرزمین فلسطین را که بخشی از سرزمین ما مسلمان است، اشغال کرده‌اند و دشمن همه ملت‌های اسلامی هستند و اگر چه امروز تحت فشار ملت‌ها وادار به عقب‌نشینی از ادعاها و ایده‌های خود شده‌اند، اما ایده اشغال سرزمین‌های منطقه از نیل تا فرات در نظر آنها تغییری نکرده است.
در این دیدار محمد منصف المرزوقی رییس‌جمهور تونس نیز با بیان اینکه از مدت‌ها پیش اشتیاق داشتم تا با جنابعالی دیدار کنم، اظهار داشت:‌ بنده تمامی مواضع جمهوری اسلامی ایران و شما در دفاع از استقلال، حاکمیت و کرامت ملی ملت و کشور تونس را پیگیری کرده‌ام و همواره این مواضع قهرمانانه را می‌ستایم.
مرزوقی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر حل مسالمت آمیز مسایل و تحولات در سوریه و با اشاره به نشست موسوم به دوستان سوریه در تونس، افزود: دولت تونس در همان نشست صراحتاً اعلام کرد که با هرگونه دخالتی از سوی بیگانگان در سوریه مخالف بوده و به دنبال راه‌حلی توافقی بین دو طرف اختلافات در این کشور است و امروز نیز موضع ما همین است.
وی تأکید کرد: محور تلاش‌های ما این است که مردم سوریه به خواسته‌های خود رسیده و این کشور یک قدرت در جهان عرب بماند و مجالی برای دخالت بیگانگان در آن پیش نیاید.
رییس‌جمهور تونس با بیان اینکه باید همه کمک کنیم تا کشتار و درگیری در سوریه پایان یابد، خاطرنشان کرد: از جمهوری اسلامی ایران نیز می‌خواهیم تا کمک کند، سوریه همچنان به عنوان گلوگاه امنیتی منطقه قوی و قدرتمند باقی بماند.
27219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 236471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام FR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
    78 54
    کاش جناب رییس جمهور محترم، این سفر رو کنسل میکردند و شخصا به دیدن مناطق زلزله زده می رفتند و از نزدیک به حل مشکل زلزله زده ها می پرداختند. این می تونست از لحاظ روحی دوای درد بازماندگان زلزله باشه و دردشونو اندکی تسکین بده.
  • بدون نام IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
    4 16
    خب شانس ايشونه كه اين اجلاس با زلزله مصادف شده