مرکز امور زنان تا کنون لوایح زیادی در زمینه زنان و تامین حقوق آنها ارائه داده است که به نظر می رسد برخی کارآرایی لازم را نداشته است.

زهرا تالانی:در حاشیه نشست هم اندیشی زن از منظر حقوق بشر اسلامی که توسط این مرکز برگزار شد فرصتی شد تا با مریم مجتهدزاده رییس مرکز زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری درباره عملکرد این مرگز گفت گویی را انجام دهیم:



خانم مجتهد زاده شما از مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی دیدن کردید؟متاسفانه برخی زنان معتقدند ، برای هر موضوعیجلسه  تشکیل می شود اما هنوز هیچ کار اجرایی انجام نشده است؟
اتفاقا ما کارهای اجرایی فراوانی انجام دادیم.از مناطق زلزله زده هم دیدار کردم تا مشکلات مردم زلزله زده را به هیات دولت برای برنامه‌ریزی و تسهیل رفع مشکلات منطقه اعلام کنم.الان هم قرار است با مشارکت زنان خیر و نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در امور زنان، مشاوران و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی، کمیته رفع مشکلات زنان و کودکان مناطق زلزله زده تشکیل شود و تا رفع کامل مسایل آنان به کار خود ادامه می‌دهد.امیدوارم تشکیل کمیته رفع مشکلات کودکان و زنان مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی به عنوان یک الگو برای حوادث آینده مطرح شود.
با رییس سازمان بهزیستی آذربایجان شرقی به منظور رفع مشکلات اجتماعی زلزله زدگان به ویژه کودکان و زنان ملاقات‌ کرده‌ایم ، همچنین با فرماندار ورزقان و مدیرکل اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی نیر جهت بررسی مسائل زلزله‌زدگان دیدار صورت گرفته است.


شما در مرکز امور زنان نسبت به حذف رشته دختران هیچ عکس العملی نشان ندادید؟
خیر،چون به نظرم این کار خلاف قانون نبوده و همانطور که وزیر علوم هم عنوان کردند برخی دانشگاهها براساس نیازشان داوطلب گرفتند و این هر سال اتفاق می افتاد.


بالاخره تکلیف لایحه خشونت علیه زنان چه شد؟به غیر از این  هنوز تکلیف لوایح مهمی مانند مرخصی زایمان زنان و خشونت علیه زنان مشخص نشده است؟
ما لایحه امنیت زنان و کودکان را فروردین به هیات دولت دادیم.از نظر مرکز مهمترین مساله در حوزه خانواده، بحث تشکیل، تحکیم و تعالی نهاد خانواده و پیشگیری از تزلزل و فروپاشی آن است. برای همین ما تلاشهای فراوانی هم کردیم. چون بحث خانواده بحثی است که مربوط به کل کشور می شود و نمی توان گفت که فقط یک دستگاه خاص می تواند متولی آن باشد و اقداماتش را هم در جهت تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده انجام دهد؛ بلکه یک موضوع ملی است و همانطور که رهبر انقلاب فرمودند این موضوع از مسائل درجه یک و اصلی کشور است و باید یک برنامه ریزی خیلی خوب برای آن انجام شود. در همین راستا پیشنهاد تشکیل ستاد ملی زن و خانواده به عنوان یک کارگروه توسط شورای انقلاب فرهنگی مطرح شده و ما بر اساس مصوبه 564 این شورا که اهداف و اصول تشکیل خانواده و سیاست های تحکیم و تعالی آن را در گروه ایجاد کارگروه خانواده دانسته بود، اقداماتی را در دولت نهم انجام دادیم.
آیین نامه ستاد نوشته شد و یک سری جلساتی تشکیل شده و مقدمات آن در دولت نهم انجام گرفت. در دولت دهم ما کارگروه را تبدیل به ستاد ملی زنان کردیم که رییس جمهور ریاست آن را بر عهده گرفتند. این ستاد متشکل از هشت وزیر و نمایندگانی از سه قوه وهمچنین دبیر شورای عالی فرهنگی است. طبق اصل 138 نیز مصوباتش قابل اجراست و کارهایی که ما در حوزه مشاوره داشتیم با تشکیل ستاد مصوبات قابل اجرا می شوند.


خانم مجتهدزاده به نظر شما به عنوان فردی که در این دولت مشغول به فعالیت هستید، بحث زنان و خانواده برای رئیس جمهور و برای سایر اعضای هیئت دولت چه جایگاه و اهمیتی دارد؟
رئیس جمهور اهتمام جدی به این مسئله دارند به نظر ایشان تمام وزراء،‌ هیئت دولت و مسئولان نیز چنین دیدگاهی دارند و در راس همه اینها نگاه رهبر در جامعه است که ایشان بحث زنان و خانواده را در کشور جزء مسائل درجه یک می دانند. با این دیدگاه همه کمک می کنند که برنامه ها به سمت تعالی و فعالیتهای دستگاهی پیش برود.
ما با هر کدام از وزرا بر طبق برنامه دیدارهای خاص داریم. برنامه هایی چون ماده 230 تدوین شده است، در ستاد ملی زن و خانواده تبلیغ شده است. با اینکه جلسات مشترک از قبل با کارگروه هایی که از طرف دولت معرفی می شد داشتیم.اما چون برنامه ها الان تدوین شده با معاونان مرکز در جلسات شورای معاونین آن وزارت خانه با حضور وزیر شرکت می کنیم و برنامه ها را در حوزه زن و خانواده اعلام می کنیم. برنامه های خاصی که آن دستگاه در تقسیم کار ملی متولی آن شده است را با همکاری مرکز انجام می دهیم. تاکنون با سازمان بهزیستی، وزارت ارشاد، وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشست های مشترک برگزار کرده ایم که با استقبال خوبی در این زمینه مواجه شدیم.
مرکز امور زنان و خانواده یک دستگاه فرابخشی است که با استفاده از ظرفیت همه دستگاه ها باید مسائل زنان و خانواده را به پیش ببرد. ما باید برنامه ها را اعلام کنیم و طبق حکم ابلاغیه ای که رییس جمهور داده اند باید با استفاده از ظرفیت تمام دستگاه ها، مسائل را پیش ببریم.

 

45232

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 236355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
    32 4
    خیلی در این سازمان برای خانمها زحمت میکشن دستشون درد نکنه !!!!!!!!!!!!!