«تشکیل گروه تماس از سوی برخی کشورهای بی طرف» و همچنین «آتش بس برای مدتی» دو پیشنهاد مهم ایران در نشست مشورتی پیرامون سوریه بود.

به گزارش خبرآنلاین، علی اكبر صالحی در كنفرانس خبری «نشست مشورتی تهران پیرامون سوریه باعنوان نفی خشونت،گفت وگوی ملی» كه در هتل آزادی تهران باحضور نزدیك به 30 كشور برگزار شد درباره چگونگی تشكیل گروه تماس از سوی كشورهای شركت كننده در نشست مشورتی امروز تهران؛ از آمادگی برخی از معارضان سوری برای حضور در نشستی در تهران خبر داد.
وی با اعلام اينكه جمهوري اسلامي ايران از يكسال قبل با برخي گروه‌هاي اپوزيسيون سوريه در تماس است، بار ديگر بر آمادگي ايران براي ميزباني گفت‌وگوهاي احتمالي بين دولت سوريه و مخالفان تاكيد كرد. ما با دولت سوريه تماس گرفتيم و آنها وزير مربوطه را آقاي علي حيدر كه با معارضان در ارتباط است، معرفي كردند و ما از ايشان دعوت كرديم به ايران بيايند و به زودي به ايران خواهند آمد.
وزير امور خارجه در پاسخ به اين پرسش كه «آيا ايران با گروه‌هاي معارض سوريه در تماس است؟» با تاييد اين مطلب گفت: بله؛ ما با اپوزيسيون سوريه از يك سال پيش در تماس بوديم. البته در سوريه تنها يك گروه مخالف وجود ندارد. در داخل سوريه برخي گروه‌هاي مخالف وجود دارند و يك گروه هم در خارج از سوريه است كه خودش به چند گروه تقسيم مي‌شود. ما با تعداد زيادي از گروه‌ها در ارتباط هستيم؛ البته نه با همه آنها.
وی افزود: یكی از شیوه های مرسوم در تعاملات بین المللی در زمان بروز چنین بحران هایی؛ ایجاد گروه تماس از سوی برخی كشورهای بی طرف است تا بتواند طرفین درگیر را مدیریت و همچنین زمینه های تفاهم وتعامل را فراهم كند.
صالحی با تاكید بر اینكه تحقق آتش بس و تشكیل گروه تماس برای مدیریت طرفین درگیر در سوریه نیاز به رایزنی بیشتر دارد گفت: منتظریم كدام كشورها علاقمند تشكیل گروه تماس هستند. باید به نحوی عمل كرد كه راه ها و پیشنهادات مطرح شده برای حل بحران سوریه بتواند موثر واقع شود.
وی در عین حال تصریح كرد كه اگر بحران سوریه ادامه یابد به طور حتم زمینه های رشد افراط گرایی بیشتر در منطقه فراهم خواهد شد. آن هم در حالی كه غرب ادعای مقابله با افراط گرایی را دارد.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 234618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نظر IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
    27 3
    با گروه معارضان یکسال است در تماس هستید؟
  • امیدوار IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
    13 3
    پس چرا برای ازادی گروگانها با قطر وترکیه رایزنی می کنید؟
    • محمد IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
      0 1
      آقا/خانم باهوش ظاهرا نمیدونی در سوریه هر آن کس با اسلام ضد صهیون مشکل دارد جمع شده تا سوریه را متلاشی کنند!!!!! ایران با گروهی از متعارضان که میخواهند مشکل به صورت دیپلماتیک حل شود در ارتباط است(هرچند مطمئنا این گروه ها هم میخواهند با کارهای نظامی و .. افکار عمومی را سمت قدرت خود متوجه کنند)
  • امید EU ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۱
    9 3
    برای چی سانسور میکنید؟ سئوال کردم این تیتر که معارضان سوری در ایران حضور میابند یعنی چه؟ در متن نوشته اید قرار است فلان وزیر سوری که با معارضین تماس دارد به ایران بیاید !! از کی تاحالا یک وزیر نظام اسد شده است نماینده ارتش آزاد و مخالفین اسد که به نمایندگی از آنها به تهران بیاید؟ شعور مردم را چرا به بازی گرفته اید و حرف حق هم که زده میشود تیغ سانسور فعال میکنید که کسی پرسش نکند. اگر پاسخ منطقی دارید بدهید اگر ندارید خبر را تغییر دهید.