اینجا زمانی قطب تولید گندم استان فارس بود.

مهدي بذرافكن: اينجا داريون است. دشتي- ظاهرا از ياد رفته-. اينجا تنها 36 کيلومتر با شيراز فاصله دارد. اينجا زماني قطب توليد گندم استان فارس بود ومقدار بسيار زيادي از گندم شهرستان شيراز در اين منطقه کشت و برداشت مي شد.

زماني کشاورزي در اين (دشت حاصلخيزسابق) حرف اول و آخر را مي زد. کشاورزان زيادي داشت که انواع و اقسام محصولات کشاورزي را تحويل بازار مصرف مي دادند؛سيب زميني ،انگور، خيار، ذرت، گوجه، پياز و از همه مهمتر محصول استراتژيک گندم.

سالهاي نه خيلي دور، کشاورزان گندم کار داريوني همواره در ميان کشاورزان نمونه استان فارس و حتي کشور قرار مي گرفتند.

گندم کاران داريوني هر سال در توليد گندم رکورد مي زدند. آنان ابتدا از6 تن برداشت گندم در هکتار آغاز کردند و حتي به برداشت 12 تن در هکتار نيز رسيدند اما خشکسالي و مديريت غلط و استفاده بي رويه از منابع آب و سفره هاي زيرزميني از دشتي چنين حاصلخيز اکنون زمين هايي ساخته شوره زار و برهوت.

حالا ديگر خبري از گندم و کشاورزان نمونه و سيب زميني و... نيست که نيست. ديگر داريون قطب کشاورزي شيرازنيست. ديگر خبري از برداشت 12 تن در هکتاري که چه عرض کنيم برداشت 3 تن در هکتار هم نيست.

حالا کشاورزان اين منطقه نا اميد از کشاورزي به دنبال شغلي ديگر هستند و با حسرت به سالهاي گذشته مي نگرند.

هم اکنون حدود هزاران هکتار از زمين هاي کشاورزي داريون از "لابيشه" گرفته تا "داريون" و "دودج" و "ايزدخواست" همه خشک شده اند. تنها برخي مناطق از اندکي آب شيرين کشاورزي برخوردارند که آن هم اگر اوضاع بر همين منوال باشد تا يکي دو سال آينده ابتدا شور و سپس تلخ مي شوند.

با آب شور مي توان برخي محصولات کشاورزي را به عمل آورد اما وقتي اين آب علاوه بر شوري به تلخي نيز گراييد ديگر نمي توان با آن هيچ گونه محصولي کاشت.

الان اکثر کشاورزان منطقه لابيشه داريون که حدود 2 هزار هکتار زمين هاي کشاورزي داشتند به علت شوري و تلخي آب، کار کشاورزي را به کناري نهاده و به دنبال شغل ديگري هستند.

اين که چرا اين اتفاق افتاد و دشت حاصلخيز داريون چنين سرانجامي يافت خود حکايتي است که بيان همه آنها به مثنوي هفتاد من مي ماند.

 

آب که تمام شد...

ابوذر ارجی، کارشناس ارشد زمين شناسي اصلي ترين علت خشکسالي را کمبود بارندگي و استفاده بي رويه کشاورزان اين منطقه از زمين هاي کشاورزي و غيرمکانيزه بودن آبياري مي داند.

وي عقيده دارد :"تغيير الگوي کشت از يک محصول به دو محصول در سال و کشت فراوان محصولاتي همچون يونجه و ذرت عاملي مزيد بر کمي بارش در سالهاي اخير است."

بررسي هاي نمونه هاي آب زيرزميني چاه هاي منطقه در سالهاي متوالي و مطالعات ژئوفيزيکي که در سالهاي 1384 – 1385 انجام گرفته نشان مي دهد، گنبد نمکي قلعه گچي در شرق دشت ( جنوب شرق روستاي رحمت آباد ) عامل اصلي شوري و تلخي آب هاي زيرزميني شرق و شمال شرق دشت است.

اين كارشناس ارشد زمين شناسي در اين باره مي گويد:"پايين رفتن عمق آب زيرزميني در دشت داريون و بالا آمدن عمق آبهاي منطقه در شرق گنبد نمکي قلعه گچي در سالهاي دور، به علت وجود کانالهاي آب سطحي در دشت کربال ، باعث تغيير جهت جريان آب زيرزميني در شرق منطقه شده و اين عامل تحت تاثير گنبد نمکي قلعه گچي، پيشروي شوري به سمت غرب را در پي داشته است."

هر چند خشکسالي هاي اخير و عدم وجود آب هاي سطحي در دشت کربال اين عامل را محدود کرده ولي ضرورت مطالعات ژئوفيزيکي در اين نقطه الزامي بوده و در بيان راهکار مناسب مؤثر است.

ارجي در ادامه مي گويد:"استفاده ار آبهاي شور و تلخ ، باعث شور شدن خاک شده و عدم امکان کشت را به همراه خواهد داشت. اين مورد در شرق دشت ديده شده و در صورت ادامه اين روند، به سمت غرب دشت نيز پيشروي خواهد کرد."

هر چند پايين رفتن آبهاي زيرزميني در اين دو دهه بسيار چشمگير بوده و جبران آن احتياج به بارندگي فراوان طي سالهاي متوالي داشته است، ولي مي توان با يک برنامه مدون پيشروي شوري به سمت غرب دشت را کنترل کرد.

اين امر منوط به مطالعه کامل و جامع سفره آب زيرزميني دشت داريون و تعيين الگوي جريانهاي آب زيرزميني و همچنين بررسي تغييرات در دهه اخير است.

به نظر مي رسد تغيير الگوي کشاورزي؛ و مكانيزه كردن كشاورزي نزديکترين راه کنترل فاجعه براي دشتي باشد که روزگاري يکي از حاصلخيزترين دشت هاي زاگرس بوده است.

خوب است دستگاه هاي مسوول متوجه باشند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 233518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • يك مقام مسئول IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
    25 4
    با توجه به اين موضوع اينجانب به عنوان كارشناس ارشد و مديريت يكي از واحد هاي سازمان جهاد كشاورزي منطقه پيشنهاد تغيير محصول كاشت از گندم به " خيــــــــــــــــــــــار شـــــــــــــــــور " ميدهم.
    • سینماتو IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
      11 1
      کارشناسای ارشد فقط به اندازه تو بلدند که اینجوری میشیم
    • ناصر IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
      8 3
      تو باید می شدی کارشناس ارشد نمک تا این قد مزه نریزی
    • رهنما US ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۷
      2 1
      متاسفانه طنز كلامي شما بسيار با منطق و اصول بسياري از كارشناسان و مديران بعضي از مراكز تصميم گيري مهم انطباق كامل دارد.
  • شكري IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
    8 0
    مطمئنا" الگوي اشتباه توليد و آبياري يكي از دلايل اين موضوع است . مسئولين محترم توضيح دهند كه چه برنامه هايي جهت جلوگيري و يا كاهش فرايند شوري آب منطقه داده اند. اصلاح الگوي كاشت و آبياري نيز از ديگر وظايف مسئولين محترم اداره جهاد كشاورزي است ، در اين زمينه چه فعاليتهايي داشته اند.
  • بدون نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
    11 2
    خدا رحمتش کنه .
  • بدون نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
    8 4
    همه اینها نتیجه بهره کشی و استثمار زمین توسط برادران کشاورزمان است. آنها با بی تدبیری از زمین بهره کشی می کنند و بعد هم زمین را به حال خود رها می کنند و حالا افسوس هم می خورند!
  • محسن IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
    22 0
    بابا یه کم بیاین پایین تر از داریون اینجا (داریون) حداقل مقداری کشاورزی دارن ولی در منطقه ما (کربال)یه قطره آب هم به ما نمیدن که کشاوزی کنیم بعدا میگن دولت از کشاورزان حمایت میکنن ،کدو م حمایت خدا میدونم که هیچ کسی به داد ما نمی رسه جز خودت پس خودت به دادمون برس
  • babak IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
    2 0
    این منطقه با این همه چاه عمیق اگه خشک نشده بود جای تعجب داشت 10سال پیش فقط به برداشت بالا فکز میکردین و حالا افسوس... حالا زمین هاش به درد قبرستون میخوره
  • ترنادو IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۷
    1 0
    ایکاش کسی هم از مرگ رود کر وویرانی دهها روستا وبیچارگی صدها خانوار روستایی این منطقه مینوشت بخدا منطقه کربال چیزی ازسومالی کم ندارد بیایید فاجعه را از نزدیک ببینید
  • فریبرز A1 ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    1 0
    عزیزان کم ابی دشت داریون ودشت کربال همش تغصیرخدا نیست از بی همتی مردم وندانم کاری مسولینه .از روزی که زهکش سمت راست کربال روحفر کردن جلو ابهایی که تزریق میشد زیرکوه گرفتند دشت داریون به بلای کم ابی گرفتار شد.از طرف دیگه سد هایی که روی رودهای کر وسیوند زدن تا ابش رو به شهرهای دیگه برسونند بدون اینکه دشت زیر سدرو لایق این اب بدانندبه این روز گرفتارشدیم همه این بلاها از بی همتی منو شما هاست که بلند نشدیم وحقمونو نخواستیم خود کرده را تدبیر نیست.
  • بب A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    خیلی الکی هسی
  • من EU ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    0 0
    احسنت
  • بی نام A1 ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    همه جا خشک شده