هفته گذشته، نشریه حزب موتلفه اسلامی به مناسبت چهلمبن روز درگذشت زنده یاد حاج احمد قدیریان، سخنرانی منتشر نشده ای از آن مرحوم منتشر کرد.

در این سخنرانی که در سال 1388 ایراد شده ، مرحوم قدیریان ضمن تحلیل برخی رخدادهای سالهای پس از پیروزی انقلاب به واقعه اشغال لانه جاسوسی امریکا در سال 1358 اشاره کرده و آن را کار خود امریکایی ها دانسته است.

جمله مرحوم قدیریان این است: "اصلاً گرفتن لانه جاسوسی دست خود امریکایی‌ها بود، خود امریکا گفته بود . ان‌شاءالله اسنادش خردخرد درمی‌آید. "

این سخن برای نخستین بار نیست که مطرح می شود اما برای اولین بار است که از قول یک چهره انقلابی بیان می گردد. پیش از این نویسندگان و سیاستمداران متعددی(اعم از ایرانی و خارجی) در نوشته ها و گفته های خود که در آن سوی مرزهای ایران انتشار یافته است، در اصیل بودن اقدام دانشجویان مسلمان پیرو خط امام تشکیک کرده بودند.

از ظاهر سخنان مرحوم قدیریان چنین برمی آید که دلیل تحلیل ایشان، بیش از آنکه به وافعیت های تاریخی برگردد به شخص آقای موسوی خویینی ها مربوط می شود. از نگاه آن مرحوم، شخصیت سیدمحمد خویینی ها به ویژه پس از آنکه پرونده هشتم شهریور( شهادت شهیدان بزرگوار رجایی و باهنر) را مختومه کرده ، مشکوک است و بعید نمی نماید که به همین دلیل ، به حضور او در واقعه اشغال لانه جاسوسی که 2سال قبل از شهادت رجایی و باهنر صورت گرفته، مظنون شده باشد.

این سخن آقای قدیریان در باره "دست داشتن امریکاییها در فتح لانه جاسوسی" را بگذارید کنار حرف دیگرانی که خویینی ها را وابسته به اتحاد جماهیر شوروی می دانستند و اشغال لانه جاسوسی را کار شوروی می دانستند. قطعا تفاوت تحلیل از زمین تا آسمان است.

مرحوم قدیریان با بسیاری از وقایع سیاسی و غیرسیاسی انقلاب بزرگ شده بود و شخصی مطلع به نظر می آمد، اما فراوان اتفاق می افتد که زیادی اطلاعات و نیز بعضا حب و بغضها نسبت به افرادی که در وقایع مختلف حضور داشته اند، قدرت تحلیل افراد را تضعیف کرده است.

کاش نشریه حزب موتلفه همان دو سال فبل این سخنرانی را منتشر می کرد تا توضیحات بعدی مرحوم حاج احمد قدیریان، موضوع را روشن کند و سند هایی را که از آن سخن گفته است، برملا نماید.

                                                                                           ***

چندسطر بالا به قلم کسی که خرده رفاقتی با آن مرحوم داشته و علافمند به او بوده، قطعا در جهت زیرسوال بردن یک عمر تلاش دلسوزانه آن یار ارزشمند انقلاب اسلامی، هیچ مصرفی ندارد و تنها توضیح این مطلب است که واقعه مهم اشغال لانه جاسوسی که امام راحل(ره) آن را انقلاب دوم نامیدند،با چنین تحلیل هایی زیر سوال نمی رود. و مهمتر آنکه حتی منفی بودن چهره های موثر یا حاضر در این رخداد ( که ما به هر دلیل در وجاهت شان تردید داریم) نمی تواند اصالت یک حرکت انقلابی متین را مخدوش نماید. اشغال لانه جاسوسی که امریکا بخاطر رهایی از آن حاضر به پرداخت هزینه های سنگین از جمله رسوایی صحرای طبس شد و انتخابات ریاست جمهوری اش با چالش مواجه گردید، نمی توانست کار خودش باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 232593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
    30 5
    اگراشغال سفارت کارخود امریکا بود چرا امام (ره) انرا انقلاب دوم نامیدند. حرفها می زنی!!!!
  • علی IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
    25 4
    انقلابیون دیروز اصلاح طلبان امروز نقش زیادی در گرفتن به اصطلاح سفارت آمریکا داشتند
  • بدون نام IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
    14 3
    دلیل وادله بیارید
  • سعید IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
    5 26
    نفوذ انگلیس در دوستان جناح چپ ما واقدام عجولانه و بزعم خودشان انقلابی سبب قضیه سفارت شد و ورود زیبای امام مسیر را از یک سکست به انقلاب دوم تبدیل کرد و نشانه های تضاد و چندگانگی در مملکت را به نماد اتحاد و تقابل با امریکا بدل نمود
  • بدون نام US ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
    31 9
    تازه فهمیدین .چه بلایی سرمون اوردن .دانشجو های خط ..................
  • سجاد IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
    20 5
    باورش خیلی سخته که کار خود آمریکایی ها بوده ، اونا به هر دری زدن تا تو ایران بمونن ولی نتونستن و تا موقعی هم که روش خودشونو عوض نکنن حق ندارن حتی یه دفتر تو ایران بزنن ، ما خواهان صلح هستیم اما صلح هم شرایطی داره . « مرگ بر سیاست کنونی آمریکا »
  • بدون نام IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
    23 5
    اين ديگه ازون حرفا بودا!!
  • هادی IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
    22 6
    قبلا توهم دائی جان ناپلئونی داشتیم و حالا یه طور دیگه
  • بدون نام IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
    12 19
    اگر کسی بداند که در اشغال لانه جاسوسی چه ضربه ایی به هیمنه امریکا در جهان خورد چنین ادعایی را نمیکند. متاسفانه ما بدلیل مشکلات و مسایل داخلی نمیتوانیم به خوبی از نقاط قوتمان در دنیای خارج و روابط بین الملل استفاده کنیم. برخوردهای امریکا در این سی سال فقط برای جبران این حقارت است. ایران قبل از انقلاب بدون اجازه امریکا نمیتوانست کوچکترین تصمیمی برای کشور خود بگیرد و بعد از انقلاب با نگهداری ۵۳ دیپلماتش به مدت ۴۴۴ روز او را به التماس و الحا وامیدارد. حالا ادعا کنیم کار خودش بوده!!!
  • توسی IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
    2 0
    کاش در برخوردهای سیاسی دو جناح اصلی با یکدیگر میشد به تهمت و ابروریزی یکدیگر مبتلا نشد
  • بدون نام IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
    1 2
    نقد محترمانه اي بود.
  • فر IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    2 3
    یک زمانی می گفتند سیاست کارتردرمورد ایرا ن موجب انقلاب شد این چه ربطی به امام عزیز که هوشیارانه و انقلابی وارد میدان شد و عمل کرد دارد و ضربه کاری را به آمریکا زد دارد