در این شماره نگاه پنجشنبه یادداشت ها و نقدهایی از «اسماعیل امینی، شهرام مکری، احمد طالبی نژاد، اسدالله امرایی، فریدون مجلسی، صادق زیباکلام، شیوا مقانلو، هوشنگ گلمکانی، محمدرضا بایرامی، عباس عبدی و...» به چشم می خورد.

به گزارش خبرآنلاین، هفدهمین شماره کتاب هفته «نگاه پنجشنبه» با ویژه نامه ای درباره مارکز با عنوان «صد سال تنهایی خزان خودکامه»! منتشر و روی پیشخوان روزنامه فروشی ها و کتابفروشی های معتبر قرار گرفت. پرونده این شماره که عنوانش ترکیبی است از دو تا از بهترین کتاب‌های گابریل گارسیا مارکز (یکی صد سال تنهایی و دیگری خزان خودکامه که عنوان درست‌تر همان کتابی است که به پاییز پدرسالار ترجمه شده)، اختصاص به یکی از مهم‌ترین نویسنده‌های معاصر دارد؛ نویسنده‌ای که نه فقط مرزهای کلمبیا و آمریکای لاتین را که در طول 50 سال گذشته کل دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده است. در این شماره هم یادداشت ها و نقدهایی از «اسماعیل امینی، شهرام مکری، احمد طالبی نژاد، اسدالله امرایی، فریدون مجلسی، صادق زیباکلام، شیوا مقانلو، هوشنگ گلمکانی، محمدرضا بایرامی، عباس عبدی و...» به چشم می خورد.

 

در این شماره به بهانه انتشار اخباری تازه درباره خالق صدسال تنهایی پرونده ای متفاوت و خواندنی درباره گابریل گارسیا مارکز تهیه شده که نویسندگان و مترجمانی چون قاسم صنعوی، علی‌اکبر فلاحی، حسن گل‌محمدی، احمد طالبی‌نژاد، شاهرخ تندرو صالح، محمدجواد جزینی، علیرضا کیوانی‌نژاد، محمدرضا بایرامی، فروغ فروهیده، عطا معتمد، احسان رضایی و خولیو اورتگا که در این میان اورتگای کلمبیایی به طور اختصاصی برای نگاه پنج‌شنبه مقاله‌ای نوشته و در متن خود اشاره کرده که به قصد انتشار در این هفته‌نامه ایرانی مطالبی را درباره مارکز تحریر کرده است، درج شده است.

در بخشی از یادداشت اختصاصی خولیو اورتگا که برای انتشار در نگاه پنج‌شنبه برای این نشریه ارسال کرده می خوانیم:

« چند روز پیش، در پرواز بازگشت به کشورم خاطرات گابریل گارسیا مارکز را می‌خواندم که دیدم بغل دستی من «عشق سال‌های وبا» را می‌خواند. همان طور که به ردیف بعدی نگاه کردم دیدم یک کتاب دیگر همین نویسنده _گزارش یک آدم‌ربایی_ دست یک مسافر دیگر است. آیا تمام مسافران آن پرواز گارسیا مارکز می‌خواندند؟ کتاب‌های داستانی مارکز و نویسندگان دیگر امریکای لاتین در خطوط هوایی کشورهای امریکای جنوبی ارائه می‌شود. بیشتر این کتاب‌ها رایگان است و خواننده می‌تواند آن را با خود ببرد و هزینه‌ای هم بابت آن نپردازد. تنها تفاوتی که بین این کتاب‌ها و کتاب‌های بیرون است آن است که کتاب به سفارش خط هوایی چاپ شده. در انتهای کتاب هم چند صفحه آگهی هست. به خصوص در پروازهای طولانی. این کتاب‌ها همان نقشی را دارند که روزگاری کتاب‌های استاندال در کوپه‌های قطارهای سراسری اروپا. در این پروازها نوستالژی امریکای لاتین و باران‌های مناطق حاره‌ای حاکم است. آن روز موضوع جدیدی برای کلاس‌های درسم پیدا کردم. هر خواننده کتابی در دست داشت، حالا صرفاً یک کتاب نبود عناوین‌شان فرق داشت. در یک پرواز ده ساعته دقت کردم و دیدم از هر پانزده نفری که در بخش ما نشسته‌اند ده نفر کتاب مارکز می‌خوانند و چند نفر کتاب‌های متفاوت از نویسنده‌های متفاوت. کتاب‌های مارکز برای مردم ما در این سوی جهان انگار نهادینه شده. گزارش تحقیقی و مفصلی نشان می‌دهد که کمدی امریکایی انسان معاصر در نیمکره غربی رقم می‌خورد. رمان واقعی زمان ما همین‌هاست. سروانتس، بورخس و گارسیا مارکز به ما آموخته‌اند که بخوانیم. ما به عنوان فرزندان شاعران معاصر، چریک‌های انقلابی و چریک‌های ارتجاعی شویم. با خواندن این رمان‌ها یاد می‌گیریم که زندگی کنیم و به جهان خود شکل بدهیم. در کمتر خانه‌ای ممکن است کتابی از بزرگان ادبیات امریکای لاتین نبینید. پرو یکی از کشورهایی ا‌ست که بزرگان زیادی را تحویل جامعه داده است. یکی از آنها دوست قدیمی مدتی دشمن شده و بعداً دوست شده مارکز یعنی همین استاد داستان‌نویسی ماریو بارگاس یوسا است. که حالا یر به یر شده‌اند و هر دو نوبل برده‌اند.

در کلاس درس ادبیات در لیما و بعدها در دانشگاه براون تا می‌گفتم اعتصاب عظیم کارگران موز کار همه یاد صد سال تنهایی می‌افتادند. گزارش یک قتل از پیش‌گفته ناسار سانتیاگو را به یادشان آورد که تفسیر داستانش یک قربانی هم می‌خواست...در آغاز همه چیز، کلمه بود و کلمه مقدس بود. اما حالا کلمه مقدس نیست عین زندگی ‌است. برایم خیلی جالب بود. سر هر کلاسی که حضور یافتم، دیدم دانشجوها خیلی پیش از اینکه قرار باشد به کلاس بیایند، کتاب‌های او را خوانده بودند. رانندگان تاکسی گابو را می‌شناختند. چندتایی از آنها با او عکس داشتند. عکس‌شان را زده بودند توی تاکسی. از صحبت‌هایی هم که با شما داشتم متوجه شدم هر چند تابع کپی‌رایت نیستید اما اغلب کتاب‌های مارکز در کشورتان ترجمه شده است.»

 

ساکنان پایتخت برای اشتراک و تهیه این شماره و شماره های پیشین نشریه می توانند با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و نگاه پنجشنبه رادر محل کار یا منزل -بدون هزینه ارسال- دریافت کنند. هموطنان سایر شهر‌ها نیز با پرداخت هزینه پستی ارسال، می‌توانند تلفنی سفارش خرید بدهند.

همچنین برای خرید رمان تحسین شده «صد سال تنهایی» گابریل گارسیا مارکز می توانید با «سام» تماس بگیرید: 20- 88557016


6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 231569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =