در میان خبرنگاران و کارشناسان اقتصادی مطبوعات انگلیسی «تیم لری الیوت و دان اتکینسون» به طور حتم نسبت به دیگر همکاران اقتصادی خود بیشتر درباره وضعیت کشورشان حساس و واقعیت گرا هستند و اعتقاد دارند جهش و پیشرفت اقتصادی انگلیس بر اساس بدهی و وام های بین المللی پیش می​رود.

 آنها در دو کتاب اخیر خود با عناوین «جزیره توهم» در سال 2007 و «خدایانی که اشتباه کردند» در سال 2008 خوانندگان زیادی از جمعیت کشورشان جذب کردند که دوست دارند درباره واقعیت های موجود درباره وضعیت اقتصادی غرب اروپا بیشتر بدانند. آنها در این کتابها بیشتر به گذشته اقتصاد انگلیس پرداخته و اینکه چرا چنین وضعی پیش آمده و چه کسی را باید برای این مورد مورد سرزنش قرار داد.
نویسندگان مذکور در کتاب جدید خود به آن چیزی که در گذشته اتفاق افتاده کاری ندارند و بیشتر سعی کرده اند آینده قریب الوقوع اقتصاد انگلیس را پیش بینی کنند که انتظار دارند جایگاه توسعه یافتگی خود را از دست بدهد. البته نویسندگان کتاب نمی گویند اقتصاد انگلیس و سرانه درآمد ناخالص داخلی آن (GDP) به سطحی مثل کشورهای آفریقایی برسد و یا اینکه از سطح کشورهای پیشرفته جهان در رتبه صندوق جهانی پول تنزل کند ولی با جمع بندی شرایط اقتصادی این کشور تا سال 2014 ادعا می کنند این کشور در سطح کشورهای جهان سوم قرار خواهد گرفت.


آنها در این کتاب با عنوان «به سمت جنوب» تمرکز خود را روی این موضوع قرار داده اند که چرا بریتانیا تا سال 2014 به جایگاه اقتصادی در سطح جهان سوم خواهد رسید. آنها با استناد به آمارها و شاخص های اقتصادی کیفی و کمی در خدمات اقتصادی، درآمد طبقه متوسط، ضعف ساختارهای اقتصادی و ... به این نتیجه رسیده اند که تا این سال انگلیس به شرایطی می رسد که نمی توان آن را در جمع کشورهای پیشرفته و مرفه قرار داد چرا که جمعیت فقیر آن نسبت به ثروتمندان و طبقه متوسط بیشتر خواهد شد. در حقیقت آنها جامعه کنونی انگلیس را جامعه ای افسرده و غمگین عنوان می کنند که بیشتر به خاطر ناامیدی از آینده است.


البته بسیاری از کارشناسان اقتصادی نویسندگان کتاب را پیرمردهایی تلخ و ترشرو خطاب می کنند و آنها را اقتصاددانانی می دانند که جامعه مدرن بریتانیا را سیاه می بینند. ولی کارشناسان نویسنده این کتاب اعتقاد دارند بر خلاف نظر کارشناسان اقتصادی سرمایه گذاری گسترده چینی ها در این کشور نشانه اطمینان و آینده درخشان اقتصادی بریتانیا محسوب نمی شود چرا که چیزی که برای مردم کنگو پیشرفت اقتصادی محسوب می شود برای مردم انگلیس وضعیت مطلوب اقتصادی نیست.


با وجود اینکه نویسندگان در بعضی از جاها کمی اغراق آمیز سخن می گویند اما بیشتر تحلیل های آنها بر اساس آمار و اسناد موجود ارائه شده است. آنها می گویند تقریباً یک قرن است که انگلیس خودش را فریب می دهد و این باور هنوز در بین مردم وجود دارد که استعمار بر جهان روزی بازخواهد گشت و انگلیس بر دنیا حکومت می کند و اینکه مشکلات اقتصادی به راحتی قابل حل هستند. هرچند پیوستن به اتحادیه های مختلف و جوامع اقتصادی اروپا مفید به نظر می رسد ولی طرح کنونی دولت انگلیس برای رشد اقتصادی شامل کاهش مالیاتهای تجاری به نظر نمی رسد زیاد کارآیی داشته باشد.


همچنین آنها می نویسند: بحران اقتصادی اخیر اروپا نشان از خطرات اعتماد به بخش های مالی و اعتباری و بانکهای مختلف بین المللی داشت و در چنین شرایطی وقتی ثروتمندان اروپایی در لندن هر روز این مراکز را خریداری می کنند باید گفت هرچند عنوان این کتاب کمی دور از واقعیت است ولی دور از انتظار نیز نیست.

 

اکونومیست/ 28 جولای/ ترجمه محمد حسنلو

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 231268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • متولد ماه مهر IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    9 0
    منم میخوام! منم میخوام به سبک انگلیس 2014 از دید کارشناسان جهان سومی به حساب بیام!!