تحقیقات جدید توسط Girl Guid نشان می‌دهد دختران امروزی بسیار مضطرب‌تر و نگران‌تر از گذشته هستند.

ابوالفضل کریمی: تحقیقات جدید توسط Girl Guid نشان می‌دهد دختران امروزی بسیار مضطرب‌تر و نگران‌تر از گذشته هستند و درصد زیادی از آنها تصور می‌کنند در حق آنها تبعیض شده و موقعیت‌های لازم برای رشد و ترقی برای آنها مانند پسران فراهم نیست.

این بررسی در حالی دختران را به تصویر می‌کشد که بسیاری از والدین و مربیان از فرزندان دخترخود انتظار دارند بسیار سریع‌تر از سن خود به رشد فکری مورد نظر آنها برسند، میزان انتظارات اجتماعی از آنها بسیار بالاتر رفته است و همواره توسط تصاویر و فیلم‌های هنرمندان، بازیگران و خوانندگانی که ده‌ها عمل جراحی و تکنیک زیبایی در مورد آنها به کار رفته است بمباران تبلیغاتی می‌شوند.

در نظرسنجی که روی دختران بریتانیایی به انجام رسید مشخص شد بیش از نیمی از آنها به شدت تمایل دارند زیر تیغ جراحی بروند تا به هر شکل ممکن ظاهر خود را زیباتر کنند.

در حال حاضر سندروم تمایل به لاغر شدن به میزان زیادی در میان دختران فراگیر شده است به طوری که نزدیک به 27 درصد از دختران مورد تحقیق با وجود آن‌که که وزن طبیعی داشتند بازهم تمایل داشتند لاغرتر شوند.

این در حالی است که استفاده از رژیم‌های سخت و دشوار خطرات بسیاری برای سلامت دختران به همراه دارد و در صورتی که آنها در درازمدت به این روند ادامه دهند ممکن است با عواقب خطرناکی مانند پوکی استخوان در دوران بزرگسالی، کم هوشی، مشکل در باروری و مانند آن دچار شوند.

تحقیقات نشان می‌دهد میزان توجه نسل جوان به ارزش‌های اخلاقی نسبت به گذشته کاهش داشته است بررسی‌های قبلی هم نشان می‌دهد ستاره‌ها و خواننده‌های معروف تأثیر زیادی روی نوجوانان و خصوصاً دختران دارند. امروزه بسیاری از دختران نوجوان و جوان معیارهای زیبایی را با این ستاره‌ها می‌سنجند و زمانی که خود را با فاصله زیادی از آنها می‌بینند دچار ناامیدی، افسردگی و یأس می‌شوند.

بسیاری از نوجوانان در طی این بررسی‌ها اظهار کرده‌اند که در طول زندگی خود به دلیل استرس، نگرانی و افسردگی که همواره با آنهاست مشکلات زیادی در مورد سلامت خود پیدا کرده‌اند.

نزدیک به نیمی از دختران 11 تا 16 ساله اعلام کرده‌اند در دوره‌ای از زندگی خود افسردگی را تجربه کرده‌اند، این درحالی است که این آمار در بین دختران 16 تا 21 سال به 75 درصد می‌رسد.

نکته جالب توجه این است که با وجود تلاش‌های زیادی که برای برطرف کردن تبعیض جنسیتی و عدم تمایز بین دختران و پسران صورت گرفته است هنوز هم بسیاری از دختران تصور می‌کنند مانند پسران فرصت‌ها و موقعیت‌های لازم برای پیدا کردن شغل، تحصیل کردن و پیشرفت را در زندگی خود ندارند.

از هر 6 دختر 7 ساله یکی اعتقاد دارد که هیچ‌گاه یا بسیار به ندرت فرصت‌های لازم برای پیشرفت را مانند پسران دارند، این درحالی است که تقریباً 20 درصد از دختران 11 تا 16 ساله هم همین احساس را دارند.

تیم لافتون یکی از مسئولان مربوط به امور کودکان در این باره گفت: این شواهد هر روز بیش‌تر از پیش از افزایش فشار احساسی و عاطفی روی نوجوانان و جوانان حکایت دارد. بچه‌های امروزی فشار زیادی را از سمت مدرسه، والدین و جامعه تجاری و صنعتی امروز احساس می‌کنند که همگی انتظار دارند جوانان مانند یک انسان بالغ تفکر و عمل کنند و بسیار سریع رشد کرده و به قابلیت‌های مورد نظر آنها برسند.

این درحالی است که خانواده‌ها هم به عنوان یکی از مهم‌ترین اهرم‌های حمایتی، در عصر حاضر وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهند و این فشار مضاعف را بر دوش فرزندان خود باقی می‌گذارند.

برای رسیدن به این نتایج، برای اولین بار تحقیقی در سطح ملی برای سنجیدن تفکرات و نظرات دختران بین 7 تا 21 سال در کشور انگلستان به انجام رسیدتا کارشناسان بیش‌تر به دغدغه‌ها و نگرانی‌های دختران جوان عصر حاضر پی ببرند.

لی پارسون یکی از دخترانی که در این طرح تحقیقاتی شرکت کرده بود در این باره گفت: من فکر می‌کنم دختران امروزی فشار زیادی را از جانب مدرسه و دانشگاه و تکالیف و امتحانات مرتبط با آن حس می‌کنند. همچنین بسیاری از آنها همیشه در حال جنگیدن با خود هستند و هیچ‌گاه تمایل ندارند خود را آن‌گونه که هستند باور کنند. آنها همیشه به دنبال آن هستند تا خود را تا حد ممکن به ستاره‌ها و مدل‌ها شبیه‌تر کنند. همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا دختران امروزی شادی و نشاط لازم را نداشته باشند و هر روز تعداد بیشتری از آنها افسرده شوند.

نزدیک به دو درصد از دختران بین 7 تا 11 سال از ظاهر خود رضایت ندارند، این در حالی است که میزان نارضایتی از وضع ظاهری در بین دختران 11 تا 16 ساله تا 11 درصد بالا می‌رود. هر چه سن دختران افزایش پیدا می‌کند میزان نارضاتی از وضع ظاهری نیز بالاتر می‌رود که یکی از مهم‌ترین دلایل آن تبلیغات رسانه‌ای تلویزیون‌ها و فیلم‌های سینمایی است.

در مورد شکل بدنی هم وضع به همین منوال است به طوری که 5 درصد از دختران بین 7 تا 9 ساله تمایل دارند لاغرتر باشند، در مورد دختران بین 10 تا 11 سال این آمار به 12 درصد و برای دختران بین 11 تا 16 سال این آمار به 27 درصد می‌رسد.

لیز برنلی در این باره گفت: این تحقیقات نشان می‌دهد دختران امروزی با فشارهای روحی زیادی درگیر هستند. بسیاری از معیارها در جامعه امروزی دچار تغییر و تحول شده که همین عوامل اثرات سوئی روی سلامت آنها دارد.

باید توجه داشت دختران امروزی مادران فردای جامعه هستند. در صورتی که آنها نتوانند با این مشکلات روحی کنار بیایند قطعاً در زندگی آینده خود با مشکل مواجه می‌شوند. بسیاری از آنها قطعاً نمی‌توانند تعامل درست و منطقی با همسر خود داشته باشند و به طور ناخودآگاه این نگرانی‌ها را به فرزندان خود منتقل خواهند کرد.

این وضعیت وظیفه کارشناسان و مسئولان را سنگین‌تر می‌کند تا با اتخاذ سیاست‌های درست فرصت‌های لازم برای هدایت نسل جوان خود خصوصاً دختران را که نسبت به دهه‌های گذشته انتظارات بسیار متفاوت‌تری از خود و جامعه دارند فراهم کنند تا به این وسیله تا حدی از بروز بحران‌های روحی و عاطفی مانند افسردگی، بی‌انگیزگی، احساس پوچی و مانند آن پیشگیری کنند.

تلگراف/ 3 نوامبر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 23037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیمرغ IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۴
    1 0
    در حق انسان ها در جامعه امروز ما اجحاف شده و دختر و پسر هم ندارد . انسان در جامعه امروز ما مورد ظلم و ستم دولت قرار گرفته و بحث جنسیت جایگاه دیگری دارد .
  • بدون نام IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۸
    0 0
    خیلی خوب وکامل بود