سرپرست وزارت آموزش و پرورش می‌گوید این وزارتخانه پیش از فراگیر شدن آنفلوآنزای‌ نوع‌‌A برنامه‌ریزی کرده و دستورالعمل‌‌ لازم را تدوین کرده است.

وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، در زمینه نحوه مقابله با اپیدمی آنفلوآنزای نوع A هیچ اختلافی با هم ندارند.

این پاسخی است که دکتر رمضان محسن‌پور به سؤال «خبر» می‌دهد؛ وقتی که از او می‌پرسیم آیا کشمکش در مورد تعطیلی یا عدم تعطیلی برخی مدارس، ناشی از لجبازی بین دو وزارتخانه بهداشت و آموزش و پرورش نیست؟

او می‌افزاید: وزارت آموزش و پرورش از مدت‌ها پیش برای جلوگیری از شیوع آنفلوآنزای نوع A برنامه‌ریزی می‌کند. پیش از آنکه این بیماری گسترش یابد، جلسات مشترک زیادی با وزیر سابق بهداشت برگزار کردیم که نتیجه آن، تدوین دستورالعمل مقابله با آنفلوآنزای‌نوعA در 15 شهریورماه بود.

او می‌گوید: وزارت آموزش و پرورش به دلیل بافت گسترده‌ای که دارد، می‌تواند بستر خوبی برای جلوگیری از بیماری‌های فراگیر از جمله آنفلوآنزا باشد. به همین دلیل نه تنها با وزارت بهداشت لجبازی نداریم، بلکه همکاری خوبی بین 2 وزارتخانه وجود دارد که نفع نهایی آن به مردم می‌رسد.

محسن‌پور ادامه می‌دهد: تیم‌های مقابله با فراگیری آنفلوآنزای A در 3 سطح استانی، منطقه‌ای و مدرسه‌ای تشکیل شده است. همچنین ستاد ویژه‌ای نیز در سطح کشوری به این تیم‌ها مشاوره می‌دهد. بدین ترتیب وزارتخانه‌های بهداشت، آموزش و پرورش، علوم و کشور و سازمان حفاظت از محیط‌زیست، به صورت هماهنگ برای جلوگیری از شیوع این بیماری در مدارس فعالیت می‌کنند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش که خود فوق‌دکترای پزشکی دارد، در ادامه سخنان خود می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود آنفلوآنزای نوع A مانند آنفلوآنزای فصلی، دارای 2 دوره اوج یعنی آبان‌ماه و اسفندماه باشد که وزارت آموزش و پرورش در این زمینه از آمادگی لازم برخوردار است.

محسن‌پور در مورد اختلاف‌نظر بر سر تعطیلی یا عدم‌تعطیلی برخی مدارس می‌گوید: وزارت آموزش و پرورش پیش از فراگیر شدن آنفلوآنزای‌نوع‌‌A برنامه‌ریزی کرده و دستورالعمل‌‌ لازم را تدوین کرده است. ما با سعه‌صدر با این پدیده مواجه شده و دستورالعمل مصوب را ملاک عمل قرار می‌دهیم، به همین دلیل با کمترین تلفات ممکن مواجه شدیم.

او ادامه می‌دهد: متخصصان وزارت بهداشت با مطالعه جدی وضعیت بیماری‌های 15 سال اخیر در کشورهای مختلف جهان، به این نتیجه رسیده‌اند که تعطیلی یک مدرسه باید تحت شرایط خاصی صورت پذیرد.
تعطیلی گسترده مدرسه‌های ژاپن و آمریکا در سال‌های گذشته، نتیجه خوبی در مهار بیماری‌های واگیر نداشته است. به همین دلیل تعطیل کردن مدرسه، فقط در چارچوب پروتکل‌های علمی توصیه می‌شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش می‌گوید: تعطیلی بی‌رویه مدرسه‌ها می‌تواند به افزایش حضور دانش‌آموزان در فضاهای عمومی مثل پارک، خیابان و بازار بینجامد که نتیجه آن، گسترش بیماری خواهد بود. حال آنکه در مدارس برنامه‌هایی همچون جداسازی، معاینه اولیه و ارجاع به پزشک صورت می‌گیرد که نقش بازدارنده دارد. البته هم‌اکنون برخی مدارس پس از بررسی در کمیته‌های تخصصی تعطیل می‌شوند که برای جلوگیری از ملتهب شدن جامعه، اطلاعات روزانه آن را منتشر نمی‌کنیم. ما به دنبال ارتقای سطح بهداشت دانش‌آموزان هستیم، نه جار و جنجال رسانه‌ای.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 22894

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =