اکبر عبدی از معدود بازیگران سینمای ایران است که توانسته با قرار گرفتن در نقش‌های مختلف و تغییر لحن و صدا، شمایل متفاوتی از یک بازیگر را نشان بدهد.

الهام نداف: سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی، توانسته چهره‌های ماندگاری را به مخاطبان بشناساند. یکی از این چهره‌ها اکبر عبدی است. کسی که توانسته در سینمای ایران تاثیر به سزایی بگذارد.

 

 عبدی در سال های اولیه دهه 60 با حضور در تلویزیون و سینما موقعیت خود را به عنوان بازیگری توانا و صاحب سبک تثبیت کرد. حضور در چند مجموعه تلویزیونی مثل «محله برو و بیا» و «باز مدرسه‌ام دیر شد» باعث شد کارگردان‌های مهم سینما با توانایی و قابلیت‌های این بازیگر آشنا شوند.

 

اما «اجاره‌نشین‌ها» به کارگردانی داریوش مهرجویی اوج هنرنمایی عبذی بود. او نشان داد علاوه بر استعداد هنری، قابلیت‌های فیزیکی‌اش هم به خدمت بازی او درمی‌آید و گریم‌های متفاوت و سنگینی روی صورت او می‌نشیند.

 

 عبدی در طول سی سال فعالیت در سینمای ایران، در بیش از 70 فیلم بازی کرده است. تجربه همکاری با کارگران‌هایی مثل علی حاتمی، محمدرضا هنرمند، ناصر تقوایی، داریوش مهرجویی و ... سبب شد عبدی استعدادهای کشف نشده‌اش را هم شکوفا کند.

 

با این حال جشنواره فیلم فجر تنها دوبار این بازیگر را شایسته دریافت  سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل را برای دو فیلم «مادر» و «خوابم می‌آد» دانست.

 

بهانه ساخت این چند رسانه‌ای، اکران فیلم «خوابم می‌آد» در سینماها و حضور متفاوت اکبر عبدی در این فیلم است. او برای اولین بار در تاریخ سینما در این فیلم نقش یک زن را بازی می‌کند. فیلم‌های زیر بدون شک خاطرات مشترکی را برای علاقه مندان به سینما زنده می‌کند.

 

57246 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 227024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • !!!!!!!!!!!!!!!!! IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    40 2
    دستتون درد نکنه جالب بود خیلی!!!!!!!!!!!!!!!!
  • نوید IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    59 3
    اکبر عبدی سوپر استار فوق العاده سینمای ایران است بی حرف پیش.
  • شناس IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    33 5
    در فیلمهای آدم برفی و افراطی ها هم نقش زن را بازی کرده بود و هر دو سینمایی بودند.
    • گروه فرهنگ و هنر خبرآنلاین IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
      23 4
      دوست عزیر در دو فیلمی که نام بردید اکبر عبدی در فیلم تغییر چهره داد. یعنی از ابتدا مرد بود و بعد در لباس زن ظاهر شد. اما در «خوابم می آد» عبدی از ابتدا نقش یک زن را بازی کرد. این اولین بار در سینمای ایران است که بازیگر مردی از ابتدا نقش یک زن را بازی می کند.
  • مقدم IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    46 2
    در سينماي ايران يك بخش بزرگي فقط " بازيگرند" و يك بخش كوچك " هنرمند " هستند . متاسفانه هنوز اين موضوع حتي بين اهالي رسانه اي ما جا نيفتاده و شايد هم نميخوان جا بيفته ! الان سينماي ما شده فاميل هزار دستان ! اكبر عبدي جزو هنرمندان اين كشوره هر بازيگري كه توانست 5 دقيقه از نقش او را در فيلم " مادر " مرحوم هنرمند بزرگ حاتمي كنه هنرمنده ! اين موضوع دقيقا در خصوص خواننده ها نيز مصداق پيدا كرده و افرادي "مطرب " بخوانيد خواننده!! ولي با پارتي و پول فراوان و شبكه قوي و ... در جامعه معرفي شده اند . و استعدادهاي اين رشته بيكارند !
  • بدون نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    45 1
    اکبر عبدی آچار فرانسه سینمای ایرانه از زمانی که یادم میاد ندیدم حتی یک بار نقشش خوب بازی نکنه واقعا فوق العاده ست احسنت و خسته نباشید
  • بدون نام IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    60 10
    واقعا بازیگر توانای هست فقط کاش توی اخراجی ها بازی نمیکرد
  • بابک IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۳
    4 1
    به نظر بنده اکبر عبدی ستاره دوران چند سال پیش و الان در سینمای ایران و تلویزیون است کاهش قدر این ستاره را از چند سال پیش درک می کردیم او در بازیگری و طنز بی نظیر است و کسی مثل او در ایران وجود ندارد و چنین استعدادی دیگر به وجود نمی اید