۰ نفر
۱ آذر ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۹

بنابه اظهارات مقامات ارشد اطلاعاتی امریکا دوتن از روسای ارشد اطلاعاتی این کشور انتظار دارند در آغاز به کار باراک اوباما رییس جمهور اینده امریکا از کار برکنار شوند.

برهمین اساس رسانه های آمریکا از هم اکنون از این دو نفر که از پست هایی کلیدی در دولت فعلی آمریکا برخوردارند، به عنوان اولین قربانیان "تغییر" باراک اوباما یاد می کنند.در حال حاضرتعدادی از نمایندگان با نفوذ دمکرات کنگره  با ادامه کارمایک مک کانل  مدیر سازمان اطلاعات ملی و مایکل وی هایدن  مدیر سازمان سیا به دلیل حمایت علنی این دو ازسیاستهای جنجالی دولت بوش در شنود تلفنی وبازجویی ها مخالف هستند ویکی از نمایندگان دمکرات در کمیته اطلاعات سنا عنوان کرد دراین کمیته پیرامون این قضیه اتفاق نظر وجود دارد .

اما دیگر دمکراتها و بسیاری ازتحلیلگران اطلاعاتی معتقدند مدیران فعلی دارای توانایی های حرفه ای کافی هستند و با توجه به  وجودچند رسوایی اطلاعاتی در سالهای اخیر عملکرد مناسبی داشته اند . یکی از مقامات دولتی که از نزدیک در جریان شرایط جامعه اطلاعاتی امریکا بوده  معتقد است حفظ حداقل چند تن ازافراد باسابقه و حرفه ای  در دوران جنگ لازم است  .

از سوی دیگر مقامات دولت اوباما از بحث در این مورد و ابراز عقیده پیرامون این مسئله خوددداری کردند و تاکید داشتندکه تصمیمی دراین موردگرفته نشده است. اما  مقامات این دو اداره معتقددند مک کانل و هایدن مایل هستند در پستهایشان باقی بمانند و هر دو باور دارند اگر در ماه های نخستین ریاست جمهوری  اوباما ازسمت خود برکنار شوند سازمان  های تحت مدیریت انها به شدت سیاست زده خواهد شد و این مسئله بر کارایی این سازمانها در ماههای اتی تاثیر کاملا منفی خواهند داشت .

این در شرایطی است که اقدام جورج بوش در حفظ جورج تنت مدیر سیا که در زمان کلینتون به این مقام رسیده بود، با استقبال کارمندان این  سازمان مواجه شده بود با در نظر گرفتن اینکه در ظرف ده سال پس از رسوایی ایران کنترا این سازمان پنج مدیر  به خود دیده بود .

هر دو این پستها دارای محدودیت زمانی نیستند  و یکی از مقامات اطلاعاتی که نمی خواست نامش فاش شود عنوان کرد که مک کانل معتقد است بایستی با او نیزهمچون فرمانده ستاد مشترک برخورد شودوحداقل مدت زمان خدمتی دوساله برایش در نظر گرفته شود.

مک کانل  که دریادار بازنشسته نیروی دریایی است در فوریه سال 2007 به این سمت رسید و و دومین فردی است که از زمان تاسیس سازمان اطلاعات ملی در سال 2004 ریاست ان را بر عهده می گیرد.وی هفته گذشته به شیکاگوسفر کرد تا اولین گزارش اطلاعاتی را به رییس جمهور منتخب ارائه دهد .

اما هایدن که یک ژنرال بازنشسته نیروی هوایی است در می 2006 به ریاست سیا رسید و گرچه تاکیدی بر باقی ماندنش در سیا ندارد اما به  گفته یکی از معاونینش به شدت نگران انجام ماموریتی است که در این سازمان دارد هایدن همچون مک کانل معتقد است که اوباما در ماه های نخستین ریاست جمهوری اش بر مسائل و مشکلات اقتصادی تمرکز خواهد داشت  و از این رو به حضور  افرادی باتجربه نیاز دارد که بتوانند در زمینه امنیت داخلی  -حداقل برای مدتی هم که شده- ثبات لازم را ایجاد کنند.

جان برنان سرتیم انتقالی اطلاعاتی اوباما از جمله نامهایی است که برای جایگزینی مک کانل و هایدن در کنار چاک هیگل -سناتور جمهوری خواه- مطرح شده است برنان از افسران قدیمی سیا است و در طرح های اصلاحی  سال 2004 در تاسیس مرکز ملی ضد تروریسم  از چهره های کلیدی بود  ولی درسال 2005 سیا را ترک کرد و از آن پس مدیر اجرایی سازمانAnalysis Corp  بود .وی در زمینه امنیت داخلی مشاور اوباما بود .
جمی میسیک معاون برنان در تیم انتقالی ااطلاعات اوباما پیش از اینکه به شرکت لمان برادرز بپیوندد  معاون بخش اطلاعات سیابود و هر دو انها در زمان ریاست تنت در سیا جزو افراد نزدیک به او بودند که پس از  اینکه  تنت جای خود را به هایدن داد سیا را ترک کردند .

اوباما در زمان انتخاب هایدن در سنا به او رای منفی داده بود اما اظهار کرده بود که می خواهد تا با اینکار پیامی به هایدن داده باشد  .

 گرچه عملیاتهای اطلاعاتی وهمچنین بودجه در نظر گرفته شده برای این دو  سازمان در زمان ریاست جمهوری بوش افزایش یافت اماآژانس های اطلاعاتی  به دلیل عدم توانایی شان در جلوگیری از حملات 11 سپتامبر و همچنین گزارشهای نادرست پیرامون سلاح های کشتار جمعی در عراق  به شدت مورد انتقادواقع شدند و انتقادها زمانی شدت گرفت که  دولت بوش از این گزارشها برای توجیه حمله به عراق استفاده کرد .ین انتقادها و رسوایی ها منجر به اقدامات اصلاحی در  سال 2004 شدواز آن پس دیگر رییس سازمان سیا  مدیریت 16 آژانس اطلاعاتی امریکا  را نداشت واین آژانسها تحت کنترل سازمان تازه ای تحت عنوان دفتر مدیر اطلاعات ملی قرار گرفتند . از طرفی با اینکه در انتقاداتی که راجع به قضیه سلاح های کشتار جمعی عراق و استفاده از شیوه های خشن در بازجویی از متهمان به تروریسم  صورت گرفت، انگشت اتهام متوجه  هایدن و مک کانل نبوداما به هر حال انها به شکل علنی به دفاع از اقدامات غیر عادی بازجویی  -که منتقدان انها را شکنجه می دانستند -پرداختند.

بخش اعظم فشار برای  تعویض این دونفر از سوی  لیبرال دمکراتها اعمال شده که معتقدند باید برای کسب اعتماد مجدد به ساختار اطلاعاتی امریکا تغییرات مهمی در آن صورت گیرد ولی مدافعان هایدن و مک کانل باور دارند که این دو را نباید  مسئول تصمیمات سیاسی  دولت بوش دانست و این افراد دراین قضایا نقش چندانی نداشته اند .

 ترجمه: امیررضا نوری زاده

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =