روزنامه جام جم نوشت:

 پسر دانش آموز که متهم به قتل جوان تازه‌داماد است، صبح دیروز برای دومین بار پای میز محاکمه قرار گرفت.

محمد هفده ساله متهم است دو سال پیش در یک نزاع شبانه مرد جوانی به نام علی اکبر را با ضربه‌های چاقو به قتل رسانده است. او پیش از این در شعبه 71 دادگاه کیفری محاکمه و به پرداخت دیه محکوم شده بود که قضات شعبه 27 دیوان عالی کشور حکم را نقض و برای رسیدگی مجدد به شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران ارسال کردند. صبح دیروز بار دیگر جلسه محاکمه متهم به ریاست قاضی اصغر عبداللهی در شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد.
ابتدا شاهمرادی، نماینده دادستان تهران با خواندن کیفرخواست گفت: محمد که متولد شهریور 1374 است، متهم به شرب خمر و قتل مرحوم علی اکبر در خرداد سال 89 است. با توجه به اعترافات متهم،‌ گزارش پزشکی قانونی و دیگر شواهد موجود در پرونده اتهامی وی، تقاضای مجازات قانونی او را دارم. در ادامه، اولیای دم مقتول نیز برای قاتل پسرشان تقاضای قصاص کردند. پدر مقتول گفت: پسرم 45 روز قبل از عروسی‌اش، به دست متهم به قتل رسید و برای او تقاضای اشد مجازات را دارم.

سپس قاضی عبداللهی با تفهیم اتهام به محمد، از او خواست به دفاع از خود بپردازد. او نیز با قبول اتهامش گفت: شب حادثه همراه پسرخاله‌هایم در زیرزمین خانه مشروبات الکلی مصرف کرده و به پارک رفتیم. در آ‌نجا مقتول به خندیدن ما اعتراض کرد و پس از مشاجره، مرا روی شمشادها انداخت. سریع به خانه رفتم که پسردایی‌ام گفت آنها برادرم را گرفته‌اند. از آشپزخانه چند کارد میوه خوری برداشته و به محل درگیری بازگشتم. در آنجا مقتول دوباره مرا روی شمشادها انداخت و من برای دفاع از خود با چاقو به او حمله کردم.

قاضی پرسید: بعد از درگیری کجا رفتی؟

متهم پاسخ داد: گوشی‌ام را خاموش کردم و تا صبح در شهر پرسه ‌زدم و صبح همراه ناپدری‌ام به کلانتری رفته و خودم را معرفی کردم.

سپس قاضی از متهم پرسید با توجه به آثار جراحت قدیمی روی بدنت، عامل این جراحات کیست؟

متهم گفت‌ پدرم همیشه مرا شکنجه می‌کرد و این آثار درگیری مربوط به آن زمان است.

در ادامه وکیل متهم نیز در دفاع از او گفت: هشت روز از تاریخ بلوغ موکلم گذشته بود که این جنایت رخ داد. اگر او 8 روز زودتر مرتکب این قتل شده بود، هیچ‌گاه با مجازات قصاص روبه‌رو نمی‌شد. مگر در این هشت روز چه اتفاقی افتاده و موکلم به چه بلوغی رسیده است که باید قصاص شود؟
پس از آخرین دفاعیات متهم و وکیل مدافعش، قضات دادگاه برای صدور حکم وارد شور شدند.
47282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 226642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    59 17
    "در ادامه وکیل متهم نیز در دفاع از او گفت: هشت روز از تاریخ بلوغ موکلم گذشته بود که این جنایت رخ داد. اگر او 8 روز زودتر مرتکب این قتل شده بود، هیچ‌گاه با مجازات قصاص روبه‌رو نمی‌شد" .....برای داشتن هر شغلی وجدان لازمه مخصوصاً وکالت. به وجدانت هم سری بزن
    • بدون نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      44 9
      دقیقا...حالا اگه همین جناب وکیل،وکالت خانواده مقتول رو بر عهده داشت و از اونها پول گرفته بود با قاطعیت تمام و حرص و ولع وصف نشدنی از محضر دادگاه تقاضای اعدام قاتل رو میکرد و مدام هم بر این نکته پافشاری میکرد که قاتل به سن بلوغ شرعی رسیده بوده و یک جوان تازه داماد بیگناه رو به ناحق کشته و وجود این ادم برای جامعه خطرناکه!!
    • بدون نام IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      30 4
      نمیدونم شما چه انتظاری از وکیل متهم دارین ؟ یعنی باید بیاد بگه بنده هم از نظر وجدانی قبول دارم موکلم گناهکاره و بهتره هر چه زودتر به اشد مجازات برسونینش ؟ اونوقت وکیل مدافع واسه چیه ؟
    • نیما نامی IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      22 5
      آره بابا اعدامش کنن خوبه شما مردم با وجدان هم همگی برید تماشا خوش بگذرونید....
  • بدون نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    41 36
    اون زمان فقط 15 سالش بوده که چطور باید قصاص بشه مگه بچه رو هم می کشن آخه
    • بدون نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      60 24
      چطور تو 15 سالگي مشروب‌خوري و چاقوكشي بلد بوده؟ حالا يه جوون بيچاره رو هم كشته. لابد از نظر شما ايرادي نداره؟
    • بدون نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      19 4
      جناب پاسخ دهنده اولا مشروب خوری این روزهها خیلی رایج هست و از نظر شما ایراد دارد ( و من هم) ثانیا کسی نگفت کشتن داماد ایرادی ندارد گفته شد اهدام بچه 15 ساله درست نیست شما با ایمکه نظر رو می فهمید عمدتا برداشت دلخواه را از نظر می کنید بچه های 15 ساله احساساتی تصمیم می گیرند باید مجازات شود ولی نه اعدام درضمن بلوغ شرعی یعنی چی؟ چرا برای رای و برای گواهینامه و... بلوغ شمشی لازم هست و برای این قمری؟
    • بدون نام IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      3 0
      اره نباید کشتش باید تا عمر داره بره پشت میله مگه مردم گناه کردن که نباید امنیت داشته باشن
  • بدون نام IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    28 7
    دفاع وکیل مدافع رو ببین!!! آخه اینم شد حرف. آدم بی مسئولیت از همون اول مشخصه . بین جوونای مملکت ما مساله مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر توهم زا بعدشم راهی کوچه و خیابان شدن و مرتکب انواع جرایم و قتل شدن دیگه عادی شده. همه هم بعد از مرتکب جرم یا خودشونو روانی جلوه میدن یا میگن فلان مواد مصرف کردیم تو حال خودمون نبودیم....
    • ali IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
      0 1
      افرین باهات 100% موافقم
  • ali IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    24 22
    از 17 سالگی شرب خمر و بعد قتل ........در اینده یا زور گیر میشه یا متجاوز .... ببینید سرنوشت چند تا دختر و خانواده رو میخواد خراب کنه پس مرگ بهترین راهه یه ادم اش....ل کمتر
    • بدون نام IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      16 9
      شما بهتر است آینده ای که نیامده است را پیش بینی نکنید مدرک محکمه پسند خود را برای دست زدن به جنایت قطعی این بچه معرفی کنید؟ اگر مدرکی مستند در مورد آینده این شخص ندارید اتهام نزنید درضمن قصاص قبل از جنایت برای آینده نمی کنند بالافرض شما باور دارید این فرد اصلاح شدنی نیست چرا اعدام؟ مگر باید هرکس را اعدام نکرد آزاد کرد؟ نظرات شما تناقض زیادی دارد درضمن موضوع ربطی به تجاوز ندارد درثانی شما می گوید بگزریم واقعا متاسفم که هنوز تو ایران باید توضیح داد یه بچه 15 ساله باید اعدام شه یا نه
  • بدون نام IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    19 2
    باید والدینش تنبیه بشن که هم این بچه رو با تربیت بد یا اصلا شاید عدم هر گونه تربیت بدبخت کردن هم جون یه انسان بی گناه گرفته شده
    • مانی IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
      1 0
      یعنی همه مجرمین بد تربیت شدن؟چه ربطی داره اخه.بیچاره پدر مادرها چه گناهی کردن بعضی از بچه ها ذاتن شرو شورن.الان بچه ها اینقدر ازاد شدن که پدر مادرو تحویل نمیگیرن .
  • بدون نام IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    9 8
    تو قرن 21 به ایرانی باید توضیح داد قتل درجه 3 یه بچه 15 ساله اعدام دارد یا نه متاسفم
  • حامد IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    13 5
    با وکیل موافقم در این 8 روز چه اتفاقی رخ داده؟ جوانی که از لحاظ روحی و روانی از کودکی تحت آزار و شکنجه های ناپدری بوده و فقر فرهنگی و اجتماعی و چه بسا اقتصادی در پرورش شخصیت او نقش داشته اند، چنین جوانی باید با درنظر گرفتن تمام شرایط برایش حکم صادر شود و نه ... و بدانیم که با کشتن او غم آن خانواده فراموش نمی گردد بلکه جوان دیگری قربانی شرایطی می شود که ناخواسته فراهم شده است و در آخر، قران کریم قصاص را حق اولیای دم دانسته است اما به صراحت در ادامه گفته است اگر ببخشند و بگذرند، خدا بیشتر دوست می دارد. کاش وجدان های بیدار و گروههایی مشاوره دهنده به اولیای دم باشند تا حکم اعدام این نوجوان را تبدیل به حکم خفیف تری کنند که حتماً خداپسندانه تر است.
    • بدون نام IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      0 0
      شاید بار دیگر بازم این اتفاق بیفته اون وقت کدوم قاضیی خودشو میبخشه که ایشون رو بخشیده؟
    • بدون نام IR ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
      1 1
      من همیشه با اعدام زیر 18 سال مخالف بودم،میگفتم ممکنه از روی بچگی مرتکب این کار شده ولی این مورد را دیدم مردد شدم،آخه این پسر دچار خشم آنی نشده بوده، یک پسر معمولی نبوده ،شر بوده و اگر سال ها بیاد تو جامعه باز ممکنه خون بی گناهی را بریزه،اون وقت چه کسی پاسخ گوست،آیا دچار عذاب وجدان نمی شویم که با رها کردن وی در جامعه خون بیگناهیا بی گناهانی ریخته شود،یک نمونه اش حادثه خیابان گاندی بود که معلوم نیست دارا خواسته یا تا خواسته دختری را برای سرقت ماشینش به قتل رساند،از کجا معلوم که این حادثه دوباره توسط وی تکرار نشود
  • مریم IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    7 4
    ریشه یابی..
  • مقیمی IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    0 0
    اکثر این قتلها تنها بخاطر یک لحظه خشم آنیه . و این ضعف سیستم آموزش ماست که بچه ها را تنها به حل کردن چند مسئله و حفظ چند خط مشغول کرده اند در حالیکه عمده وظائف آن آماده کردن ذهنی و روانی دانش آموز برای وارد شدن به چرخه زندگیه . این قبیل پرخاشگریها مختص خیلی از مردم ماست و به عینه هر روز در سطح شهر می بینیم و گویا قرار نیست به این زودیها رفع بشه .شاید مشکلات زندگی باعث آن بشه ولی عمده دلیل آن اینه که ما یاد نگرفتیم در مقابل مشکلات بهترین راه را انتخاب کنیم . این جوان امروز تقاص چیزی را میده که شاید خودش کمترین نقش را در آن داشته .
  • بدون نام IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    0 0
    همیشه که مقتول بی گناه نیست شاید مقصر مقتول بوده. قانون نباید طوری باشه که انتقامگیری بین خانواده مقتول و قاتل باشه. این قوانین باعث هرج و مرج میشه.
  • بدون نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    0 0
    خوب کار وکیل دفاع کردنه دیگه عجب دانش بالایی دارن بعضی از هموطنا !!! طرف عمری درس خونده وکیل شده که از حق موکل دفاع کنه بعد بیاد بگه آره موکل من باید اعدام شه ؟؟