۰ نفر
۱۵ تیر ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۸

ماکت تلسکوپ 3.5متری رصدخانه ملی ایران چند وقتی است که در محل پژوهشگاه دانش‌های بنیادی نصب شده است. رصدخانه ملی ایران در قله 3300متری گرگش در حوالی روستای کاموی کاشان احداث خواهد شد.

تلسکوپ رصدخانه ملی ایران دارای آینه اصلی به قطر 3.5 متر است که با نصب سیستم اپتیک فعال روی آن، می‌توان اثرات مخرب جو را خنثی کرد و شفافیت تصاویر را به حد تصاویر تلسکوپ فضایی هابل رساند. این تلسکوپ روی استقرار سمتی-ارتفاعی نصب می‌شود (شبیه به حرکت دوربین روی سه پایه عکاسی) و به کمک کنترل‎های دقیق کامپیوتری می‌توان آن را به هر نقطه دلخواه هدایت کرد. برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ،اینجا را کلیک کنید.

قرار است به زودی، سطح قله گرگش مسطح شود تا ساخت تاسیسات و بنای رصدخانه آغاز شود. طبق برنامه‌ریزی‌ها امید می‌رود که بنای رصدخانه تا سال آینده به پایان برسد. اما ساخت تلسکوپ و تجهیزات آشکارساز آن 4 سال به طول خواهد انجامید. شایان ذکر است که طراحی تقریبا تمام اجزای رصدخانه در داخل کشور انجام شده و برای ساخت آن نیز از متخصصان داخلی استفاده می‌شود. تصویر آرشیوی زیر، طرح کلی گنبد رصدخانه را نشان می‌دهد.

موقعیت رصدخانه ملی ایران در منطقه منحصربه‌فرد است، چرا که هم آسمان منطقه گرگش که پس از 10 سال جستجو و آزمایش پیدا شده، دارای یکی از بهترین شاخص‌های رصدی آسمان در سراسر جهان است و هم هیچ تلسکوپ بزرگی (از مرتبه 3 متر) در کشورهای خاورمیانه وجود ندارد، به همین دلیل رصدخانه ملی ایران می‌تواند جای خالی خاورمیانه را در شبکه تلسکوپ‌های بزرگ زمین پر کند و برای رصد رویدادهایی استفاده شود که هیچ یک از دیگر تلسکوپ‌های بزرگ زمین (به خاطر وضعیت تابش خورشید و روز و شب) نمی‌توانند رصد کنند.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 225645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • بدون نام IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
    17 45
    تلسکوپ هابل کجا این کجا
    • فاطمه IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
      15 4
      حتی این رو نمیدونی که هابل یه تلسکوپ فضاییه.اونوقت مقایسه میکنی؟فقط میخاین زیر سوال ببرین ولی خودتوننین که زیر سوال میرین.وقتی یه چیزی رو اصلا هیچی در موردش نمیدونین نظر ندین خب.نمیگیرنتون که.
    • دبیر سرویس دانش IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
      22 0
      کاربران عزیز، سیستم‌های اپتیک سازگار و سیستم‌های اپتیک فعال، دو روش جدید برای از بین بردن تاثیرات مخرب جوی بر پرتوهای نور عبوری ازجو است. پیش از ابداع این سیستمها، شفافیت تصاویر ثبت شده توسط تلسکوپ‌ها محدود بود و برای مشاهده شفاف‌ترین تصاویر ممکن تلسکوپ می‌بایست در خارج جو زمین قرار می‌گرفت. یکی از دلایل ارسال تلسکوپ فضایی هابل هم این موضوع بود. اما پس از ابداع اپتیک سازگار و اپتیک فعال، رصدخانه‌های بزرگ زمینی توانستند به شفافیتی در حد تلسکوپ‌های فضایی دست یابند و امروز، همه رصدخانه‌های بزرگ از این سیستم استفاده می‌کنند.
    • بدون نام IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
      3 4
      به پای تلسکوپ های شیلی نمیرسه. مثل تفاوت پراید میمونه با بنز.
  • بدون نام IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    6 5
    چرخ را دوباره میدیم برایمون اختراع کنن! مطمئنا چینیه! و با قیمت چند برابر از پول بیت المال و نفت قاچاقی خریداری شده!
  • سیاوش صفاریان پور IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    7 0
    سلام دوست من همیشه مرغ همسایه غاز نیست رصدخانه ملی کوششی برای دست یابی به فناوری تازه و رویایی دیرین برای منجمان ایران است. این تلسککوپ شاید به ابعاد رصدخانه های بزرگ جهان نباشداما فن آوری آن بسیار جدید است و برای کارهای بزرگی طراحی شده است . طرح هایی که در مرزهای دانش نیز می تواند در حرکت باشد.البته اگر من ،شما و همه ما بخواهیم. من می فهمم که شما چه می گویید و می فهمم که خیلی وقت ها بزرگ نمایی هایی می شود که آفت کارهای قابل توجهی مثل این می شود. ومی فهمم باور آنجه حقیقت است از دیگر شنیده های ما سخت شده است. اما باور دارم این ماکت تلسکوپی است که امید بسیاری برای تحقق یک رویای دیرین است.
    • بدون نام IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
      2 0
      قبول دارم لازم نیست از اول تلسکوپ 8.5 متر داشته باشیم میتونیم همون 3.5 متری رو داشته باشیم البته باید قبول کنیم که ما به اندازه اونا سرمایه گذاری نکردیم
  • آرمن زرگریان IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
    1 0
    با سلام من خیلی خوشحال شدم از اینکه متوجه شدم در ایران یک رصد خانه درست و حسابی در حال ساخت هست ! برای همین من از نظر مالی آمادگی دارم که تا سقف پنج میلیارد تومان کمک کنم ، متاسفانه تلفنی پیدا نکردم که با مسئولین صحبت کنم ! لطفا با من تماس بگیرید . با تشکر آرمن زرگریان
    • دبیر سرویس دانش IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
      1 0
      با تشکر از شما کاربر محترم شما می‌توانید در تماس با پژوهشکده رصدخانه ملی ایران، پیشنهاد خود را مطرح کنید پژوهشکده رصدخانه ملی ایران در پژوهشگاه دانش‎های بنیادی (IPM) مستقر است. شماره تماس: 22810340 و 26130674