سفر احتمالی رئیس جمهور جدید مصر به ایران، تیتر این روزهای روزنامه​های عرب زبان است که با واکنش​هایی از سوی مقامات ایران مطرح می​شود.

به گزارش خبرآنلاين، پيش از اينکه مقامات ديپلماتيک ما از دعوت از مرسي براي حضور در نشست نم در تهران خبر دهند، اين روزنامه السفير بود که گفت او براي تحويل رياست جنبش عدم تعهد از مصر به ايران، مهمان نشست تهران خواهد بود. خبري که با تحليل​هاي داخلي دال بر گسترش روابط دو کشور پس از ظهور بيداري اسلاميدر مصر همراه شد. (اينجا)

هنوز مسئولان وزارت خارجه موضع رسمي​اي در اين خصوص اتخاذ نکرده بودن که باز هم يک رسانه عربي –الجزيره- به نقل از یاسر علی سخنگوی دفتر ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که این اخبار صحت ندارد و رییس جمهور دعوت‌نامه‌ای برای سفر به تهران دریافت نکرد. به گفته او دعوت‌نامه‌ای که رییس جمهور مصر دریافت کرده برای سفر به آدیسابابا، پایتخت اتیوپی برای شرکت در نشست سران کشورهای آفریقایی در تاریخ 15 و 16 ژوییه است. (اينجا)
اما علي​اکبر صالحي وزير امور خارجه بي آنکه به اين تکذيبيه اشاره کند، با بيان اينکه ما منتظر میزبانی از آقای مرسی در تهران هستیم، افزود: به طور معمول در هر تجمع بین‌المللی و نشست بین‌المللی یک تروییکا وجود دارد که این تروییکا شامل رییس قبلی، رییس فعلی و رییس آینده‌ی آن اجلاس است که اجلاس غیرمتعهدها نیز شامل این موضوع است و ایران باید ریاست این اجلاس را از مصر تحویل بگیرد و در واقع رییس کشور مصر باید ریاست جنبش را به رییس بعدی بدهد. (اينجا)
محمدرضا فرقي مدیر کل امور بین الملل دفتر رییس جمهور ساعاتي بعد از تسلیم دعوت نامه حضور مرسی در اجلاس غیر متعهدها از سوی وزیر امورخارجه یا یکی از معاونین رییس جمهور در آینده ای نزدیک، خبر داد.
ساعتي بعد هم رويترز به نقل از روزنامه الحيات نوشت: محمد رضا رحیمی معاون اول رئیس جمهوری ایران دوشنبه هفته آتی به مصر می‌رود تا دعوتنامه ایران برای رئیس جمهوری جدید مصر را جهت سفر به تهران تسلیم وی کند.
به گزارش ايرنا، صبح امروز هم بار ديگر رويترز به نقل از خبرگزاری دولتی مصر خبر داد که رییس جمهور ایران روز چهارشنبه در اولین مكامله تلفنی خود با همتای مصری اش از وی برای شركت در اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران دعوت كرد. اين تماس پس از ادای سوگند مرسی انجام شده است.
به گزارش فارس، روزنامه مصری الوطن نيز به نقل از یاسر علی سخنگوی ریاست جمهوری مصر از تماس تلفنی محمود احمدی نژاد با محمد مرسی خبر داد که طي آن، رئيس جمهور ايران براي همتاي مصري​اش آرزوی موفقیت کرد.
/2929

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 225640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
    7 4
    قدمش رو چشم
  • حسین IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    5 1
    همسر اقای احمدی نزاد در زمان اقای مبارک با سوزان مبارک ملاقات کرد
  • وحید IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    0 1
    آقایان لطفا در مراودات دیپلماتیک خودتون یک کمی هم غرور و عزت ملی را در نظر داشته باشین و اصرار بیجا نکنید که طرف فکر کنه خبری هست و دچار سوتفاهم بشه... ما واقعا قدرت منطقه هستیم و دیگران باید سعی کنند خودشون را به ما بچسبونن نه اینکه ما هی زنگ بزنیم و دعوتنامه بدیم و تازه اون سمت دفتر ریاست جمهوریشون منکر همه چیز بشن
  • محمد IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    1 0
    بله در این لحظه مثل اینکه اعلام شد مرسی می ره عربستان