۰ نفر
۱۳ تیر ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۹

همانطور که می‌دانید ماه گذشته، جهان فن آوری روز های شلوغی را پشت سر نهاد. ماهی که بیشتر اخبار و گفت‌وگو ها درباره گجت هایی بود که این بار ساخت کمپانی اپل نبودند، بلکه دو غول عرصه نرم افزار یعنی گوگل و مایکروسافت آنها را معرفی کردند.

مایکروسافت در 18 ژوئن تبلت Surface را معرفی کرد. Surface اولین کامپیوتر ساخت مایکروسافت در طول سه دهه تاریخچه تولیدات این کمپانی است و جالب ترین ویژگی آن کاوری به باریکی یک ورق کاغذ است که می توان از آن به  عنوان یک کی برد لمسی استفاده کرد.
یک هفته بعد گوگل، نکسوس 7 و دستگاه پخش رسانه ای نکسوس Q را معرفی کرد. شاید نکسوس 7 تبلت چندان جالبی نباشد اما به هر حال اکثر ویژگی های پیشرفته آی پد را تنها با نصف قیمت آن ارئه می دهد.
در واقع به نظر می رسد که عشق و علاقه این دو کمپانی برای ورود به عرصه سخت افزار تمامی ندارد.
گروه خبری CNN، در سفری که به آزمایشگاه تحقیقاتی مایکروسافت واقع در واشنگتن داشته است با تعدادی از فن آوری های در حال ساخت این کمپانی مواجه شده که نشان دهنده خلاقیت بالای آنها در زمینه صنعت سخت افزار است.
محقیقن مایکروسافت در این آزمایشگاه مشغول کار بر روی اختراعات اعجاب انگیزی مانند یک پروژکتور پوشیدنی بودند که به شما اجازه می دهد تصویر صفحه نمایش اسمارت فون‌تان را روی دست خود داشته باشید. یا یک پروانه مکانیکی که بالهایش را به حرکت در آورده و بر اساس حالت روحی شما تغییر رنگ می دهد. و یک روبات شخصی که می توانست در جلسات شما شرکت کند و کنار شما بشیند.
مایکروسافت همچنین در حال کار بر روی کترلرمحبوب خود، کینکت بود تا بتواند آن برای دستگاههایی به جز ایکس باکس هم تولید کند.
اما گوگل هم مشغول کار بر روی تعدادی سخت افزار های بسیار پیشرفته است. این کمپانی هفته گذشته با یک شیرین کاری، درست مثل فیلم های اکشن پروژه عینک خود را در کنفرانس توسعه دهندگانش معرفی کرد. در همین راستا گوگل چهارشنبه گذشته اعلام کرد که  مدل آزمایشی این عینک سال آینده و مدل نهایی آن سال 2014 برای فروش عرضه خواهد شد.
این کمپانی پیش از این نیز، افزونه ای را روی یکی از مدل های تویوتا نصب کرد که اجازه می داد ماشین به صورت خودکار و بدون راننده حرکت کند. اما این همه پیشرفت های گوگل نیست. غول عرصه نرم افزار ، حالا در نظر دارد به تولید اسمارت فون های خود  با برند نکسوس و لپ تاپ هایش را با نام کروم بوک ، ادامه داده و مالکیت خود بر کمپانی موتورولا را کامل کند.
اما عرصه نرم افزار همچنان تحت سلطه این دو کمپانی است. ویندوز و افیس پر سود ترین تولیدات مایکروسافت هستند و بیش از 95 درصد فروش گوگل مربوط به  سرویس جست و جو است. پس چرا با چنین وسواسی پا به عرصه سخت افزار گذاشته اند؟
شاید دلیل آن وجود یک کمپانی کوپرتینویی واقع در کالیفرنیا باشد که همه شما آن را با نام اپل می شناسید. اپل با طراحی سخت افزار های بی نظیری که با نرم افزار های مخصوص خودش یکپارچه شده بود ، خود را به عنوان موفق ترین کمپانی عرصه فن آوری معرفی کرد.
در مقابل مایکروسافت و گوگل به صورت تاریخی همواره تولید مدل های  باز (open ) را ترجیح داده اند، بدین معنی که نرم افزار هایی را تولید می کردند و مجوز استفاده از ان را به همه سازندگان سخت افزار می دادند. و این برای هر دو کمپانی به شدت صادق است زیرا همانطور که ویندوز در بیش از 90 درصد کامپیوترهای دنیا اجرا می شود، بیش از نیمی از اسمارت فون ها هم با اندرویید کار می کنند.
اما ارائه چنین نرم افزار هایی مشکلات خاص خودش را دارد. سازندگان سخت افزار ، معمولا سعی دارند تا حاشیه امن خود را حفظ کنند بنابراین گاهی طراحی های نو آورانه در برابر بهبود عملکرد دستگاهها ، اهمیت خود را از دست می دهند. و همین اتفاق برای نرم افزارهایی که با انها یکپارچه شده اند نیز رخ می دهد.
استیو بالمر، مدیر عامل مایکروسافت دراثنای معرفی Surface و در حالیکه به وضوح به اپل حسادت می کرد گفت: ما معتقدیم اگر همه جنبه های سخت افزاری و نرم افزاری با هم کار کنند، تعامل انسان و دستگاه می تواند بهتر از گذشته شود.
اما گوگل و مایکروسافت برای رسیدن به موفقیت در زمینه تولید کامپیوتر و گوشی نباید دنباله رو اپل باشند. فروش آی پد اپل به زودی از کامپیوتر ها هم بیشتر خواهد شد و گوگل به این ترتیب رفته رفته سهمش را در بازار تبلت ها از دست خواهد داد.
و اگر این دو کمپانی نتوانند تبلت درخشانی را به مشتری های پیشنهاد دهند،بعید است که بتوانند در این روند تغییری ایجاد کنند. به نظر می رسد که گوگل و مایکروسافت با این کار رهبری اپل را پذیرفته اند و به دنباله روی از او کارهای خودشان را انجام می دهند.
لورا دیدو، مسئول ITIC، در این باره گفته :  راز موفقیت سیستم ها و دستگاه های اپل  این است که تمام سخت افزار ها با نرم افزار های خود کمپانی یکپارچه شده اند. گوگل و مایکروسافت هم کاملا به این نکته واقفند. بله ورود به چنین عرصه ای ، یک قمار بزرگ است اما ریسک بزرگتر این است که هر دو کمپانی اهل قمار کردن نیستند.
این مدلی است که به نظر می رسد مایکروسافت و گوگل مدتهاست به ان چسبیده و رهایش نمی کنند. هر دوکمپانی به شدت در حال سرمایه گذاری برای آینده هستند. با وجود این صفحه نمایش های پوشیدنی ، ربات ها و ماشین های بدون راننده، گوگل و مایکروسافت باید منابع خود را توسعه داده و جیب هایشان را هم پر پول تر کنند تا بتوانند پیشرو روند های آینده باشند. سرمایه نقدی مایکروسافت در حال حاضر 58 میلیارد دلار و سرمایه نقدی گوگل 48 میلیارد دلار است . پس در این زمینه هم  نمی توانند از سد اپلی که  سرمایه نقدی اش 110 میلیارد دلار است عبور کنند.
البته احتمالش کم است که این دو کمپانی بخواهند چنین تغییر جهت بزرگی در عرصه فعالیت های نرم افزاری خود یا همان مدل بازشان ایجاد کنند. اما با افزایش تمرکز روی تولید محصولات سخت افزاری ، آنها باید با شرکای خود صمیمانه تر کار کنند تا بتوانند آنها را به سمت و سویی بکشانند که تا کنون متصور نبوده است.
ال هیلوا، تحلیلگر IDC نیز در این باره گفته است: مایکروسافت و گوگل مدتهای مدیدی است که به شیوه کاری آزموده شده و حقیقی خود چسبیده بودند اما با این حال تصمیم گرفته اند که بر روی  تولید سخت افزار هایی یکپارچه با نرم افزارهایشان کار کنند و بنابر این خواهند توانست بازار دستگاههای کامپیوتری را با ارئه پیشنهادهای جذابی تحت تاثیر قرار دهند.
و این یعنی، Surface مایکروسافت و نکسوس گوگل تنها ترواشات کوچکی است از انچه که قرار است این دو کمپانی در آینده برای عرصه سخت افزاری جهان فن آوری انجام دهند.
CNN/ماندانا سجادی
40121
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 225339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
    2 3
    اپل يعني كيفيت اپل حس خوبي به انسان ميده اينكه سازنده اش محصولشو براي شما ساخته و دقيقا همونيه كه ميخواي