فارس نوشت:

معاون نظارتی بانک مرکزی اشاره به تخلفات یک صندوق قرض‌الحسنه گفت:سرمایه‌گذاری سپرده‌ها در بانک و اخذ سود 20 درصد، خرید ملک و اخذ سود و کارمزد به صورت یکجا و مسدود کردن بخشی از تسهیلات از جمله تخلفات این صندوق است.

 ابراهیم درویشی  با اشاره به تخلفات صندوق قرض‌الحسنه جوانان خیّر مرند اظهار داشت: این صندوق تخلفات متعددی داشته که یکی از آنها این است که سپرده‌های قرض‌الحسنه جمع‌آوری شده را در بانک‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند و سود 20 درصدی حاصله را برای خود صندوق و صاحبان آن در نظر می‌گیرد.

 وی افزود: در صورتی که این صندوق باید وجوهی را که مردم سپرده‌گذاری کرده‌اند را به افراد متقاضی تسهیلات قرض‌الحسنه بدهد و طبق قانون این اقدام آنها تخلف محسوب می‌شود.

معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان اینکه با توقف این روند،، صندوق با مشکل نقدینگی مواجه خواهد شد، گفت: تا زمانی که روند ورود سپرده به این صندوق ادامه داشته باشد، مشکلی در پاسخ به تقاصاها چندان به وجود نمی‌آید اما اگر میزان ورود سپرده جدید به آن کاهش یابد این صندوق با مشکل نقدینگی شدیدی مواجه می‌شود.

وی تصریح کرد: با بروز این مشکل اگر افراد برای دریافت سپرده‌های خود مراجعه کنند، صندوق نمی‌تواند به این تقاضاها پاسخ دهد و پدیده کمبود نقدینگی منجر به بحران برای صندوق جوانان خیر و سپرده‌گذاران آن خواهد شد.

درویشی تاکید کرد: این اقدام صندوق، براساس فتوای مراجع تقلید در حکم ربا است؛ این صندوق بخشی از منابع را برای خرید ملک استفاده کرده است.

وی افزود: یکی دیگر از تخلفات صندوق جوانان خیّر، اخذ سود و کارمزد به صورت یکجا از مشتری در همان ابتدای پرداخت تسهیلات است؛ به عنوان مثال اگر سود یا کارمزد 4 درصد باشد با این روش به 7 درصد می‌رسد و در صورتی که سود مبالغ مسدود شده را هم به آن اضافه کنیم در مجموع حدود 17 درصد سود عاید این صندوق که صندوق قرض‌الحسنه است، می‌شود.

معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان اینکه مردم نباید در این صندوق سپرده‌گذاری نکنند، گفت: زنگ خطر برای این صندوق به صدا در آمده و به مردم توصیه می‌کنیم که فریب تبلیغات اینگونه مؤسسات و صندوق‌ها را نخورند.

/3131

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 225206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
    21 3
    اکثر این بنگاهها کارشان همین است !!! خریدن زمین و مسکن و دلار و سکه !!! سرمایه گذاران این بنگاهها مشخص نیست چه کسانی هستند اما هرچه هستند از جاهائی ساپورت و پشتیبانی میشوند و میروند مثلا از وام چهارصدی بانکهای دولتی زیر چتر مثلا ... وام میگیرند میبرند در همین بنگاها با سود 30 % سپرده میگذارند !!! و آنها هم باین امورات میپردازند !!! در شهری تجاری و صنعتی جالب است هیچ کاسب و تاجری در این بانکها حساب ندارد !!! و باز نمیکنند !!! حالا چطور امورات آنها میچرخد !! دلیلش وارد شدن به بازار زمین و مسکن و سکه و دلار است و بس !!!
  • saeid samadi IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
    17 2
    آقای درویش شما چه مشکلی با این موسسه دارید؟ اگه اینایی که می گین راسته چرا شکایت نمی کنید. پس بانک مرکزی جلوی این نوع تخلفات رو بگیره بهتره . در ثانی به نظر ما آذربایجانی ها تنها موسسه ای که در خدمت مردم می باشد و با وامهایی که پرداخت می کند مشکل خیلی از مردم در چهار استان شمالغرب کشور حل می کند همین موسسه جوانان خیر می باشد .آقای درویشی که عنوان شما به اصطلاح معاون نظارتی بانک مرکزی ، از شما می پرسیم آیا از سایر بانکها و موسسات که خون مردم را در شیشه می کنند خبر دارید؟ می دانید آنها هم هنگام پرداخت وام مبلغی به عناوین مختلف که در حد بیش از 4 درصدی می باشد که جوانان خیر
    • نادر IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
      1 3
      دوست عزیز آقای درویش با این موسسه مشکل ندارد برنامه اینگونه موسسات از اساس غلط و غیر اصولی است و تابع هیچ گونه معادله نیست . شما اگر به سایتهای سال گذشته در خصوص این صندوق مراجعه کنید می بینید که جمع سپرده های مردمی را 800 میلیارد تومان نوشته و امسال حدود 1500 میلیارد تومان ، ضمناً در تائید گفته آقای درویش تا زمانی که سپرده جدید جذب گردد این موسسه به حیات خودش ادامه می دهد و تعداد بیشتری از هموطنان را درگیر این قضیه می کند و وقتی به نکته اشباع برسد مشکل نقدینگی پیدا می کند و موجب بروز بحران می گردد . ضمناً این را هم بدانیم که هر مجموعه اقتصادی تنها از طریق سرمایه می تواند قدرتمند باشد نه از طریق سپرده مردمی چون سپرده مردمی تعهد می باشد و در قبال یا باید سود داد و یا وام (( صفحه 2))
  • امير IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
    4 4
    در تبريز سپرده گذاري در اين موسسه از تمامي بانكهاي دولتي و خصوصي بيشتر است و نود درصد خانواده هاي تبريزي از وامهاي اين موسسه استفاده كرده اند و اگر مشكلي براي آن بوجود بيايد براي مردم نيز مشكل به وجود خواهد آمد. براي مثال براي يك وام 10 ميليوني تقريبا36ميليون از وام گيرنده و ضامنين چك گرفته است
    • نادر 2 IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
      0 4
      صندوق قرض الحسنه جوانان خیر مرند هم از طریق جذب سپرده های مردم با دادن وعده پرداخت تسهیلات با نرخ 4 درصد و یا دادن سود حداقل 20 درصد اقدام به خرید املاک و تجهیزات کرده که این خود از جمله تخلفات این صندوق می باشد . در هر صورت تفسیر این خبر باعنوان اینکه آقای درویش با این صندوق یا تعاونی منحل شده اعتماد ایرانیان مشکل دارد برداشت غلطی است .
  • رضا IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
    11 0
    قابل توجه مسئولان بانك مركزي در تبريز موسسه اي بنام موسسه قرض الحسنه نصر بناب كه در شهرك پرواز تبريز فقط يك شعبه دارد وامهايي با 2 و 3 درصد مي دهد و به شدت از سوي مردم با استقبال شديدي مواجه شده است ( مثل جوانان خير) كه اين موسسه براي دادن يك وام 15 ميليوني از وام گيرنده و ضامنين (3 ضامن) 78 ميليون چك در وجه موسسه و بدون تاريخ دريافت مي كند. لطفا اين نظر رو ثبت كنيد.
  • سينا IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
    0 2
    با سلام وقت كشي بانك مركزي در جلوگيري از فعاليت اين صندوق فقط تعداد متضررها را بيشتر مي كند به نظر شما چند درصد مردم به اينترنت آشنايي دارند از بانك محترم مركزي خواهشمندايم جلوي عملكرد غير اصولي اين صندوق را بگيرد ضمناً خريد و فروش ملك توسط اين صندوق كاملا صحيح است. اگر بخواهيد مي توانيد با پرس و جو از بنگاههاي ولي عصر و خ امام تبريز اطلاعات بيشتري كسب نمائيد.
  • بدون نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
    11 0
    1: همین الان چند تا صندوق اعتباری دیگه تو کشور به همین روش وام میدن ...صالحین، مهر وطن و .. 2: بانک های دولتی و خصوصی که وقتی حساب کنید بالای 25 درصد میگیرن.... 3: حداقل این موسسه ها ضامن کارمند رسمی نمی خوان.... 4: لطف کنید بگید بانک ها پول هاشونو کجا سرمایه گذاری میکنن؟؟؟ نگید بخش تولید که همه می دونیم دروغه!
  • بدون نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
    0 0
    معمولا اینها خودشون اینکار ها را انجام نمی دهند آخه زود می گیرنشون ! معمولا با اشخاص همکاری میکنند در این کار ها و اشخاص هستند که این کارها را انجام می دهند و اینها معمولا سود خودشان را میگیرند
  • امیرحسین IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
    5 0
    اینا وام 17% وام می دن ، بانکها وام چند درصد میدن ؟
  • بدون نام EU ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    3 1
    آیا موسسه قرض الحسنه نصر تبریز مجاز به فعالیت می باشد.