۰ نفر
۱۲ تیر ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۰

فارس نوشت:

شاه اردن به دنبال تشدید اعتراضات مردمی در عقب نشینی آشکار از بیم خیزش اخوان المسلمون اردن مشابه مصر گفت که اصلاحات بیشتری برای مشارکت سیاسی عادلانه جریان‌های اسلام‌گرا در تصمیم گیری‌ها ایجاد می‌کند.
به گزارش  روزنامه "القدس العربی"، "عبدالله دوم" شاه اردن در گفت وگوی تفصیلی تلویزیونی اعلام کرد که اعتراضات مردمی و خواسته هایشان را تایید و با همه قدرت از آن حمایت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه به اعتراضات مردمی به دید مثبت نگاه می‌کند گفت: آزادی بیان نشانه دموکراسی و هوشیاری ملت عزیرمان است.

عبدالله دوم یکی از دلایل اعتراضات مردمی را بی اعتمادی آنها به توانایی نهادهای رسمی در مراعات منافع ملت و پاسخ به خواسته‌هایشان و همچنین مشکلاتی همچون گرانی، فقر، بیکاری و نقص در توزیع ثروت برای همه شهروندان دانست.

شاه اردن تاکید کرد با توجه به این مسائل مردم خواستار مشارکت سیاسی گسترده‌تر و توزیع عادلانه‌تر ثروت و شفاف عمل کردن بیشتر دولت هستند.

وی تاکید کرد: من از همه این خواسته‌های مردمی با قدرت تمام حمایت می‌کنم چرا که منافع عالی ملی با آن محفوظ خواهد ماند.

شاه اردن افزود: من ایمان دارم که اساس ایجاد اصلاحات جامع مشارکت دادن بیشتر جریان‌ها در تصمیم گیری‌ها است تا شهروند در تصمیماتی که بر آینده اش تاثیر می‌گذارد شریک باشد.

شاه اردن تاکید کرد: ما می‌خواهیم مرحله نوینی را در کشور روی کار آوریم.

وی همچنین گفت که دولتش برای توسعه قانون انتخابات به موازات توسعه احزاب و تغییر شرایط کار خواهد کرد به گونه‌ای که عدالت در عضویت برابر برای همه طیف‌های جامعه مدنی برقرار شود.

عبدالله دوم تصریح کرد همه احزاب از جمله حزب جبهه عمل اسلامی شاخه سیاسی اخوان المسلمون اردن بخشی از جامعه اردنی هستند و آنها فرزندان و برادران ما هستند و ما به رای، نظر و حق آن در مشارکت سیاسی و تصمیم گیری‌های مملکت احترام می‌گذاریم.

وی با ادعای اینکه از همه احزاب و جریان‌ها در کشورش حمایت می‌کند، مردم اردن همه اقشار و احزاب را به شرکت گسترده در انتخابات پارلمانی فراخواند.

عبدالله دوم اوضاع اقتصادی کشورش را نیز مشکل توصیف کرد و گفت: من کاملا درک می‌کنم که این وضعیت بر زندگی شهروندان که برای تهیه یک لقمه نان شب را به صبح می‌رسانند تاثیر می‌گذارد بنابراین باید تصمیمات واقعی برای ایجاد راه حل‌های ریشه‌ای برای مشکلات اقتصادی اتخاذ کنیم.

شاه اردن درباره فساد رایج در دستگاه دولتی و کشورش گفت: هر فردی که ارتکاب به فساد ثابت شود بر اساس قانون مجازات می‌شود.

اظهارات جدید پادشاه اردن مبنی بر ایجاد اصلاحات بیشتر در قانون اساسی برای مشارکت به تعبیر خود عادلانه همه احزاب در حکومت، تلاشی دیرهنگام برای جلوگیری از تسری انقلاب‌های منطقه به اردن محسوب می‌شود. به عبارت بهتر عبدالله دوم از مبتلاشدن به سرنوشت مبارک، بن علی و علی عبدالله صالح به شدت هراسان است.

همزمان با شعله ور شدن آتش قیام‌های عربی که از اواخر سال 2010 آغاز شده و یکی پس از دیگری سقوط دیکتاتورهای جهان عرب را در پی داشته است مردم اردن نیز همسو با دیگر کشورهای عربی با برپایی تظاهراتی خواستار تحقق مطالبات خود هستند.

پادشاه اردن  در اوایل شروع اعتراضات مردمی اقدام به ایجاد برخی تغییرات در قانون اساسی این کشور کرد که از جمله آن صدور قانون جدید انتخابات بود اما مردم اردن تاکید کردند که این اصلاحات واقعی و ریشه‌ای نیست.

تظاهرات مردم اردن برای ایجاد اصلاحات سیاسی، تغییرات جدی در قانون اساسی، ضرورت انتخاب دولت از سوی مردم، مبارزه جدی با فساد و جلوگیری از غارت بیت المال و تغییرات دموکراتیک برگزار می‌شود.

26151

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 224994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    0 1
    اخوان المسلمین اردن سلفی مسلک هستند( ترکیبی از وهابیت استحاله شده شامل امویان، یزیدیان ونواصب) و بهمین نسبت بسیار از همتای مصریشان متفاوت تر و خطرناکترند! چرا که پشتوانه ای مثل عربستان وشیوخ احمق آنها حمایتشان میکنند وشاه اردن قطعاً به این مهم پی برده.