پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری نوشت:

 

دبير علمی نخستين همايش ملی «حج و اقتصاد» از برگزاری اين همايش در روز پنج‌شنبه 22 تير ماه در تهران خبر داد و اعلام كرد: 80 مقاله به دبيرخانه اين همايش ارسال شده كه 32 مقاله آن برگزيده شده و به صورت كتاب منتشر می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمين سيد ضياءالدين كياحسينی، دبير علمی نخستين همايش ملی «حج و اقتصاد» با اعلام خبر برگزاری همايش در روز پنج‌شنبه 22 تير ماه سال جاری، اعلام كرد: اين همايش از ساعت 8:30 تا 18 در سالن همايش‌های سازمان حج و زيارت در شهر تهران برگزار می‌شود.

وی از ارسال حدود 80 مقاله به دبيرخانه اين همايش نيز سخن گفت و عنوان كرد: از اين تعداد 32 مقاله به عنوان مقاله‌های برتر انتخاب شده و در حال حاضر زيرچاپ قرار دارد و تا روز همايش آماده خواهد بود.

حجت‌الاسلام كياحسينی از حضور و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمين سيد علی قاضی عسكر نماينده ولی فقيه در امور حج و زيارت و حجت‌الاسلام احمد موسوی رئيس سازمان حج و زيارت در اين همايش خبر داد و در مورد محورهای اين همايش عنوان كرد: اين همايش در پنج محور به دريافت مقاله اقدام كرده است كه محور اول شامل كليات از جمله گسترده ابعاد اقتصادی حج و مباحث مربوط به ثبت‌نام، مباحث اقتصادی حج از ديدگاه قرآن و احاديث ائمه(ع)، ابعاد اقتصادی حج از ديدگاه امام(ره) و رهبری بوده كه بيشترين مقاله‌ها در اين بخش دريافت شده است.

وی ادامه داد: مبحث دوم مبحث فقهی حج و اقتصاد بود كه بيشتر تمركز در رابطه با بحث ثبت‌نام حج و عمره بوده و بيشتر به اين سؤال پرداخته شد كه آيا دريافت پول قبل از اعزام صحيح است يا خير و نويسندگان و محققان شيوه ثبت‌نام در ايران را مورد انتقاد قرار داده‌اند و راهكارهای جديد را در اين راستا تدوين و ارائه شده است. همچنين بحث‌های اينكه آيا وليمه و سوغات بر روی مسئله استطاعت تأثيرگذار است يا خير.

دبير علمی نخستين همايش ملی «حج و اقتصاد» مبحث سوم را مباحث خرد مربوط به حج و عمره اعلام و مطرح كرد: در مورد مباحث خرد حج، استطائت، سوغالت، بررسی عوامل اجتماعی موثر بر آنها، و برآورد تابع تقاضای حج و عمره در ايران و همينطور تخمينی در رابطه با استطاعت كه محققان تخمين زده‌اند كه ميزان پس‌اندازی كه برای استطاعت لازم است چه قدر است، از جمله مباحث مطرح در اين بخش بوده است.

وی مباحث اقتصاد كلانی شامل حج و اقتصاد، تأثير حج بر اقتصاد عربستان، تأثيرحج بر توزيع درآمد، تأثير حج بر روی رفتار عاملان اقتصادی و تأثير حج بر روی توسعه اقتصادی مطلوب در جهان اسلام دانست و در مورد مبحث پنجم مقالات عنوان كرد: حج و اقتصاد و رابطه آن با اقتصاد بين‌المللی و رابطه بين كشورهای اسلامی از مباحث مطرح در بخش پنجم بوده است كه بحث حج و گردشگری و تشكيل بازارهای مشترك اسلامی و تأثير حج بر همگرايی اقتصادی كشورهای اسلامی نيز شامل همين بخش است.

دبير علمی نخستين همايش ملی «حج و اقتصاد» در مورد اهداف برگزاری اين همايش عنوان كرد: ادبيات حج و اقتصاد يك مبحث مورد غفلت بوده است كه گسترش ادبيات اين مبحث از اهداف برگزاری همايش حج و اقتصاد است. همچنين جمع آوری ادبيات موضوع و جست‌و‌جوی راهكارهای مناسب برای برون رفت از شرايط فعلی و يافتن راه‌حل‌های بهتر و بهينه نيز از ديگر اهداف اين همايش است.

وی در پايان اظهار كرد: با توجه به اينكه اين نخستين همايش در حوزه حج و اقتصاد است بيشتر به جمع‌آوری ادبيات موضوع پرداخته شده و تا حد ممكن توانستيم به اين هدف نائل شويم و در مورد ارائه راهكارها نيز تا اندازه‌ای موفق بوده‌ايم.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 224792

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =