به اعتقاد سیدمصطفی طباطبایی‌نژاد، نماینده اردستان در مجلس شورای اسلامی دغدغه مسئولان آن است که ابهامات را از اذهان عموم پاک کنند.

سپیده سعیدی: حوادث و رخدادهای پس از انتخابات با خود نکات مبهمی را به همراه داشت؛ نکاتی که ارتباط مستقیمی به سرنوشت بسیاری از بازداشت‌شدگان داشت. از طرفی پس از این حوادث قوه قضائیه نیز سعی کرد تا به نحوی به این سوالات و نکات ابهام پاسخ دهد که این روش قوه قضائیه خود با ابهاماتی همراه بود. دادگاه‌های علنی و عدم حضور هیأت‌منصفه در دادگاه‌ها و البته بلاتکلیفی بسیاری از بازداشت‌شدگان از جمله این نکات غیرمشخص است. دیری نپایید که این روش رسیدگی به وضعیت بازداشت‌شدگان هم با تغییراتی که در اداره دادستانی تهران پیش آمد، سر و سامان یافت و به نظر می‌رسد دادستان تهران در نظر دارد این قضیه را با جدیت بیشتری دنبال کند و احقاق حق نماید. سیدمصطفی طباطبایی‌نژاد، نماینده اردستان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون قضایی مجلس معتقد است این بلاتکلیفی در حال پایان یافتن است و همه دغدغه مسئولان قوه قضائیه و مجلس آن است که با ارائه مدارک مستدل و شفاف ابهامات را از اذهان عموم پاک کنند.

آقای طباطبایی‌نژاد! همانطور که می‌دانید سؤالات بسیاری در مورد دادگاه‌های اخیر در اذهان وجود دارد که بدون پاسخ مانده است. مثلاً‌اینکه سرنوشت افرادی که بی‌گناه اما بلاتکلیف‌اند چه می‌شود؟ آیا آمار تعداد بازداشت شدگان به درستی ارائه شده است؟
همانطور که می‌دانید کمیته‌ای ویژه از سوی کمیسیون قضایی مجلس برای پی‌گیری این مسائل تشکیل شد. در این رابطه هم مطمئن هستم کمیته مورد نظر به سرعت جواب را ارائه خواهد داد که معضلات و ابهامات برطرف شود. طبیعی است که در گیرودار یک چنین اتفاقی افرادی بی‌گناه هم در کنار کسانی که آشوبگر هستند دستگیر شوند و به زندان‌ها بروند و تا ارائه تحقیقات صحیح در زندان‌ها بمانند. مسلم است که در چنین شرایطی نیاز به ادله مستدل برای آزادی آنها هستیم. مسئولان قضایی نظام پی‌گیر هستند چه در مجلس و چه در قوه قضاییه.

در این میان افرادی بی‌گناه بازداشت شده‌اند که نه تنها آبروی این افراد در جامعه مورد اتهام قرار گرفته بلکه به لحاظ جسمی و روحی هم طبعاً آسیب دیده‌اند. آیا می‌توان با این همه تأخیر در اعلام نتایج گزارش کمیته ویژه، این افراد را به حق از دست داده‌شان رساند؟
امیدوارم که اینطور شود. به هر حال امیدوارم حقی از کسی ضایع نشود. مسئولان باید جبران کنند. چه بسا بسیاری در این مدت به ناحق مورد آزار قرار گرفته باشند. باید راهی یا شیوه‌ای برای عذرخواهی و دلجویی از این افراد در نظر گرفته شود. قوه‌قضاییه نیز باید هر چه زودتر این موضوع را بررسی کند که کسی بدون جرم و گناه بازداشت نشود. البته در این راه قوه‌قضاییه مجدانه فعالیت می‌کند.

عاملان دستگیری این افراد چه؟
حتماً برای آنها هم مجازاتی در نظر گرفته می‌شود که افراد را به زعم دیدگاه خود دستگیر می‌کنند و مطمئن هستم که در این جامعه عدالت‌محور و عدل پرور قطعاً مسئولان طرفدار و حامی کسانی هستند که بی‌گناه مورد ظلم قرار گرفته‌اند.

نظر شما راجع به فعالیت‌های کمیته ویژه چیست؟ و به نظرتان نتیجه گزارش چه خواهد بود؟ این روند را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
همان‌طور که گفتم نظام و حکومت ما برپایه عدل و عدالت‌محوری پایه‌ریزی شده است. به شما این اطمینان را می‌دهم که کمیته ویژه دلسوزانه و در نهایت توجه به مسئله عدل و مردمداری این مشکلات و معضلات را بررسی کرده است. من شخصاً به این مسئله خوشبین هستم. همان‌طور که می‌دانید مقام معظم رهبری هم در این رابطه تأکید داشتند که متهمان درباره خود بگویند که این مسموع است و اگر فردی، دیگری را متهم کند برای رفع اتهام از خود مسموع نیست. که متأسفانه در دادگاه‌های اخیر داشتیم مواردی را که متهم دیگران را متهم می‌کرد و درباره فرد دیگری نظر می‌داد که با این جمله مقام معظم رهبری نگاه مسئولان قوه‌قضائیه هم تغییر یافت و مبحث رعایت عدل پررنگ‌تر شد. به نظر می‌رسد که قوه‌قضائیه در این رابطه همه توانش را به کار گرفته است.

عدم حضور هیأت‌منصفه در دادگاه‌ها نتیجه این اظهارات از سوی متهمان نیست؟
طبیعتاً باید برای هر متهم یک وکیل در نظر گرفته شود که در برخی مواقع این مهم رعایت نشده. باید به متهم اجازه داده شود که برای خود وکیلی داشته باشد و وکیل هم طبق قانون از او حمایت و دفاع کند. این اتفاق باعث می‌شود تا متهمان به راحتی انگشت اتهام را طرف دیگری نشانه نروند و عدل هم در این زمینه از بین نخواهد رفت.

تا مشخص شدن تکلیف بازداشت‌شدگان، مجلس چه اقدام ویژه‌ای انجام خواهد داد تا متهمان بی‌گناه مجازات نشوند؟
مسلماً مجلس در این روزها نقش پررنگ خود را ایفا کرده است و همگان شاهد هستند که مجلس با نظارت دقیق و پی‌درپی به این پرونده رسیدگی کرده و نقطه اتکای مردم بوده است. بعد از این هم با پیگیری نمایندگان در کمیسیون قضایی و کمیته ویژه این مسئله شفاف‌سازی خواهد شد و بی‌گناهی و گناهکاری افراد به عموم انعکاس پیدا خواهد کرد. این موضوع هم هدف قوه‌قضائیه است و هم کمیسیون قضائی مجلس.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 22320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =