معاون وزیرامورخارجه که سفر چند روز پیش اش را به عربستان لغو کرده بود روز چهارشنبه برای ارائه توضیح درباره روابط ایران و عربستان به قم سفر کرد.

به گزارش خبرآنلاین،معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه که با هدف گفت و گو با مراجع تقلید به قم سفر کرده بود گفت: اتهام اتباع ایرانی اعدام شده در عربستان به جرم قاچاق دو تن مواد مخدر هنوز برای ایران محرز نشده و به اثبات نرسیده است.
حسین امیرعبداللهیان در نشستی خبری که بعد از ظهر چهارشنبه در دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قم برگزار شد، با اشاره به اعدام تعدادی از اتباع ایرانی از سوی حکومت عربستان سعودی در خصوص اتهام این افراد اظهار داشت: پنج سال پیش تعداد 30 نفر از اتباع ایرانی که اهالی منطقه جنوب ایران بودند به اتهام قاچاق دو تن مواد مخدر در عربستان دستگیر شدند.

وی با بیان اینکه در چهار دهه گذشته سابقه نداشته است یک تبعه ایرانی در کشورهای حوزه خلیج فارس به اعدام محکوم شود افزود: در هفته‌های جاری تعداد 18 نفر از اتباع ایرانی دستگیر شده در عربستان، در گروه‌های 8 نفره و 10 نفره اعدام شدند.

امیرعبداللهیان اعدام اتباع ایرانی از سوی عربستان را اقدامی سیاسی خواند و اظهار داشت: گروه اول در روز مذاکره گروه 1+5 با ایران در استانبول و گروه دیگر نیز در روز مذاکره ایران با 1+5 در بغداد اعدام شدند که ما این اقدام را یک اقدام سیاسی می‌دانیم.

در ادامه گزیده ای از سخنان معاون وزیر امورخارجه به نقل از مهر می آید:

  • وزیر خارجه عربستان سعودی در مذاکرات خود با دکتر صالحی قول داد تا مسئله اعدام این افراد را به تعویق بیاندازد تا در این خصوص مذاکراتی صورت گیرد. سعود الفیصل به دکتر صالحی دروغ گفت و بعد‌ها مشخص شد در‌‌ همان روزی که وی به وزیر امور خارجه ایران قول داد تا اعدام این افراد را تعویق بیندازند در‌‌ همان روز یک گروه از آن‌ها را اعدام کردند. اتهام این افراد به جرم قاچاق دو تن مواد مخدر هنوز برای جمهوری اسلامی ایران محرز نشده و به اثبات نرسیده است و عربستان در یک اقدام غیر دیپلماتیک بدون اینکه این افراد از حقوق عادی خود در دفاع از خودشان برخوردار باشند اعدام کردند.
  • در هفته‌های اخیر جمهوری اسلامی اقداماتی را در راستای اعلام نارضایتی خود نسبت به حکومت عربستان صورت داده است، افزود: بعد از فوت نایف بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان سعودی طبق رسم دیپلماتیک می‌بایست هیئتی برای عرض تسلیت اعزام می‌شدند که در این راستا برای اعلام نارضایتی خود هیچ هیئتی را اعزام نکردیم و به سفیر خود در عربستان نیز اعلام کردیم تنها در یک مراسم وی و آن هم به صورت کمرنگ شرکت کند. بنده در این هفته قرار بود با سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی در جده دیداری داشته باشم تا دعوتنامه ملک عبدالله پادشاه عربستان برای شرکت در اجلاس غیر متعهد‌ها که در شهریورماه در تهران برگزار می‌شود به وی تسلیم شود که این سفر انجام نشد.
  • سفر رئیس سازمان حج و زیارت به عربستان به عربستان منتفی شده است. کمیته‌ای حقوقی نیز از سوی کنسولگری ایران در عربستان ماموریت یافت تا تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه برای روشن شدن کامل این اقدام سعودی‌ها تلاش کند.کاردار عربستان سعودی در ایران نیز در غیاب سفر این کشور به وزارت خارجه فراخوانده شد و یادداشتی دقیق در این زمینه برای پاسخگویی حکومت عربستان تسلیم وی شد.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 222273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    190 9
    بابا شما كه عربستانو نابود كردين با اين كاراتون.بسه ديكه.
  • بدون نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    مرگ بر آل منحوس سعود وآفرین بر شما که حداقل واکنش هر چند دیر وکمرنگ نشان دادید
  • بدون نام JO ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    227 1
    متاسفانه ضعف روابط خارجی دولت همه چیز را تحت تاثیر قرار داده.
  • دوربین IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    سران عربستانی نشان دادند که در توحش وادمکشی مثال صدام ودرآتش افروزی مثال هیتلربلکه بدترند زیرا اوآدم سوزانداماایشان قرآن سوزاندندودردرغگوئی باشیطان بزرگ رقابت دارند.(باسپاس)
  • m IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    22 0
    از مراجع عظام و مسئولین محترم درخواست می گردد کشور عربستان را با جلوگیری از سفرهای حجاج مورد تحریم قرار دهند تا به خودش بیاید. کشور عربستان با سود هنگفت سفرهای مسلمانان به این کشور, جهت سرکوب شیعه های بحرینی و سایر شیعه ها استفاده می نماید.!! خبرآنلاین خواهش می کنم پخش کن!!
  • حمید IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    22 0
    اگر یک سال عمره را متوقف کنید حساب کار دستشان می آید با پول خودمان فرزندانمان را می کشند
  • امیر IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    23 0
    چه خشونتی...نکنید تو رو خدا...این آل سعود خودشون با هزار مریضی و مشکل دست و پنجه نرم می کنن شما دیگه نکشیدشون..من می گم برای محکم کاری در یه ساعت مشخصی همه تو خونه ها در و پنجره ها رو ببندن و بعد علیه آل سعود همه شعار و دشنام بدیم با آرزوی این که هموطنان اعدام شده دوباره زنده شوند تا مسئولین این بار به جای اهمال و کوتاهی ، با همه ابزارها به دنبال احقاق حق ایشان بروند. در سال 1323 هم دولت عربستان دو نفر ایرانی رو گردن زد.در آن زمان با اعتراض شدید دولت وقت و به دستور شاه کلیه سفرهای حج به مدت 2 سال متوقف شد ، روابط فیمابین قطع شد و ورود اتباع عربستانی به هر دلیل از جمله تجارت ، سیاحت و شکار به ایران به ظور کامل لغو شد و ... و درس عبرتی برای 60 سال آینده شد تا دیگه از این غلط ها نکنن.
  • بدون نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    18 0
    خواهشن به جای این بچه بازیا، حج رو قطع کنید تا حساب دستشون بیاد. خودتون میگید که در 4 دهه‌ی گذشته همچین اقدامی سابقه نداشته، این خیلی خفت‌بار واسه ایران که عربا همچین حرکتی کنن.
  • علی IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    7 5
    آل سعود هم به زودی به تاریخ خواهد پیوست
  • بدون نام AE ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    25 2
    ۳۶ سال است که در امارات زندگی میکنم، پدرم ۵۵ سال پدر بزرگم ۷۰ سال، هیچوقت ارق ملیمونو نفروختم، یعنی پدرم قبول نکرد، امروز برای تمدید ویزا رفتم اداره گزرنامه، یک بچه چنان پرونده های یرانیهارو پرتاب میکرد، و با روی بد جواب میداد ، انگار ما مردم عادی که سالها عرق ریختیم زحمت کشیدیم، حشره هستیم، میگفت جواب همه ۱ روزه میاد، مال ایرانی ۱۰ روز طول میکشه، و باید بری پیش مسوولش التماس کنی. شاید بگید چرا برنمیگردی، چون نمیدونید تمام زندگیمونو اینجا جا گذاشتیم، هر لحظه ممکن بگن بفرمایید بیرون، ممنونم از دولت محترم، و وزارت خارجه، از اینکه از ما حمایت میکنه، خداییش چند نفر ایرانی توی بولیوی زندگی میکنند، در امارات ۴۵۰ هزار نفر ایرانی هستند، که باهاشون اینطوری رفتار میشه
    • بدون نام IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
      7 2
      شما که دیدید عرب ها از اول تاریخ اینطوری با ایرانی ها تا میکنن، میخواستی نری
  • بدون نام IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    21 0
    آفرین آفرین آفرین بعد اونوقت شما بعد این همه مدت به این نتیجه رسیدین که دروغ میگن؟
  • omidvar IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    9 0
    از جواب در خور و مناسب دستگاه دیپلماسی ودیگر دستگاه های مسئول ومربوط در مورد اعدام 15 ایرانی دست گیر شده در عربستان سعودی چه خبر رفتار مسئولین بیش از جسارت و دشمنی آل سعود تحقیر کننده است ایمان داشته باشید رفتار زبونانه شما این جسارت رو به اونها میده
  • رضا CY ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
    6 1
    روزی که خبر خوندم به خدا چشمام پر اشک شد. این حرفها برای 18 خانواده درمان درد نیست. شاید باز نگهداشتن پرونده توسط خبرآنلاین مسولین بیشتر تحریک کنه که سفتتر رو موضوع باستند! یه پیشنهاد هم برای خبرآنلاین خودم: تو فضایی که سایتهایی مثله العربیه از کاه کوه می سازه که تو ایران نفاق جدایی راه بیاندازه بد نیست شما هم پاسخ رسانه ایی داشته باشید. من یک بیننده هستم که شاید حتی نظرم از فیلترینگ رد نشه اما شما که می تونید مقاله بزنید یا مصاحبه با مسولان داشته باشید در مورد این همه توهین فتنه و سازیهای. پوشش رسانه اییه جدایی طلب ها تا توهین به صادق خرازی به خاطر همون مصاحبه که شما منتشر کردید که اتفاقن خیلی محترمانه بود و بعضیا پیام دادن باید تند باشیم و غیره . آیا پوشش دادین؟ شاید اصلن منم فیلت شم...