۰ نفر
۳۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۲۱:۱۷

مهدی زارع

امروز بیست و دومین سالروز زمین لرزه 31 خرداد 69 منجیل با بزرگای 7.3 است.

این زلزله در ساعت 36 دقیقه بامداد به وقت محلی در هنگامی رخ داد که تلویزیون ایران مشغول پخش بازی فوتبال برزیل-اسکاتلند در جریان بازیهای جام جهانی 1990 ایتالیا بود و به همین دلیل بسیاری از مردم منطقه زلزله زده بیدار بوده و اگر توانستند عکس العمل نشان دادند. گرچه که آنها که زنده ماندند به ویژه در منطقه رومرکز مهلرزه ای تعریف می کردند که تکان های لرزه اصلی چنان شدید بود که پس از احساس لرزشها شدید ابتدایی به دلیل ابنکه پرتاب شده بودند و بی هوشی، متوجه نشده اند که چه اتفاقی در ادامه ماجرا افتاده است. در این زلزله بر اساس آمار های رسمی حدود 15800 نفر از هموطنان ما در منجیل رودبار، لوشان و طارم علیا و همچنین شهرهای گنجه، لشت نشا، کوچصفهان و به ویژه در رشت - مرکز استان گیلان - و ... جان باختند. این زمینلرزه با گسلش زمینلرزه ای به صورت منقطع در طول تقریبی 75 کیلومتر از پاکده و جیرنده در جنوب شرق تا باکلور در شمال غرب همراه شد.

از مهمترین اثر های این گسیختگی سطحی زمین لرزه ای که همچنان در جناح راست سد سفید رود و محدوده پی جرثقیل تاجی سد، به صورت گسیختگی در پی سنگ مشخص است که برای من به صورت یک موزه طبیعی در آمده که هر سال دانشجویانم در دانشکده فنی - رشته مهندسی معدن - دانشگاه تهران را در اوایل خرداد ماه به بازدید آن و پهنه زلزله زده می برم.

امسال هم همین بازدید را در 11 خرداد ماه انجام دادیم.

45234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 222158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زلزله زده A1 ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
    16 7
    مرکز این زلزله در شهر رودبار بوده و نه منجیل. منجیل یک بخش شهرستان رودبار است. منطقی و معمول است که زلزله را به نام مرکز زلزله بنامیم؛ زلزله ی رودبار که شهرستانی است بزرگ که شامل منجیل هم می شود.
  • زلزله زده 2 IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    2 0
    مرکز زلزله دیلمان بوده مرکز شهرستان رودبار هستش که شهرهای منجیلو لوشان .رستم آباد رو هم شامل میشه ولی تلفات جانی و خرابی در منجیل بیشتر از همه نقاط بود.خدا به من یکی که رحم کرد چون بدون اینکه کسی من و از خواب بیدار کنه در اثر گرد و خاک تو گلو از خواب بیدار شدم و بدو رو به بیرون فرار کردم و تا صبح به بخاطر اینکه قرار زلزله بیاد نذاشتن بخابم. عجب شب وحشتناکی بود انگار همین دیروز بود.
  • محمد IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    5 0
    این که دیگر رقابت ندارد بخش و شهرستان هم ندارد زلزله آوج و بوئین زهرا را هم بیایید به نام استانشان بنامیم! در تمام منابع خارجی که با یک سرچ ساده در گوگل میتوانید بخش عظیمی از آنها را بیابید به دلیل وجود گسل در زیر سد زلزله منجیل نامیده شده حالا ده باشد یا دهکوره.حداقل اینجا دیگر دست بردارید از این ناسیونالیزم کور
  • مسلم IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    4 0
    با سلام تشکر می کنم از آقای دکتر زارع که با دقت و موشکافی حادثه را با مایه هایی از فوتبال و خاطره هایش یادآوری کردند روح همه درگذشتگان این حادثه شاد.