۰ نفر
۲۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۲۰:۳۰

دکتر علی شریعتی در ۲۹ خرداد ۱۳۵۶ در حالیکه سه هفته از سفرش به انگلستان می‌گذشت، در ساوت‌همپتون به شکل مشکوکی درگذشت.

دلیل رسمی مرگ وی انسداد شرائین و نرسیدن خون به قلب اعلام شد؛ هرچند مرگ وی به دلیل نداشتن سابقهٔ بیماری قلبی، عدم کالبدشکافی و اعلام نتیجه سریع و خبرداشتن سفارت ایران در لندن از مرگ وی قبل از اعلام رسمی خبر مشکوک بود. شریعتی وصیت کرده بود که وی را در حسینیهٔ ارشاد دفن کنند، ولی در قبرستانی کنار آرامگاه زینب کبری (ع)، در شهر دمشق نگهداری می‌شود و خانواده‌اش هزینه نگهداری جسد وی را متقبل شدند.

سوسن شریعتی دختر علی شریعتی روایت می کند که قرار بود از جسد دکتر شریعتی بهره برداری سیاسی شود. در خرداد 56 جسد دکتر شریعتی قرار بود به ایران منتقل شود و از این جنازه بهره‌برداری و سوء استفاده شود.

وی می گوید که در آن زمان در مورد جسد شریعتی یک بلاتکلیفی وجود داشت و بحث بر سر اینکه این جسد کجا دفن شود به موضوعی برای بهره‌برداری‌های سیاسی تبدیل شده بود. موضعگیریها در مورد مرگ شریعتی نیز متفاوت بود و در آن دوران نوجوانی برای من نشانه‌ها و سیگنالهایی را به دنبال داشت.

سوسن شریعتی تصریح می کند که عده‌ای با مرگ او خوشحال شدند که برای من نوجوان شناخت و پی بردن به وجود این عده جالب بود. کسانی نیز بودند که می‌خواستند این جسد را به بهانه‌ای برای درگیری سیاسی تبدیل کنند. بحثهایی هم در مورد مرحوم بودن و یا شهید بودن او در گرفته بود که نشان از همدلی و یا عدم همدلی با شریعتی بود.

سوسن شریعتی روایت می کند که در تشییع جنازه شریعتی امام موسی صدر حضور داشت. در آن تشییع جنازه که امام موسی صدر نیز حضور داشت بنده نبودم و خاطرات من به مراسم چهلم شریعتی که در بیروت برگزار شد برمی‌گردد. در نتیجه تلاش امام موسی صدر جنازه شریعتی در زینبیه دمشق به امانت سپرده شد.

شریعتی متفکری بود که رویکردی نقادانه نسبت به برخی از باورهای مذهبی داشت. او به‌طور خاص، تشیع صفوی را مظهر سنت مسخ شده می‌داند و آن را توام با اسارت‌پذیری، خرافه، تقلید و جبرگرایی معرفی می‌کرد. وی همچنین از نگاه سطحی به مدرنیته نیز انتقاد می‌کرد و معتقد بود که راه پیشرفت و ترقی ملت‌های شرقی، متفاوت از راهی است که غرب پیموده است. البته استفاده آگاهانه از تجربیات مدرنیته در غرب، مورد پذیرش شریعتی قرار داشت.
/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 221681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۹
    99 3
    چرا حالا وصیتش اجرا نمی شود؟
    • بدون نام DE ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۹
      11 1
      فک میکنی راضیه که جسدش بیاد ایران!؟
    • بدون نام IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
      17 2
      همان بهتر که در کنار شاهد شهیدان حضرت زینب (س) بماند چون افراد متحجر و کسانی که با اشاعه خرافات به عنوان دین در بین مردم برای خود جایگاه کسب کرده اند با زدن اتهامات واهی وحتی تکفیر ایشان زمینه توهین به مدفن این شهید بزرگوار را فراهم می کردند هر چند برای جلوگیری از نشر افکار و کتب ایشان از هیچ کوششی فروگذاری نکردند . این افراد همانهایی هستند که مروج تشیع صفوی هستند و از ابوذر و سلمان شدن مردم می ترسند و فاطمه و زینب را آنگونه که می خواهند ترویج می کنند نه آنگونه که بودندو . . .
  • محمد رضا IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۹
    76 4
    دم ویکی پدیا گرم... البته دم خبر آنلاین هم گرم
  • بهار IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۹
    15 2
    ببخشید خانواده ی ایشان از این اتفاق به عنوان هجرت و شهادت یاد می کنند.من مانده ام چرا نه تنها شما که خیلی ها می گویند درگذشت فوق فوقش درگذشت مشکوک!! راهت ادامه دارد استاد گرامی که چه جای صدایت خالیست!
  • بدون نام EU ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۹
    10 4
    خانواده مرحوم شریعتی به اندازه سر سوزنی جسارت وشجاعت استاد را ندارند. بیشتر از 30 سال است که به وصیت مرحوم عمل نمی کنند چون می ترسند بهره برداری سیاسی شود! واقعا که!
  • بدون نام PT ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۹
    8 1
    خبر آنلاین مواظب باش به خاطر ذکر تشیع صفوی تکفیر نشوی !
  • ياسين IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
    7 1
    معلم شهيد هميشه در قلب ما خواهي ماند روحت شاد
  • سعید IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
    10 3
    اگر جسد دکتر شریعتی در سوریه به امانت سپرده شده.خواهشمندیم انرا به ایران برگردانند.تا مدفنشان محل زیارت دوستارانشان گردد.
  • میلاد IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
    10 3
    درود بر بزرگ مرد ایران دکتر علی شریعتی روحش شاد
  • ياسين IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
    11 1
    كسم خدا بود ، كس بي كسان ! امروز اگر ميبينيم معلم شهيد دكتر شريعتي مورد حمله قرار ميگيره از طرف بعضي ها فقط و فقط بخاطر اين هست كه حرف هاي دكتر شريعتي باب ميل اين عزيزان نيست! معلم شهيدم روحت قرين رحمت و آرامش
  • بدون نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
    8 2
    روحش شاد ویادش گرامی باد
  • ابوذر IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
    9 2
    خداوند روح اين عزيز و خادم به اسلام و مسلمين را به درجات عالي برساند همين بس كه پس از سالها شريعتي كه نمرده بلكه در اذهان مردم و اللخصوص جوانان اين مرزو بوم و بلكه دنيا شريعتي را اسوه انساني با كمال و اسلام شناس واقعي ميدانند متاسفانه عده اي از اسلام شناسان امروز ما پيرو همان شيعه صفوي مي باشند
  • میلاد IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
    12 2
    با سلام ودرود به روح بزرگ دکتر دوستت دارم وعاشق عقایدتم مرد (بخصوص کتاب تشیع علوی تشیع صفوی )
  • ناشناس IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
    10 2
    روحش شاد
  • مهدی عزیزی IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    6 2
    سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز -----------مرده آن است که نامش به نکویی نبرند هنوز هم قلب تاریخ به یاد او میتپد