۵ نفر
۲۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۹

80 تن اورانیوم موجود در راکتور بوشهر همان میزان برقی را تولید می کند که از سوخت 17 میلیون بشکه نفت خام بدست می آید.

1- چرا حکومت ایران تلاش دارد به انرژی هسته ای دست یابد؟ واقعا ایران به دنبال تضمین نیروی برق ارزان و ماندگار و پاک و ساخت دارواست ؟
چرا نه دستیابی به فناوری پیشرفته و سطح بالا حق مردم ایران است ، نیست؟
2- چه درصدی ازبرق مصرفی ایران را می توان از انرژی هسته ای تامین کرد؟ نیروگاه بوشهر یک گیگا وات توان دارد و نیاز ایران بیش از 45 گیگا وات است؟
نیازایران به انرژی برق با توجه به توسعه اقتصاد ایران این مقدارنیاز به برق در سالهای آتی بیشتر می شود. برای تامین این نیاز آنگونه که مسئولین ایرانی اعلام کردند ایران می خواهد ده راکتورتولید برق هسته ای بسازد.
3- آیا انرژی هسته ای آلودگی ندارد؟
به هیچ وجه آلودگی محیط زیست ندارد مگرآنکه دچارمشکل شود . بد نیست بدانید 80 تن اورانیوم موجود در راکتور بوشهر همان میزان برقی را تولید می کند که از سوخت 17 میلیون بشکه نفت خام بدست می آید.

درمقایسه کوچکتر انرژی حاصل از شکافت هسته ای یک قرص سوخت 12 گرمی با غنای 3/5 درصد ، معادل انرژی حاصل ازسوختن یک تن زغال سنگ،یا 2/5 تن چوب ویا 476 مترمکعب گازطبیعی است.

4-آیا امکان نشت موج های مرگبار رادیواکتیو درهنگام آزاد سازی انرژی وجا به جایی پسماندهای هسته ای نیست؟
نشت موج های هسته ای براثراختلالات فنی یا بلایا طبیعی بوجود می اید مثل زلزله وغیره درحال حاضر بیش از چهارصد راکتور هسته ای در شصت کشور جهان برق هسته ای تولید می کنند. در شش دهه گذشته فقط دو مورد یکی بخاطر بی احتیاطی در چرنوبیل اوکراین و دومی بخاطر زلزله و فرسوده بودن راکتوردرفوکوشیمای ژاپن مشکل سازشده اند .
5- آیا خنک سازی کوره ی هسته و گرم شدن آبهای ساحلی روی زیست بوم منطقه بی اثر است؟ اگرزمین لرزه ای روی دهد، چند نفر کشته خواهند شد؟
فرض شما مربوط به نسل اول راکتورها است درراکتورهای نسل سوم وچهارم بروزاین مشکلات به حداقل رسیده است . ضمن آنکه واقعا چرا آمریکا و فرانسه که بیشترین راکتورهای هسته ای تولید برق را دارند این راکتورها را تعطیل نمی کنند؟ بویژه انکه هم آمریکا ذخایر قابل توجهی از نفت و گاز دارد و هم فرانسه در تولید انرژی آفتابی و بادی پیشرفت های زیادی داشته است.
6- چه درصدی ازداروهای هسته ای ایران درراکتور هسته ای دانشگاه تهران ساخته می شود؟ کسی آمار دارد؟
اکثر ایزوتوپ های درمانی مورد نیاز در ایران ساخته می شوند مگردر مورد بسیار اندکی که هنوز در ایران ساخته نمی شود.برای آمار دقیق باید به مراکز مربوطه ازجمله بیمارستان شریعتی تهران مراجعه کنید .
7- آیا ارزش دارد یک مرکزغنی سازی به نام فردو برای چنین کاری ساخته شود؟ و این همه هزینه برایش داده شود؟
اولا مرکز فردو مرکز غنی سازی اورانیوم بطورکلی است یعنی هم می تواند به میزان پنج درصد برای تولید برق و هم بیست درصد برای تولید رادیوایزوتوپ های درمانی در راکتورتحقیقاتی تهران تولید کند. ثانیا این مرکز موجب افزایش امکان تولید اورانیوم غنی شده برای ایران در همه موارد گفته شده و صادرات آن به سایر کشورها می شود و هزینه های ان قابل مقایسه با درامد های حاصل از اورانیوم صادراتی در آینده نخواهد بود .
8- آیا خرید چنین داروهایی به صرفه تر نیست؟ آیا فروش این داروها را به ایران تحریم کرده اند؟
خرید داروهای هسته ای از خارج امکان پذیر است اما هیچ ضمانتی وجود ندارد که همیشه به ایران بدهند همچنانکه سوخت 20 در صدی برای مصرف در راکتور تهران را به بهانه های مختلف از دو سال قبل تاکنون نداده اند .
9- ژاپنی ها و آلمانی ها ایمن ترین نیروگاه ها را دارند،ولی درصدد جایگزینی آنها با انرژی های پاک هستند. ژاپن همه ی نیروگاه های هسته ایش را خواباند وآلمان نیمی از نیروگاه های هسته ایش را از مدارخارج کرده و به رکورد 22 گیگاوات برق خورشیدی (نزدیک به نیمی از نیازایران) دست یافته است!
 آلمان و ژاپن بر اساس اینکه به تمام تکنولوژی تولید اورانیوم غنی شده و ساخت نیروگاه هسته ای دست یافتند ، به راحتی هر گونه تصمیمی که صلاح می دانند می گیرند اما ایران فعلا در آغاز این راه است و هزار مانع هم بر سر راه دارد . اینکه آلمان و ژاپن فعالیت خود را تعطیل کردند دلیل نمی شود ایران هم از انها تبعیت کند در حال حاضر شصت کشور دیگر جهان همچنان از برق هسته ای بهره مند می شوند.
10- ایران با این همه آفتاب نمی تواند در این زمینه پیروز باشد؟ آلمانی می گویند بازدهی نیروگاه های خورشیدی در ایران دو برابر آلمان است، یعنی کل نیاز ما می تواند از خورشید تامین شود.
ایده استفاده ازبرق آفتابی بسیاربسیارخوب است منتهی مشکل دراین است که ایران در ابتدای راه استفاده ازانرژی خورشیدی قراردارد این نوع تولید برق نیزنیازبه فناوری پیشرفته و هزینه دارد که اگر آلمانی ها حاضرباشند تجربه های خود را با ایرانی ها به اشتراک بگذارند ( که حاضر نیستند) ودرنهایت منجر به انتقال فناوری تولید انرژی خورشیدی به ایران شود ، بسیارخوب است. خدا کند مسئولین ایرانی نیز از برنامه های فعلی که بصورت لاک پشتی پیش می رود حمایت بیشتری کنند .
11- بهترنیست نیروگاه های گازی را تعطیل کنیم و گازش را پس از پالایش یا خام صادر کنیم و بیهوده در خانه ها نسوزانیم. آیا در برایراین منطق کسی پاسخی دارد؟
نیروگاه های گازی اگر تعطیل شوند ضمن بیکار شدن هزاران نفر نیروی کار ، سرمایه گذاری که در این زمینه شده است هدر می رود ما باید به سمتی برویم که گاز در مراکز پتروشیمی ایران به انواع و اقسام تولیدات با ارزشِ افزوده بیشتر، تبدیل شود .یعنی بجای تعطیلی انها به سمتی برویم که برای تولید برق از گازومازوت استفاده کمتری کنیم وازانرژی های سالم مانند باد ، آفتاب و اتم برای تولید برق استفاده کنیم
12- فناوری هسته ای دوبخش مهم دارد: "نیروگاه هسته ای" و"غنی سازی هسته ای". چرا ایران این همه روی غنی سازی تاکید دارد و آن را بزرگنمایی می کند ؟ درحالیکه ساخت نیروگاه از پیچیدگی های فنی بسیاری برخورداراست وبدون توانایی ساخت نیروگاه، داد سخن از دستیابی به فناوری هسته ای گزافه گویی است. آیا شک برانگیز نیست که کسی ادعای دستیابی به فناوری ساخت خودرو را داشته باشد ولی به جای دانش طراحی و ساخت آن، همه اش به دنبال ساخت جایگاه سوخت باشد؟!
واقعیت آن است که مثال شما با اصل ماجرا تطبیق ندارد تهیه سوخت هسته ای به سادگی تهیه و توزیع سوخت اتوموبیل نیست . فناوری هسته ای چندین بخش مهم و اساسی دارد که یکی از مهم ترین انها "چرخه سوخت هسته ای " است.
چرخه سوخت هسته ای از استخراج اورانیوم از معدن شروع می شود بعد به تولید کیک زرد می رسد که اکسید اورانیوم است.سپس به گازهگزو فلوراید موسوم به یواف سیکس تبدیل می شوند( البته روش های دیگری نیز برای غنی سازی وجود دارد ) بعد این گازبه دستگاه های سانتریفیوژها تزریق می شوند تا اورانیوم غنی شده درشکل قرص هایی که ازنظرقطراندازه قرص آسپرین هستند ودوازده گرم وزن دارند تولید می شوند. سپس قرص های سوخت هسته ای درمیله یا صفحه سوخت قرار گیرند. درمرحله بعد این میله ها به راکتورهای تولید برق یا رادیو ایزوتوپ های درمانی منتقل می شوند . مرحله آخرمهارپسماند سوخت مصرف راکتور است.
 

 

چرخۀ 7 مرحله ای سوخت هسته ای:

ایران درجهان کنونی جزو معدود کشورهایی است که همه این چرخه تولید سوخت را بطور کامل دارد چه دلیلی دارد که ما نگران تولید بمب ازسوی ایران باشیم؟ وقتی همه این مراحل بصورت آشکار زیر نظر آژانس بین المللی هسته ای به عنوان تنها مرجع قانونی نظارت برفعایت های هسته ای درجهان است ؛چرا باید به نگرانی علیه برنامه های صلح آمیزایران دامن زده شود؟ انها که می دانند ایران نه می خواهد و نه می تواند بمب هسته ای بسازد . ساختن بمب یک موضوع است و در شرایط امن نگهداری کردن آن موضوع دیگر است . از ان مهم تر نیاز به تکنولوژی بسیارپیشرفته ای دارد که بتواند بمب ساخته شده و امن را بر سر موشک نصب کند . تا در زمان و مکان معین قابل استفاده باشد. واقعا انها از خود ما بهتر می دانند ایران هواپیمایی که بتواند بمب هسته ای را بصورت امن به سمت هدف دشمن رها کند ، ندارد ولی مرتب بیست سال است که می گویند ایران تا چند سال دیگر بمب هسته ای خود را آزمایش می کند !! از ان خنده دار تراین است که می گویند ایران درپارچین 35 کیلومتری شهردوازده میلیونی تهران آزمایش هسته ای کرده یا می خواسته انجام دهد . کدام عقل سلیمی این تبلیغات را باور می کند؟
اما در باره فناوری ساخت نیروگاه هم ایران تاکنون پیشرفت های زیادی کرده است و در این مسیر گام بر می دارد. این موضوع بخاطر فناوری چند منظوره و پیچیده ای که دارد بویژه در شرایط تحریم بسیارکُند پیش می رود اما این به معنای آن نیست که ایران این عرصه را به فراموشی سپرده است. ایران رسما اعلام کرده است در مسیر طراحی راکتورهای تولید برق هسته ای است.
13- این همه تحریم،تهدید برای حمله ی نظامی وبعد هم جنگ داخلی وتجزیه ی ایران؟ آیا ارزش دستیابی به انرژی هسته ای را دارد ؟
این ها همه عملیات روانی است شما یادتان می آید در زمان حمله بوش به عراق چقدر در باره حمله به ایران تبلیغ می کردند از سال 2003 تاکنون ،امروز وفردا می کنند چرا؟ معلوم است آنها دائما می خواهند تو دل مردم ایران را خالی کنند تا از مسیر مهمی که در پیش گرفتند منصرف شوند . ایران درصد آن است که با دستیابی به علم وفناوری پیشرفته جایگاه خود را درجهان کنونی ارتقاء دهد. درجهان امروز قدرت نظامی حرف اول رانمی زند،بلکه جایگاه علمی و نقش کشورها درمبادلات اقتصادی نقش تعیین کننده تری برای تاثیرگذاری برسایر کشورها دارد.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 221627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۹
    12 6
    من که سوادم نمیکشه ولی مطمئنی 80 تن اورانیوم در مقابل 17 میلیون بشکه نفت خام؟! اعداد و ارقام بعدیت منطقی به نظر می رسن ولی فکر نکنم موجودی کل دنیا 80 تن اورانیوم باشه. بعدم 17 میلیون بشکه نفت خام که چیزی نیست تولید دو روز عربستانه. لطفا توضیح بیشتر بده.
    • عبدالله US ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
      2 0
      ذخایر اورانیوم جهان نزدیک به دو میلیون تن فقط ذخایر کشف شده
  • بدون نام IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
    12 9
    چی به ما میماسه؟ مگه الان دارید گازمون رو به دنیا میفروشید کسی از پوش خبر داره؟ مگه پول نفت به جیب مالکان اصلی انقلاب و ایران نمیره؟ به من و امثال من چه مربوطه که بخواییم برای انرژی هسته ای که کل دنیا رو با خودمون دشمن کردیم و مدام تحریم هم میشیم مگه فرقی هم به حال ما میکنه؟
  • بدون نام IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
    2 1
    این گفتگو با کی انجام شده بود؟
  • بدون نام IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
    7 4
    خرید داروهای هسته ای از خارج امکان پذیر است اما هیچ ضمانتی وجود ندارد که همیشه به ایران بدهند. (نقل قول) چه ضمانتی وجود دارد که با وجود تولید سوخت فراوان ، روسها یا کشورهای دیگر برای ما راکتور هایی که شما با آنها اشاره کردید بسازند ، با درنظر گرفتن حرف شما که ما دانش ساخت راکتور را نداریم؟؟؟!!
  • متولد ماه مهر IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
    8 6
    برای نیروگاهی با تکنولوژی روسی (مشابه چرنوبیل!!) بیشتر از 12 میلیارد دلار پرداخت کردیم. بعد 30 سال دوباره کاری، هنوز وارد مدار نشده و اعلام هم کردند که عجله ای ندارند! بخاطرش سالها تحریم هستیم، پالایشگاه، صنایع تولیدی پایه و پیشرفته و همه و همه امکان انتقال تکنولوژی ندارند، قطعات یدکی برای خطوط هوائی مون نمیتونیم گیر بیاریم، بنزینی که مصرف میکنیم ناسالمه و .... که چی؟ انرژی هسته ای می خواهیم! بغیر از کره شمالی و اسرائیل معلوم الحال، کدوم کشور اتمی سطح رفاه اجتماعی، شاخصهای اقتصادیش مثل ما جزو 30 درصد انتهائی کشورهاست؟ خیلی هنر دارند بروند صنعت خودروسازی را به روز کنند! صنعت نساجی، نفت و پتروشیمی رو کارامد کنند. به داد کشاورزی برسند تا بزرگترین وارد کننده گندم و برنج نباشیم...
  • رضا EU ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
    9 5
    حضرت استاد عالیقدر اگر انرژی هسته ای اینقدر ارزشمند و پر بازده است پس چرا یک کشور مهم صنعتی مثل ژاپن که اصلا منابع سوخت فسیلی هم ندارد در حال برچیدن نیروگاه هایش می باشد . اولا که ژاپن هنوز همه نیروگاه های خود را تعطیل نکرده است ثانیا اگر نیروگاه اتمی بد بود آمریکا و فرانسه که بیشترین نیروگاه های هسته ای را در جهان دارند انها را تعطیل می کردند اینها را برای بنده و شما می گویند تا دست از مسیر برداریم
    • متولد ماه مهر IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
      5 6
      عزیز مثل اینکه اصلا درجریان نیستین! چون اونها مثل ما 12 میلیارد ندارند تا برای هر نیروگاهشون هزینه کنند! ضمناً روسیه هم مثل ما از اونها با فناوری فوق پیشرفته 30 ساله پیشش حمایت نمیکنه!! دیگه اینکه مثل ما نمیتونن از انرژی های طبیعی خدادادی که با قیمت و تکنولوژی پائینتر قابل حصول هست، استفاده کنند (مثل باد و انرژی خورشیدی و امواج و حرارتی زمین). دیگه اینکه هر آن احتمال حمله دشمن بهشون میره و مثل ما تو منطقه دارای امنیت و قدرت دفاعی بازدارنده و دیپلماسی مسالمت آمیز نیستند که خیالشون راحت باشه! برای همین چون تکنولوژی اتمیشون که توسط امریکا و ... اجرا شده و توسط خودشون توسعه داده شده، عقب افتاده هست و ممکنه جان ژاپنیها رو به خطر بندازه، تصمیم گرفتند از نیروگاه های اتمی استفاده نکنند! متوجه شدین؟
  • مسعود IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
    6 8
    جناب اقای استاد! پاسخ شما به این که چرا المان و ژاپن دارن نیروگاههای هسته ای شون را تعطیل می کنند واقعا دندان شکن وقانع کننده بود!!!!!!!!! به علاوه کی گفته داشتن فناوری هسته ای جایگاه علمی ایران را یکدفعه از این رو به ان رو می کند؟؟؟مگه پاکستان و قزاقستان که دانش هسته ای دارن کجای جایگاه علمی جهان ایستاده اند که ایران برای رسیدن به اون این قدر به اب و اتیش می زنه؟ در ضمن با مقایسه امنیت ماشین هایی ایرانی مثل سمند با ماشین های المانی و ژاپنی مثل بنز و لکسوس می تونیم به امنیت نیروگاههای ایران در مقایسه با اون کشور ها پی ببریم !!!!!!!!!!!! ایران هم که کشور زلزله خیزیه ،فقط خدا به خیر کنه
  • ساسا IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
    5 4
    داشتن این همه انرژِی و سوخت اهمیت ایران رو در منطقه افزایش خواهد داشت چون ایران در نفت و گاز رتبه برتر دنیا رو داره و همچنین معادن ایران و به تازگی انشالله انرژی هسته ای هم اگر به جمع این معادن اضافه بشه که دیگه عالی میشه فقط ای کاش غرب و دولت های اروپایی هم به جای مقابله با این انرژی برای گسترش روابط تلاش کنن و از این سرمایه عظیم استفاده کنن تا هم خود بهرمند شن و هم ایران قدرت اقتصادی هر چه بهتری داشته باشه
  • کیوان US ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
    9 5
    جای اینهمه سرمایه گذاری روی انرژی هسته ای بهتر نبود روی انرژی خورشیدی و یا باد سرمایه گذاری میشد؟ در انرژی خورشیدی اگر هم مشکلی پیش می اومد خطری برای کسی وجود نداشت. اما انرژی هسته ای از تولید تا بعد از مصرفش هم احتمال خطر بسیار زیادتره. دیگه هیاهوی تولید بمب هم از طرف کشورهای دیگه وجود نداره.
    • رهگذر GB ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
      3 1
      دوست گرامی,نظر شما متین ولی توجه شما رو به سخنان رییس سازمان انرژی اتمی در قبل از انقلاب جلب می کنم:امکان متمرکز نمودن انرژی های بادی و ... وجود ندارد,یعنی بصورت پراکنده قابل استفاده است.
  • بی نام DE ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
    0 0
    سلام ایران از نیروگاه اتمی چند درصد از برقش رو تولید میکنه
  • فاطمه بیک مرادی IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
    0 0
    سلام کسی میدونه از سوختن یک تن زغال سنگ چقدر برق تولید میشه؟