آقای محترم! وقتی وارد خانه نظیف و تمیز و منظم می شوی چه عیبی دارد از زحمات و ذوق و سلیقه همسرت ستایش کنی؟ ...خانم محترم! شوهر شما حاصل دسترنج خویش را در طبق اخلاص نهاده رایگان تقدیم شما می‌کند، این عمل را یک وظیفه اخلاقى و شرعى محسوب می‌دارد، چرا او را از یک تشکر بی مایه دریغ می​کنید؟

به گزارش خبرآنلاین، چاپ سی ام کتاب ارزشمند و خواندنی «همسرداری» آیت الله ابراهیم امینی از سوی بوستان کتاب منتشر شد. این کتاب سالهاست به عنوان مرجعی برای زوج های جوان جهت تحکیم خانواده و آگاهی از راز و رمز زندگی مشترک بهتر مورد توجه اقشار مختلف مردم بوده است.

در پیشگفتار این کتاب آمده است:

 

«مهمترین عامل ناسازگارى و اختلافات‏داخلى، آشنا نبودن زن و شوهر به وظائف زناشویى و عدم آمادگى براى‏زندگى مشترک خانوادگى است، براى تصدى هر مقام و انجام هر کارى، تخصص و آمادگى یک شرط اساسى محسوب مى‏شود. و کسى که‏اطلاعات کافى و آمادگى قبلى نداشته باشد نمى‏تواند کارى را بخوبى ‏انجام دهد... پسر باید از طرز تفکر همسرش و خواسته‏هاى درونى او و مشکلات زناشوئى و راه علاج آنها و آداب معاشرت اطلاعات کافى داشته باشد. باید توجه داشته باشد که زن گرفتن‏به معناى جنس خریدن یا کلفت گرفتن نیست، بلکه به معناى پیمان وفا وصداقت و محبت و همکارى و شرکت در زندگى مشترک خانوادگى است.

 

زن نیز باید به طرز تفکر شوهرش و خواسته‏هاى درونى او توجه‏داشته باشد و بداند که شوهر کردن به معناى نوکر گرفتن و تامین بدون قیدو شرط خواسته‏ها و آرزوهاى درونى نیست. بلکه پیمان همکارى وتشریک مساعى است.و براى رسیدن به این هدف مقدس،گذشت وفداکارى و همکارى و تفاهم لازم است.

با اینکه سرنوشت پسر و دختر با ازدواج روشن مى‏شود واطلاعات لازم و آمادگى اخلاقى برایش ضرورى است متاسفانه اجتماع مانسبت‏به این موضوع حیاتى غفلت دارد. نسبت‏به جهاز و مهر و زیبائى و شخصیت پدر و مادر کاملا عنایت‏دارند.لیکن آمادگى براى زندارى و شوهردارى و تاسیس زندگى مشترک‏خانوادگى را اصلا شرط نمى‏دانند.

دختر را به خانه بخت مى‏فرستند با اینکه شوهردارى و کدبانوگرى‏را نیاموخته است. پسر را زن مى‏دهند با اینکه از زندارى و سرپرستى‏خانواده اطلاع ندارد.

دو نوجوان بى‏اطلاع و کم تجربه وارد زندگى نوین مى‏شوند. بدین‏جهت صدها مشکل بوجود مى‏آید. اختلافات و ناسازگاریها و قهر ودعواها شروع مى‏شود...»

 

«احترام شوهر، شکایت و درد دل، خوش اخلاق باش، توقعات بیجا، عیبجویى نکن، خطاهاى شوهرت را ببخش، با شغل شوهرت بساز، اگر ناچارید در غربت زندگى کنید...، مواظب باش منحرف نشود، زنهاى وسواسى، رضایت‏شوهر نه مادر، در خانه هم تمیز و زیبا باشید، برایش مادرى کن، راز نگهدار باش، قهر نکن، اگر عصبانى شد سکوت کن، سرگرمیهاى مرد، منزل مرتب، شغل بانوان، زن‏دارى، اقتصاد خانواده، زود به منزل بیا، باوفا باش و...» از جمله سرفصل های این کتاب است.

 

در بخشی از این کتاب با عنوان «سپاسگزار باش!» می خوانیم:

«پول پیدا کردن کار آسانى نیست، هزاران زحمت و دردسر دارد،انسان مال را براى رفاه و آسایش خویش می خواهد و ذاتا بدان علاقه‏منداست،اگر به کسى احسان کرد و مالى را که به ریشه جانش بسته است دراختیار او قرار داد انتظار دارد قدردانى کند، اگر مورد سپاسگزارى قرارگرفت تشویق می شود...خانم محترم! شوهر شما نیز یک بشر عادى است،از قدردانى‏خوشش می آید، هزینه زندگى را تامین می‌کند، حاصل دسترنج‏خویش را در طبق اخلاص نهاده رایگان تقدیم شما می‌کند، این عمل را یک وظیفه‏اخلاقى و شرعى محسوب می‌دارد، و از انجام دادن آن لذت مى‏برد، لیکن ازشما انتظار دارد که وجودش را مغتنم شمرده از کارهایش قدردانى کنید، هر گاه اسباب و لوازم زندگى را خریدارى نموده به منزل آورد اظهار سرورو خوشحالى نمایید، و سپاسگزارى کنید، هر گاه براى تو یا فرزندانت‏کفش و لباس یا چیز دیگرى آورد فورا از دستش بگیر و اظهار خورسندى‏کن،چه مانع دارد بگویى: متشکرم؟ ...اگر یکى از خویشان یا دوستان یک جفت جوراب بى‏ارزش یادسته گل بى‏قابلیت‏بشما تقدیم نمود بارها از او تشکر می کنید اما احسانهاى همیشگی شوهرتان را به روى خود نیاورده از یک تشکر بى‏مایه هم دریغ می‌کنید؟! راه و رسم شوهردارى چنین نیست... 

*

ممکن است در نظر برخی مردان، کا خانه داری چندان مهم به نظر نیاید ولی اگر با دیده انصاف نگریسته شود، باید اعتراف کرد که دشوار و خسته کننده است...یک بانوی خانه‏دار اگر تمام اوقات شبانه‏روز را در خانه کار کند، باز هم مقداری از کارها باقی می‏ماند. این همه کارهای خانه مانند پختن غذا، نظافت کردن خانه، شستن و مرتب کردن لباس‏ها و ظرف‏ها، جابه جا کردن اثاث منزل و از همه بالاتر بچه‏داری، کارهای آسانی نیستند، که یک روز و دو روز انجام شود بلکه مادام العمر باید مورد توجه باشد...اگر مرد یک ماه در منزل بماند و همه امور خانه‏داری و بچه‏داری را بر عهده بگیرد، آن وقت می‏فهمد که همسرش در خانه چه فداکاری‏هایی می‏کند و چه زحمت‏های طاقت‏فرسایی را تحمل می‏کند؟ زن همه این زحمات را تحمل می‏کند ولی از شوهرش این انتظار را دارد که قدر زحماتش را بداند و از وی قدردانی و تشکر کند. دوست دارد خودش و ذوق و سلیقه‏اش همواره مورد توجه شوهر باشد. آقای محترم! وقتی وارد خانه نظیف و تمیز و منظم می‏شوی چه عیبی دارد از زحمات و ذوق و سلیقه همسرت ستایش کنی؟

چه اشکال دارد گاه گاهی از غذاهای خوشمزه‏ای که تهیه می‏کند تعریف کنی؟ چه مانع دارد موضوع بچه‏داری او را که حقاً کار بسیار دشوار و با اهمیتی است همواره مورد نظر داشته باشی و برخی اوقات از زحمات طاقت‏فرسای او تشکر نمایی؟ از این نکته غافلی که قدردانی‏هایت چه نیرویی به او می‏بخشد و چگونه برای کار و کوشش و فداکاری آماده‏اش می‏گرداند؟

پیغمبر اسلام (صلی‏الله علیه واله وسلم) می‏فرماید: هر کس به مسلمانی احترام کند و با کلام خوشی از او دلجویی کند و غم‏هایش را بر طرف سازد همواره در سایه رحمت خدا خواهد بود. 

بنابراین گزارش، همچنین کتاب «صمیمانه با عروس و داماد» با زیر عنوان آنچه همسران جوان باید بدانند برای بیست و ششمین بار روانه بازار نشر شد. کنابی موجز و مفید که محمود اکبری با همکاری جمعی از صاحب نظران منتشر کرده است.

 

ناشر معتقد است: این کتاب برای زوجهای جوان یک راهنمای کامل از مسائل اخلاقی، معنوی، روابط متقابل و مسائل جنسی را در بر می‌گیرد. خواندن این کتاب به همه زوجهای جوان پیشنهاد می‌شود و بهترین هدیه برای همسر شما است. در این کتاب گلچینی از زیباترین توصیه‏های اخلاقی، روانشناسی، پزشکی، تغذیه‏ایّ برای نوعروسان و تازه دادمادها پس از مدتها سعی و تلاش به نام «صمیمانه با عروس و داماد» توسط انتشارات نورالزهراء به چاپ رسید.

 

«آشنایی با شیوه همسرداری و بایدها و نبایدهای زندگی مشترک، آداب زناشویی همراه با ذکر مستحبات و مکروهات در کلام گهربار ائمه اطهار(ع)، چکیده رهنمودهای روانشناسان برای داشتن زندگی شیرین، جدیدترین احکام روابط اقتصادی فرهنگی و زناشویی همسران جوان، راههای جلب محبت بین همسران و ایجاد صمیمت و تفاهم، بیش از 300 نکته آموزنده کاربردی در رابطه با مهارتهای همسرداری و...» از جمله فصل های این کتاب است.

 

چند بخش از فصل های مختلف کتاب را در ادامه می خوانید:

یک ازدواج موفق به دو چیز بستگی دارد: همسر مناسب یافتن و زوج مناسب بودن. برای این که شوهر مناسب و شایسته‏ای باشید لازم است به نکات زیر توجه کنید:

نکات هنگام ورود و خروج از منزل
با رویی گشاده به خانه بروید و تخلی‏ها و ناراحتی‏های بیرون را به منزل نبرید. 
وقتی می‏خواهید از خانه بیرون بروید از او بپرسید: آیا چیزی لازم دارد تا از بیرون برایش بخرید و حتما یادتان باشد آن را تهیه کنید. 
وقتی که قرار است دیر به منزل بیایید، به همسرتان زنگ بزنید و اطلاع بدهید. 
در لحظه‏ای که به خانه وارد می‏شوید، سعی کنید، لبخند بزنید. 
در صورتی که مرتکب خطا یا اشتباهی نسبت به همسر خود شدید، ضمن اعتراف به تقصیر خود از همسرتان پوزش بخواهید. در صورت امکان با همسر خود قهر نکنید و در صورتی که به این نتیجه رسیدید که باید قهر کنید، زمان آن طولانی نباشد. 
با او به گونه‏ای رفتار کنید که در اوایل ازدواج رفتار می‏کردید.
با همسر خود زیبا سخن بگویید، هرگز کلمات نامناسب و زشت بر زبان نیاورید. 
*

 همسر امام خمینی(ره) می گوید:

«آقا در آغاز زندگی مان دو چیز به من سفارش کرد و دیگر تا آخر عمر درخواستی نداشت. فرمود: مراقب واجب و حرام باش، مستحبات و مکروهات شما به من ربطی ندارد. اداره داخل منزل به ذوق و سلیقه شماست، به من ربطی ندارد...امام خیلی به من احترام می گذاشتند، هرگز بی احترایم نمی کردند. تا من سر سفره غذا نمی آمدم، غذا نمی خوردند و به بچه ها هم می گفتند صبر کنید تا خانم بیایند. تا وقتی در خانه بودند نمی گذاشتند من به زحمت بیافتم و در جارو کردن خانه یا شستن لباس و کارهای دیگر منزل کمکم می کردند...»

*

مناسب است زن هنگام بیرون رفتن شوهر او را بدرقه کند و هنگام وارد شدن به خانه به استقبالش برود. مردی خدمت رسول خدا(ص) آمد و عرض کرد: همسری دارم که هرگاه وارد خانه می شوم به استقبالم می آید و چون خارج می شوم بدرقه ام می کند و زمانی که مرا اندوهگین می بیند، می گوید: اگر برای مخارج زندگی غصه می خوری، بدان که دیگری(خدا) آن را به عهده گرفته است و اگر غصه تو برای آخرت است، خدا اندوهت را زیاد کند...»

پیامبر(ص) فرمود: خداوند در روی زمین عاملانی دارد و این زن یکی از عاملان خداست، او نصف پاداش یک شهید را دارد.»

 

«همسرداری» با قیمت 5هزار تومان و «صمیمانه با عروس و داماد» 3500 تومان قیمت دارد.

 

ساکنان تهران برای تهیه این دو کتاب کافیست با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز می توانند با پرداخت هزینه پستی، تلفنی سفارش خرید بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 220524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۴
    28 10
    مگر کسی هنوز عروسی میکنه،یعنی اینقدر خوشند مردم که عروسی کنند
  • بدون نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۴
    6 1
    اون كتاب آقاي اميني فوق العاده اس...
  • ميرزا IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۴
    9 0
    هر دوتاشو بايد خريد به خاطر اينكه اين روزها مشكلات زوج ها دقيقا همين نادانستن ساده ترين اصول همراهي و همفكريه بويژه با اين همه مشكلات اقتصادي و سياسي كشور
  • بدون نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۴
    5 7
    بابا حاجی دلت خوشه که چرا تشکر نمی کنند؟ من به عنوان یک مرد که همسرش شاغل است و البته تمام درآمد هم متعلق به خودش- در بیشتر موارد رفت و روب خانه با من است -شستن دستشویی و برس زدن آن با من است که خانم بدشان می آید.- با وجود ماشین ظرفشویی،شستن ظروفی که با ماشین شسته نمی شوند با من است. -غذا دادن به دختر 10 ماهه ای که شیر خشک و غذای سفره می خورد در بیشتر موارد با من است. -شب هنگام بغل کردن،راه بردن،و خواباندن بچه با من است -هزینه منزل بطور متوسط نزدیک 2 میلیون تومان است که حداقل 1.8 میلیون آن با من است.- روز در میان گرفتن بچه از مهد کودک با من است -همسرم بنا به اسناد قبل از ازدواج واریس داشتند و حدودآ2 ماه بعداز عقددچار بیماری ام اس شدند،تقریبآ 4 سال است که سیاتیک دارند و از 1 سال قبل هم قلب.
  • سیاوش IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۴
    15 2
    مشکل اقتصادی و مسکن و غیره را حل کنید جوانها بدون مطالعه هم میتوانند زندگی زناشویی موفقی داشتع باشند، خیلی ها میشناسم که قبل و بعد از ازدواج هم خیلی مطلعه کردن و خیلی هم پیش مشاوران رفتن ولی غول عظیم اقتصادی . ... زندگیشون از هم پاشیده است. الان حتی زن و شوهر های 60 ساله هم بخاطر مشکلات اقتصادی دارن به مشکل میخورن وای به حال جوانها.
  • بدون نام IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۴
    11 2
    ازدواج؟؟؟؟
  • لیدا shz IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۴
    4 2
    آقای بدون نام این زنه یا مرده متحرک؟؟؟!!!!
  • بدون نام IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۴
    2 2
    بدون نام! دلم برات سوخت بیچاره ای برادر. عجب زندگی مسالمت آمیزی داداش برو حالشو ببر:)
  • fasa A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
    0 0
    به نظر من که هیچ عیبی نداره.زن و شوهر باید پشت هم باشند.اگه این مشکلات برای خودتون پیش میومد چه توقعی از همسرتون داشتید؟