سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری امروز خود هم از واکنش به طرح روسیه برای سوریه سخن گفت و هم از دستور کار لاوروف در سفر به تهران و سفر آتی احمدی نژاد به امریکای لاتین.

به گزارش خبرآنلاين، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه، در پاسخ به سئوال خبرنگاری در رابطه با اقدامات این وزارتخانه برای بازگرداندن محمود خاوری مدیر عامل سابق بانک ملی که به کشور کانادا گریخته است، اظهار داشت: همکاری بسیار نزدیکی میان وزارت امور خارجه، دادستانی و اینترپل ناجا درباره این پرونده وجود دارد و تاکنون فعالیت‌های بسیاری در این باره شده است.
وی با اشاره به دریافت حکم بازداشت خاوری از طریق اینترپل افزود: ما با سفارت کانادا در تماس بودیم و با دعوت از افسر پلیس رابط کانادا در اسلام‌آباد به کشورمان موضوع آقای خاوری و این پرونده را به طور کامل در میان گذاشتیم و وی مسئولیت پی گیری آن را به عهده گرفت. از طریق سفارتمان نیز این موضوع پی گیری شد تا در دیدار با خاوری زمینه‌ بازگشتش را فراهم کنیم اما متاسفانه وی در این دیدار حاضر نشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه تابعیت دوگانه خاوری را نقض اساسی حقوق کشورمان دانست و تاکید کرد: ما تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی‌شناسیم و بر این اساس دولت کانادا موظف است او را به ایران بازگرداند. در مورد اينکه ممکن است خاوری کانادا را ترک کرده باشد که در این باره نیز با احضار کاردار این کشور از او توضیح خواسته شد.
گزيده سخنان وي را به نقل از مهر بخوانيد:
·         {در واکنش به اظهارات سرگئی لاوروف وزیرامورخارجه روسیه درباره سوریه} ما نیز نظرمان این است که باید به مطالبات مردمی توجه کرد و اقدامات اصلاحی را باید صورت داد. قدم های اصلاحی که دولت سوریه در این خصوص برمی دارد نیز در همین مسیر است و انتخابات مجلس برای همین کار صورت گرفته است. آن کسانی که مایل نیستند این روند در داخل سوریه حاکم شود ، تلاش می کنند به بی ثباتی و ناامنی دامن بزنند و اجازه نمی دهند طرح هایی که در این جهت صورت می گیرد ، به ویژه طرح های کوفی عنان به نتیجه برسد.
·         {در رابطه با اظهارات ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس مبنی بر راهکار نظامی و حمله هوایی به سوریه} مسئله سوریه به هیچ وجه راه حل نظامی ندارد و مداخله دیگر کشورها باعث بی ثباتی منطقه می شود. برخی کشورها به دنبال حل مسئله نیستند و ناامن سازی منطقه را دنبال می کنند.هدف اصلی این کشورها ایجاد امنیت برای رژیم صهیونیستی است.
·         {بحث مداخله نظامی، بحث عزل آقای اسد و تجهیز مخالفان} چنین طرحی را آقای کوفی عنان نداده است بحثی که مطرح است این است که با کمک کشورهایی که به شکلی تأثیرگذارند و یا وضعیت سوریه در وضعیت آنها می تواند موثر باشد نشستی برگزار شود و همه کشورها کمک کنند تا طرح اولیه آقای کوفی عنان به مرحله اجرا درآید و این موضوع الان پیگیری می شود. کسانی دنبال شکست طرح آقای کوفی عنان هستند که اصولاً تردید وجود دارد که مایل به حل بحران سوریه اند و یا به دنبال اهداف سیاسی دیگری هستند.
·         {در واکنش به اعدام اتباع ایرانی در عربستان} این افراد حدود پنج سال پیش به جرم حمل موادمخدر بازداشت و محاکمه شده بودند و این حکم آن موقع صادر شد که از همان موقع وزارت امور خارجه از هیچگونه تلاشی در تهران و ریاض درباره این افراد دریغ نکرد. دولت سعودی باید به کنوانسیون های بین المللی و حق دسترسی کنسولی اتباع کشورمان احترام می گذاشت. دولت سعودی برخلاف مقررات بین المللی عمل کرد و این افراد از وکیل، مترجم و حمایت کنسولی بی بهره ماندند به همین علت کاردار سفارت عربستان را احضار و مراتب اعتراض شدید کشورمان را به وی اعلام کردیم. این اقدام دولت سعودی برای این کشور تبعات سیاسی و حقوقی دارد و ما این موضوع را از طریق کنوانسیون های بین المللی پیگیری می کنیم.
·         همکاری جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی از ابتدا وجود داشته است و ما قائل به این همکاری به شکل مطلوب هستیم. امیدواریم با مسئولان آژانس به توافقی برسیم تا به صورت مشخص هم حقوق کشورمان محترم شمرده و زمینه اجرای همه آن فراهم شود و هم پاسخ سؤالات و ابهامات آنها داده شود.
·         {در مورد سفر لاوروف به ايران} مسائل مهم منطقه ای مانند موضوع سوریه نیز جزوگفتگوهای لاوروف و مقامات کشورمان خواهد بود.  درباره اجلاس مسکو نیز رایزنی هایی می شود زیرا همه تلاش ها بر این است که این اجلاس موفقیت آمیز باشد که این توفیق به رویکرد کشورهای1+5 بستگی دارد.
·         مذاکرات نمایندگان کشورمان با کشورهای1+5 طبق توافق نشست بغداد 29 و 30 خرداد برگزار می شود.  هر میزان که این کشورها آمادگی جدی تری برای ورود به مذاکرات داشته باشند و حقوق مسلم کشورمان را به رسمیت بشناسند زمینه های موفقیت این اجلاس بیشتر می شود. هر چه در نشست معاونین آقای جلیلی و خانم اشتون که توافق اجلاس بغداد بوده است و انجام بحث های مقدماتی تاخیر شود نشان می دهد که در روند تعلل وجود دارد.
·         جزئيات سفر رئیس جمهور به برزیل برای شرکت در اجلاس توسعه پایدار بعدا اعلام می شود.
·         {درباره نیروگاه بوشهر} اینکه این نیروگاه چه زمانی به 100درصد تولید خود می رسد ، بحث فنی است که مسئولان مربوطه آن را پیگیری می کنند. از نظر ما نیروگاه بوشهر مسئله ای است که پایان یافته و این پروژه کامل شده است.
·         {واکنش به اعتصاب زندانیان فلسطینی}این اسرا 90 روز است که در اعتراض به نقض حقوق بشر در زندان های رژیم صهیونیستی در اعتصاب غذا هستند اما در سایه بی توجهی مجامع بین المللی ،‌ رژیم صهیونیستی بر بازداشت آنها تاکید دارد نظر شما درباره آنها چیست؟ یکی از شگردهای رژیم صهیونیستی و حامیان آن مشغول کردن کشورهای منطقه به موضوعاتی است که آنها را از خطر اصلی که وجود رژیم صهیونیستی در منطقه است دور کنند.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 220376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =