بی‌بی‌سی نوشت:

دیوان عالی آمریکا درخواست گروگان های آمریکایی را برای احیاء پرونده شکایتشان جهت دریافت غرامت از ایران، رد کرد.
حدود 100 نفر که گروگان های آمریکایی سه دهه پیش در ایران و برخی بازماندگانشان را شامل می شوند از دیوان عالی آمریکا خواسته بودند پرونده شکایت و درخواست غرامتشان را از ایران احیا کند.
این عده در شکایتی که حدود ده سال پیش رد شد خواستار دریافت بالغ بر شش میلیارد دلار غرامت از ایران شده بودند که در واقع مبلغ 10 هزار دلار به ازای هر روز زمان حبس، برای هر نفر مشخص می کند.
این دادگاه در سال 2002 میلادی بنا به درخواست وزارت امور خارجه آمریکا، از دریافت غرامت این آمریکایی ها از ایران جلوگیری کرده بود. این دادگاه اعلام کرده بود، طبق پیمان نامه الجزایر که آزادی گروگان ها را ممکن کرد، دولت و یا شهروندان آمریکا نمی توانند بر اساس رای یک دادگاه آمریکایی، از ایران درخواست غرامت کنند.
شاکیان قصد داشتند هزینه این جریمه را از دارایی های مسدود شده ایران در آمریکا دریافت کنند. وکیل آنها می گوید شاه، قبل از خروجش از ایران، مقداری پول را به آمریکا منتقل کرده بود. این پول در زمان ریاست جمهوری جیمی کارتر مسدود شده، و همچنان در بانکهای آمریکا موجود است.
یکی از مفاد پیمان نامه الجزایر که به وساطت الجزایر بین ایران و آمریکا بسته شد رسیدگی به هر شکایت مربوط به گروگان گیری را تنها در دادگاه بین المللی ویژه بررسی دعاوی دو کشور ممکن می داند.
روز سه شنبه دیوان عالی آمریکا، بنا به رویه همیشگی خود، دلیلی برای رد شکایت این گروگان های سابق اعلام نکرد.
29219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 217243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    11 1
    دم قوه قضاییه امریکا گرم!