سایت بنیاد آثار شهید بهشتی در یادداشتی به قلم مسیح مهاجری مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:

 چانتشار مطلبی خلاف واقع از قول مهندس بازرگان درباره اعتقاد شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی به “جمهوری دموکراتیک اسلامی” به جای “جمهوری اسلامی” که متأسفانه این روزهاتوسط بعضی از منسوبین آن شهید بزرگوار صورت گرفته، بار دیگر مظلومیت وی را در ابعاد جدیدتری تشدید کرده است.

در این مطلب از قول مهندس مهدی بازرگان در قالب مصاحبه‌ای که گفته شده در سال 1367 انجام گردیده آمده است: “جزء اهداف این شورا (شورای انقلاب) ـ که آن موقع اصلاً شورای انقلاب نبود و شاید هم بود که یادم نیست ـ ایجاد جمهوری دموکراتیک اسلامی بود و روی این کلمه دموکراتیک، مرحوم دکتر بهشتی اصرار داشت”.

نادرست‌بودن این ادعا برای افرادی همچون اینجانب که در کوران حوادث سال‌های انقلاب تا لحظه شهادت در کنار شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی بودم و از جزئیات افکار و اندیشه‌های ایشان اطلاع دارم، بسیار روشن است و نیازی به اقامه دلیل ندارد. با این حال، مراجعه به آثار باقیمانده از شهید بهشتی شاهد گویا و غیرقابل خدشه‌ای بر بطلان ادعای مهندس بازرگان می‌باشد. شهید بهشتی در ده‌ها سخنرانی و مصاحبه در روزهای قبل و بعد از همه‌پرسی تعیین نوع نظام حکومتی که فروردین 1358 برگزار شد، با صراحت بر عنوان جمهوری اسلامی تکیه می‌کردند و حتی یکبار نیز چیزی به نام “جمهوری دموکراتیک اسلامی” را تأیید نکردند.

در اینجا از میان مطالب زیادی که از شهید بهشتی در زمینه اعتقاد ایشان به “نظام جمهوری اسلامی” دردست می‌باشد، ‌فقط چند جمله را می آوریم:

… ببینید بوق و کرناهای تبلیغاتیشان چه می‌کند. اینها ناشی از حسد و رشک آمریکاست که نمی‌تواند ببینند شما مردم، جمهوری واقعی دارید. تازه اگر شما فقط می‌خواستید جمهوری داشته باشید و جمهوریتان را مقید نبودید یک نوع تازه از جمهوریت،‌ یعنی جمهوری اسلامی بکنید، اینقدرها دچار خشم نمی‌شدند. عامل مهم خشم این است که این جمهوری می‌خواهد به یاری خدا و با همت مردان و زنان باایمان، جمهوری تمام عیار اسلامی شود (انشاءالله) این بار که ما دور هم هستیم و با هم صحبت می‌کنیم که یک چنین پیشرفت پرارزش گرانبها را که خداوند به برکت وحدت و مبارزه و فداکاری این ملت و قاطعیت و درایت رهبری این انقلاب نصیبمان کرده، چطور نگهداری کنیم؟

- بر طبق راهپیمایی‌های میلیونی‌تان، ‌استنباط رهبری شما و مدیریت کشور شما و جامعه‌تان این است که جمهوری اسلامی را می‌خواهید.

- اکثریت قاطع ملت رأی دلخواه آزادش، جمهوری اسلامی بود و هست.

- ما باید شعار نه شرقی و نه غربی، جمهوری اسلامی را که از اعماق روح و جانمان گفته می‌شود حفظ کنیم.

در اینجا لازم است به دو نکته اشاره نمایم که یکی قابل توجه است و دیگری قابل تأمل. نکته قابل توجه در این زمینه اینست که آیت‌الله بهشتی هرگز بر خلاف آنچه معتقد بود سخن نمی گفت و آنچه در این جملات آمده دقیقاً همان است که در ضمیر باطن ایشان وجود داشت.

و نکته قابل تأمل نیز اینکه از منسوبین شهید بهشتی انتظار این است که در نقل مطالب به ویژه از کسانی که مواضع آنها در مواردی در تقابل با دیدگاه‌های شهید بهشتی بود، جانب احتیاط را رعایت کنند و هرچیز نادرستی را به آن شهید مظلوم نسبت ندهند. فردی که ناقل اظهارات مهندس بازرگان است اگر در این نکته دقت کند که اصولاً بهشتی به دلیل آنکه در مجلس خبرگان قانون اساسی نقش محوری داشت و به عنوان “معمار نظام جمهوری اسلامی” خاری بود در چشم دشمنان این نظام به شهادت رسید، شاید در باره این قبیل مطالب نادرست، اندکی تردید به خود راه دهد.

29302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 216299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    88 9
    جالبه مهندس بازرگان که اونسالها در جریان امور بود و اون سالها نقل داشته این حرف رو اشتباه مبکنه. منسوبین شهید هم اشتبه میکنند. بعد مسیح مهاجری اشتباه نمیکنه؟؟
  • بدون نام IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    13 32
    جای بهشتی خالی است.امثال مهاجری هم صدایشان برد ندارد.
  • بدون نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    68 4
    نظرتان راجع به برخوردي که با منسوبين شهيد بهشتي شد، چيست؟
  • بدون نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    8 4
    حتی اگر شهید بهشتی هم اول موافق جمهوری دموکراتیک بودند اشکالی نداشت. خیلی صحبت شد تا به جمهوری اسلامی رسیدیم و کاملا طبیعی بود. اینها حرص خوردن نداره و برای سالهای اول انقلاب طبیعی بود.
  • بدون نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    8 4
    متاسفانه چند سال اخیر هجمه های زیادی نسبت به بیت امام و فرزندان شهید بهشتی صورت گرفته آقایان تفسیرهایی خلاف واقع از سخنان این عزیزان ارائه میکنند
  • بدون نام IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    یک نکته هست و آن این که گاهی لفظ و معنا کاملا بر هم منطبق نبود یعنی آن زمان از یک لفظ یک معنایی استنباط می شد که ممکن بر معنای معنوی آن لفظ انطباق نکند به عبارت بهتر می خواهم بگویم آن زمان نه شهید مظلوم بهشتی کاملا می دانست که این لفظ جمهوری اسلامی می تواند تا چه حد در بردارنده ی یک جمهوری در الگوی اسلامی باشد نه مرحوم بازرگان می دانست که معنی جمهوری دموکراتیک می تواند چه حدی از یک نظام اسلامی را نادیده بگیرد شاهد این مثال این که جمهوری دموکراتیکی که بازرگان پیشنهاد می کرد چیزی بود مثل مابه ازای بیرونی آن در کشورهای غربی منتها با این تفاوت که در این جا اسلام محور است و اسلام باید پیاده شود مسلم بود که این الگو کاستی هایی داشت
  • بدون نام IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    3 2
    آری الگوی شهید بهشتی هم ممکن بود مرتفع کننده ی آن نقص ساختاری باشد اما چون ما به ازای بیرونی نداشت نمی توانست کاستی هایش را به نمایش بگذارد لذا بیم آن می رفت که سایر ساحت ها مثل آزادی و ... را نتواند در برگیرد خلاصه این که در آن دوران تلاش هر دو بزرگوار برای ایران و البته اسلام بود نمی شود گفت که بازرگان نمی خواست اسلام پیاده شود یا با اسلام فقاهتی مشکل داشت زیرا او اصولا انسان مذهبی ایی بود منتها تفاوت در برداشت بود این هم طبیعی هر نظام و ساختاری است که می خواهد طرحی نو در اندازد لذا این بحث ها چیزی را تغییر نمی دهد و به تاریخ نمی افزاید تاریخ راه خود را می رود و قضاوت خود را می کند
  • amir IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    16 2
    این که شهید بهشتی در سخنانشان از لفظ جمهوری اسلامی نام می برند نافی اعتقادشان به جمهوری دموکراتیک نیست چرا که دموکرات بودن یک قید است که می توانست بر اصول نظام یعنی اسلامی بودن و جمهوریت اعمال گردد.
  • بدون نام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    6 4
    يكي فرق جمهوري دموكراتيك اسلامي و جمهوري اسلامي رو روشن كنه بد نيست!!
    • بدون نام IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
      8 2
      مگه جمهوری اسلامی دموکتراتیک نیست؟
    • بدون نام IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
      1 2
      به هر حال دموکراتیک یعنی مقید شدن به این معنا یعنی جمهوری ایی که اول دموکراتیک است بعد اسلامی. یا اسلامی بودن اش مشروط به دموکراتیک بودن است و از آن جایی که این لفظ و معنی انحصارا شکل خاصی از حکومت را پیشنهاد می کرد لذا ممکن بود با این قید نقاط افتراق یا اشتراک هر یک باعث سو تفاهم یا شاید هم التقاط شود این بود که امام با تدبیر خود فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیش نه یک کلمه کم. حال در دنباله این بحث هرگز نمی شود این معنا را استنباط کرد که جمهوری اسلامی نمی تواند انطباق اش را با الگوی دموکراتیک آن هم در شکل مثبت نادیده بگیرد بلکه می شد و می شود هر آن چه را که در دنیای غرب یا هر شکل دیگر الگوی حکومتی تجربه شده استناط و استخراج و لحاظ کرد منتها بعضی ها این را بر نمی تابند