۰ نفر
۴ آبان ۱۳۸۸ - ۲۰:۰۸

هنوز اطلاعاتی درباره محل سکونت و فعالیت مقتدی در قم منتشر نشده است.

سایت آینده‌نیوز نوشت:

با انتشار تصاویری از مقتدی صدر در مراسم بزرگداشت آیت الله سید محمد صادق صدر ،گمانه زنی های مختلف درباره حضور مقتدی صدر در قم به واقعیت پیوست.

به گزارش رسائل از دو سال گذشته و با فروکش کردن فعالیتهای نظامی گروه مقتدا صدر در عراق، اخبار مختلفی درباره کوچ او از عراق به ایران و سکونت در قم در رسانه ها منتشر شد.

برخی از رسانه ها معتقد بودند مقتدا در قم حضور دارد و هم اینک در حال ادامه تحصیل است، اما دلیل قاطعی بر این مدعا نداشتند.اما با انتشار تصاویر مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله سیدمحمدصادق صدر درقم، گمانه زنی های رسانه ها به واقعیت پیوست.

این مراسم در سالن اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و از سوی بیت آیت الله صدر برگزار شد که در تصاویر منتشره توسط سایت ابنا، مقتدی صدر در ردیف نخست دیده می شود.
هنوز اطلاعاتی درباره محل سکونت و فعالیت مقتدی در قم منتشر نشده است.

مقتدی صدر کیست؟
مقتدی صدر، فرزند کوچک سید محمد صادق صدر از علمای برجسته و با نفوذ عراق است.

پدر مقتدی و پسر عموی پدرش،سید محمد باقرصدر از مراجع پیشین تقلید شیعیان عراق به همراه دو برادر دیگرش در دوران رژیم بعثی صدام حسین به خاطر نقش محوری که در مبارزه مردم این کشور علیه صدام داشتند , به شهادت رسیدند. پس از این حادثه , مقتدی مخفی شد وبه زندگی پنهانی وزیرزمینی روی آورد. مقتدی پس از آنکه پدرش در ۲۹ بهمن ۱۳۷۷ به شهادت رسید فعالیت خود را صرف بازیابی روابط با بخشی از طرفداران پدرش که همچنان پیرو وی باقی مانده بودند , کرد.

این گروه که عمدتا از جوانان پرشور تشکیل شده بود , هسته اولیه تشکلی شد که اکنون با عنوان «جماعت صدرثانی» به طرفداری از مقتدی صدر فعالیت می‌کنند. مقتدی صدر اگر چه ۳۰ ساله‌است و تحصیلات حوزوی زیادی را طی نکرده و از هیچ مرجع تقلیدی اجازه اجتهاد ندارد , اما اعتقادات سیاسی و مذهبی و سخنرانی‌های آتشین او که همگی علیه اشغالگران و برله برپایی حکومت اسلامی در عراق است , توانسته صدها هزار نفر از طیف‌های پرشور شهرهای شیعی عراق بویژه «شهرک صدر» در حومه بغداد را به سوی خود جذب کند.

پس از سقوط صدام , مقتدی صدر با برخی اقدامات گسترده , موسسات خیریه و دفاتر پدرش در شهرهای مختلف عراق را دوباره فعال ساخت و اشخاص مهم و تاثیرگذاری همچون شیخ محمد یعقوبی را که مقلد صدر پدر بود , سازماندهی کرد و اطراف خود جمع نمود. سپس با تدوین مرامنامه‌ای که در آن به لزوم تشکیل حکومتی براساس احکام اسلامی و اقامه حدود شرعی برای آینده عراق تاکید شده وارد صحنه سیاسی و اجتماعی این کشور شد.

به اعتقاد بسیاری مقتدی صدر با عملکرد نسجنیده خود باعث حمله نظامیان آمریکائی به شهر نجف و به خاک و خون کشیده شدن بسیاری از شیعیان عراق شده است.او بارها به کشورهای مختلف سفر کرده و از دو سال پیش تاکنون در ایران و به صورت غیرعلنی در قم زندگی می کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 21592

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =