چندی پیش کبری خزعلی رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان اعلام کرد که شیوع موج سوم ایدز در میان دانش آموزان خطرناک است.

زهرا تالانی:این موضوع عکس العملهای متفاوتی را به دنبال داشت به طوریکه داود روستایی قائم مقام سازمان دانش آموزی اعلام کرد در محیط مدرسه که دختر‌ها و پسر‌ها جدا از هم هستند آیا شیوع ایدز اتفاق می‌افتد که از واژه دانش آموز استفاده می‌شود.
در همین زمینه با عباس صداقت رییس اداره ایدز وزارت بهداشت گفت وگویی را انجام دادیم. وی معتقد است که نباید واژه دانش اموز را به کار برد اما به هرحال شیوع ایدز در میان جوانان 15 تا 24 رو به افزایش است.


شما بارها صحبت از شیوع موج سوم ایدز کرده اید.آیا صحت دارد که این موج سوم بیشتر در میان دانش آموزان است؟
در گذشته شیوه انتقال ایدز از طریق استفاده از سرنگهای مشترک بود اما منظور از موج سوم ایدز این است که شیوه انتقال ایدز تغییر کرده و از طریق ارتباطهای جنسی پرخطر و محافظت نشده منتقل می شود.این موج سوم هم بیشتر در بین جوانان 15 تا 24 ساله شیوع دارد اما اینکه تنها بگوییم در بین دانش آموزان افزایش دارد اشتباه است.


بنابراین تمام جوانانی که در این سن هستند می توانند در خطر باشند؟
بله.ما شواهدی نداریم که اعلام کنیم ایدز در میان دانش آموزان شیوع داشته و یا حتی افزایش داشته است.این آمار را وزارت آموزش و پرورش باید اعلام کند.بنابراین به نظر من عملی کردن شعار «هر نوع رابطه جنسی خارج از چارچوب ازدواج ممنوع» از راه های کنترل بیماری ایدز است.


در مدارس شیوه ای برای مقابله با شیوع این موضوع وجود دارد؟
خوشبختانه مدارس ما جدا هستند و امکان انتقال ایدز از طریق شیوه ای که به موج سوم معروف است در خود مدارس وجود ندارد اما باید آموزشهایی را در درون مدارس به دانش آموزان داد تا در بیرون محیط مدرسه مراقب رفتارهای خود باشند.چیزی که نگران کننده است این است که ترک تحصیل و مدرسه نرفتن در میان جوانان ما وجود دارد بنابراین باید آموزش در بیرون جامعه هم باشد، چون مبتلایان به ویروس HIV در زمان ابتلا، بین 25 تا 34 سال، سن دارند و این نشان از وجود آسیب‌های اجتماعی، میان جوانان است.
45232
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 215532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    0 0
    به جای اینکه مشکل جوانها رو حل کنید و مشکل گرانی و هزاران مشکل دیگه داریم تو کشور رو حل کنیم و خودش بهترین پیشگیری رو میکنه..همش دنبال این چیزا هستین.
  • بدون نام US ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۴
    0 0
    «هر نوع رابطه جنسی خارج از چارچوب ازدواج ممنوع» بهتر است بدانید برخی از طریق رابطه جنسی در چارچوب ازدواج به این ویروس آلوده شده اند...شعار استفاده از کاندوم در هر رابطه جنسی شعار موثر تر و عملگرایانه تری و کمتر شعاری است.
  • بدون نام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۴
    0 0
    ایشان ارتباط پسرها با هم را که زیاد هم هست را فراموش کردند