ایرنا نوشت:

دبیر چهارمین جشنواره سراسری طنز طهران با اعلام برگزاری این جشنواره در هفتم خرداد ماه گفت‌: 8 تن از طنز آوران نام آشنای ایران در این مراسم تجلیل خواهند شد.
'رضا رفیع' روز یكشنبه در نشست خبری چهارمین جشنواره سراسری طنز طهران با توضیح اینكه اولین دوره این جشنواره در سال 84 كلید خورد افزود‌: دوره های بعدی این جشنواره گسترده تر و با رویكردی سراسری برگزار شد.

وی یكی از دلایل برگزار نشدن این جشنواره به صورت سالانه را تغییرات مدیریتی و برنامه ریزی عنوان كرد و ادامه داد: طبق برنامه قرار بود جشنواره اواخر سال 90 برگزار شود اما به دلیل تداخل برنامه های پایان سال تصمیم بر برپایی آن در خرداد ماه امسال شد.

‌این جشنواره در 2 بخش علمی و مراسم جشن و تجلیل برگزار می شود ، بخش علمی به برگزاری مسابقه اختصاص دارد كه با اعلام فراخوان در 8 رشته ( در این دوره تنها 4 رشته ) شعر طنز ، نثر ، داستان و ترانه برگزار شده است .

وی گفت : پس از اعلام فراخوان آثار قابل توجهی از سراسر كشور به دست ما رسید كه نفرات برگزیده در مراسم اختتامیه معرفی خواهند شد.

دبیر چهارمین جشنواره طنز طهران یكی از ویژگی های جشنواره طنز را گستردگی میزان مخاطبان عنوان كرد و افزود: شاید یكی از علل آن نوع رویكرد به مسائل شهری و اخلاقی است كه اگر بتوانیم توجه مردم و مسوولین را به این مقوله جلب كنیم بسیاری از مسائل در حوزه اخلاق شهروندی تلطیف خواهد شد.

وی گفت : تمامی تلاش ما این است كه بدون شعار زدگی و ادعا به سمت ترسیم و اصلاح جغرافیا و اخلاق شهروندی گام برداریم.

رفیع به برپایی یك مراسم مقدماتی در فرهنگسرای اندیشه پیش از برنامه اصلی در روز شنبه ششم خرداد ماه اشاره كرد و گفت: در این برنامه خوانش آثار با حضور داوران و تعدادی از مسوولان سازمان فرهنگی هنری شهرداری صورت می گیرد و در نهایت برگزیدگان روز یكشنبه معرفی خواهند شد.

وی در مورد برنامه های اختتامیه و جشن گفت‌: اجرای برنامه زنده ( جمعه ایرانی ) با موضوعات شهری در قالب نمایش و موسیقی ،اجرای نقالی پست مدرن (تركیبی از نقالی قهوه خانه ای با شیوه مدرن )،اجرای موسیقی توسط گروه وكاپلا( موسیقی بدون ساز ) و برنامه ' پاتو كفش اخبار' (با رویكرد سیاسی ) از جمله این برنامه ها است.

رفیع اضافه كرد : تجلیل از 8 نام آور عرصه طنز در موضوعات سینما ، تئاتر ، تلویزیون ، رادیو ، كاریكاتور ، انیمیشن ، طنز مكتوب ، تحقیق و پژوهش و اهداء لوح تقدیر ، تندیس جشنواره و جوایز از دیگر برنامه های این روز است.علاوه بر آن از دو نفر از روزنامه نگاران فعال در پوشش خبری جشنواره تجلیل خواهد شد.

دبیر چهارمین جشنواره سراسری طنز طهران تمامی تلاش دست اندركاران جشنواره را گره زدن مقولات جدی جامعه با طنز عنوان كرد و افزود:‌ جا انداختن لبخند همراه با تفكر با ارائه طنز فاخر و متعالی و استفاده از شیوه های شوخ طبعی می تواند به تلطیف فضای جامعه كمك كند.

وی تعداد آثار رسیده به این دوره جشنواره را یك هزار و 400 اثر اعلام كرد و گفت: بخش مسابقه در دو بخش آزاد و ویژه برگزار می شود، در بخش آزاد مفاهیم اخلاقی و شهری و در بخش ویژه موضوع خاص ' الودگی هوا ' مد نظر است.

رفیع به ارائه درصد اثار ارسالی شركت كنندگان در بخشهای مختلف و با استفاده از نمودار پرداخت و گفت: در بخش آزاد در رشته ترانه ،92/7 درصد، شعر 46/41 درصد ونثر36/35 درصد و در موضوع داستان 63/39اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

در بخش ویژه و به تفكیك هر رشته در بخش ترانه 21/1،شعر92/7،نثر 92/7، داستان 87/4 اثر به جشنواره ارسال شده است.

وی استقبال شركت كنندگان شهرستانی را بیش از تهران دانست و گفت : 52/69 درصد آثار ار شهرستان و 48/30 اثر از تهران به جشنواره رسیده است.

رفیع در ادامه گفت : در بخش مسابقه با موضوع آزاد 20 نفر و در بخش ویژه نیز از دو نفر تجلیل خواهد شد.

در پایان این نشست از تندیس جشنواره ، كتاب و لوح فشرده دی وی دی ( مروری بر جشنواره های گذشته ) رونمایی شد.

چهارمین جشنواره سراسری طنز طهران با شعار 'تبسم همراه با تفكر' و رویكرد ارتقا سطح فرهنگ شهری و اخلاق شهرنشینی، ترویج شادی و طنز سالم و سازنده در جامعه و كمك به گسترش فضای نقد و تعامل انتقادی- اصلاحی مدیریت شهری عصر یكشنبه هفتم خرداد ماه در مركز همایشهای برج میلاد برگزار می شود.
301301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 214706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =