حمیدرضا ترقی هر چند که صراحتاً سخنی در ضرورت ریاست حداد عادل بر مجلس نهم نمی گوید اما می گوید کسانی که اقشار مدرن جامعه ایران، که در سال های 76 و 80 به ریاست جمهوری خاتمی رای دادند، در رقابت حداد و عادل و لاریجانی، به حدادعادل تمایل دارند.

 در ادامه گزیده ای از گفتگوی حمیدرضا ترقی عضو حزب موتلفه اسلامی با عصر ایران می آید: 
  • رئیس مجلس علاوه بر اداره جلسه علنی مجلس، نقش هماهنگ کننده در بین قوای سه گانه را هم می تواند داشته باشد و به تعبیر دیگر، عضوی از سران سه قوه است که می تواند نقش تنش زا یا وحدت زا در بین قوای سه گانه داشته باشد. بنابراین رئیس مجلس نقشی درونی و بیرونی دارد. نقش درونی رئیس مجلس، اداره هیات رئیسه مجلس و جهت دهی به همکارانش برای اولویت بندی طرح ها و لوایح و ایفای نقش در مدیریت کمیسیون ها و تعیین روسای کمیسیون ها و نیز مدیریت کارکنان و پرسنل مجلس و شیوه پاسخگویی بدنه مجلس به مردم و مواردی از این دست است. قطعاً روش و سیاست کاری رئیس مجلس نقش قابل توجهی در این زمینه ها دارد. 
  • از حیث نقش بیرونی، رئیس مجلس می تواند با نطق های قبل از دستور و موضع گیری در قبال مسائل مختلف، می تواند مجلس را به یکی از ارکان فعال فضای سیاسی کشور بدل کند. سفرهای داخلی و خارجی رئیس مجلس نیز در راستای ایفای همین نفش است. رئیس مجلس در این حوزه می تواند نقشی تنش آفرین یا تنش زدا داشته باشد. 
  • علی لاریجانی در بعد داخلی، یعنی از حیث مدیریت جلسات مجلس، خوب بوده است. در انتصاب روسای کمیسیون ها، لاریجانی گاه مقاومت و گاه تسامح از خودشان نشان دادند. در زمینه رفاه کارمندان مجلس، باز و غیرسخت گیرانه عمل کرد. در خصوص مسائل بین المللی هم مستمراً موضع گیری داشتند و این امر یکی از توفیقات علی لاریجانی بوده است. من در مجموع مدیریت لاریجانی در مجلس هشتم را موفق می دانم. 
  • الان آنچه که از جلسات و محافل برمی آید، شانس این دو نفر[حدادعدل و لاریجانی] برای ریاست مجلس، مثل ترازویی است که گاهی این کفه اش سنگین تر می شود و گاهی آن کفه اش. یعنی با اطمینان نمی توان گفت چه کسی رئیس مجلس می شود. 
  • به نظر می رسد که توفیق دولت نهم در خدمت رسانی، خیلی بیشتر از دولت دهم بود. البته همه عوامل موثر در این وضع، به عملکرد مجلس هشتم مربوط نمی شود ولی در مجموع به نظر می رسد که اگر تنش بین قوا کمتر باشد، امکان خدمت رسانی قوای سه گانه به مردم بیشتر است. 
  • شاید بتوان گفت حداد عادل ظرفیت بیشتری برای هماهنگی با دولت دارد. 
چه اتفاقی افتاد که حداد عادل رقابت بر سر ریاست مجلس را به لاریجانی واگذار کرد؟
  • تصمیم فراکسیون اصولگرایان این شد که هر کس در جلسه فراکسیون رای بیشتری داشت، به تنهایی کاندیدای ریاست مجلس شود. حداد عادل هم به همین ضابطه پای بند ماند و چون رای لایجانی بیشتر بود، حداد عادل نامزد ریاست مجلس نشد. این موضوع نشانگر این نکته هم است که ریاست مجلس معمولاً یک دوره ای است و کمتر پیش می آید که دو دوره ای شود. 
  • من الان جزئیات امر را به یاد ندارم ولی به هر حال حداد عادل یک دوره رئیس مجلس بود و انتخابات ریاست جمهوری هم در پیش بود. یعنی فضای سیاسی کشور در ورود به فاز تازه ای بود و همین باعث شد که اکثریت اصولگرایان به این نتیجه برسند که از ظرفیت های علی لاریجانی در راس مجلس استفاده شود. 
  • الان هم صریحاً موضعی از سوی دولت ابراز نشده است اما اگر ما مواضع "جبهه پایداری" در قبال مجلس را تا حدی همسو با موضع دولت در قبال مجلس بدانیم، بخشی از جبهه پایداری حامی ریاست حداد عادل بر مجلس نهم است و این گرایش می تواند تا حدی هم نشانگر دولت باشد.    

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 214377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =