زائری معتقد است وقتی «دین» که برای زندگی مردم آمده، یک جامعه را اداره می‌کند، مسائل و مشکلات زندگی را نیز باید پاسخگو باشد.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام محمدرضا زائری، روزنامه‌نگار و پژوهشگر، که هم اکنون صاحب امتیاز مجله خیمه است، با حضور در برنامه «اردیبهشت کتاب» در خصوص نویسندگی، وضعیت نقد نویسی، سرانه مطالعه و برخی آثار قلمی خود به ایراد سخن پرداخت.

 

وی در این برنامه داشتن خانواده ای صاحب ذوق و آشنا با ادبیات را برای ورود به عرصه نویسندگی طبیعی عنوان کرد و در خصوص ورودش به عرصه روزنامه نگاری و نویسندگی توضیح داد: «همواره دغدغه ارتباط با مخاطب را داشته ام چرا که با توجه به ماهیت طلبگی به طور طبیعی دنبال این بودم که پیام دین را به مخاطبم عرضه کنم و همچنین مخاطب مرا بخواند، برای همین همیشه دنبال بسته بندی و قالب روزآمدی بوده و هستم که که ارائه این پیام برای مخاطبم جذاب تر و شیرین تر باشد؛ روزنامه نگاری، ادبیات و البته کتاب هم برای من اشتیاق برانگیز بوده و هم جذابیت انتقال این پیام را داشته است.»

 

زائری در پاسخ به این سوال که «چرا در حیطه نقد اجتماعی بویژه «نقد روحانیت» قلم می‌زند» نیز گفت: «بخش عمده ای از کار من در مطبوعات، بوده و بواسطه همین کار ژورنالیستی با مخاطب ارتباط نزدیک داشته و با دغدغه های او درگیر شده ام و مشکلات روز او را درک کرده ام که بخشی از این مشکلات به روحانیت مربوط است... اولا وقتی به عنوان یک نویسنده روحانی با این مسائل برخورد می کنم، خودم هم به عنوان یک طلبه دغدغه هایی در مسائل اجتماعی - فرهنگی دارم و از این طریق(نویسندگی و روزنامه نگاری) آنها را مطرح می کنم. ثانیا حضور روحانیت در جامعه امروز ملموس است؛ به هر جال وقتی «دین» یک جامعه را اداره می کند، مسائل آن کاملا رئال و عملی است و دین باید پاسخگو باشد. «دین» برای زندگی انسان آمده  و آمده که در عرصه زندگی حرف بزند؛ به طور طبیعی این دغدغه ها پیش می آید من در «باید رفت، محرمانه مستقیم، خبرنگار بدون مرز» مقداری صریح تر و دقیق تر این انتقادها و دغدغه هایم را مطرح کرده ام اما در کتاب «حجاب بی حجاب» کمی غیر مستقیم تر مسائل و انتقادهایم را به نگارش در آورده ام.»

 

زائری همچنین در بخش دیگری از این برنامه در خصوص راه های ترویج کتابخوانی در کشور گفت: « در این ماجرا نباید تقصیر را گردن مخاطب انداخت؛ مشکل مطالعه بیشتر به «ایجاد دسترسی مخاطب و توزیع مناسب» بر می گردد، البته ترویج کتابخوانی، مساله پیچیده ای است و مولفه های متعددی دارد؛ برای نمونه خیلی از مخاطبان امروز ما لذت و شیرینی مطالعه را نچشیده اند از سویی کارهای قابل اعتنا و عرضه ای هم در کشور وجود دارد؛ این دو حلقه باید به هم وصل شود؛ تا مشکل کمتر شود آن هم از طریق ایجاد دسترسی و توزیع مناسب.»

 

برنامه «اردیبهشت کتاب» تا پایان اردیبهشت ادامه دارد و هر روز در دو نوبت 17.20 و 20.30 از شبکه اول سیما روی آنتن می رود.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 214247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۹
    1 0
    کتابخوانی احتیاج به فکر آسوده دارد. به جز مفاهیم، در کتابخوانی به روش نگارش نویسندگان و نوع نگارش بر اساس اقلیم نویسندگان و دغدغه های فرهنگ های مختلف و خیلی مسائل دیگر هم توجه می شود. البته هر انسانی بر اساس ذوق خودش یکی یا چندتا از این مسیرها را انتخاب می کند. به هرسوی همه اینها نیازمند آزادی اندیشه است که با توجه به وضعیت اقتصادی و اجتماعی که مردم با آن درگیرند مقدور نیست. ما کتاب نمی خوانیم که خوانده باشیم بلکه می خوانیم تا چیزی به ما افزوده گردد و این نیاز به تعمق دارد که با توجه به دلایل فوق فعلا سطحی زندگی کردن فرصتی است برای استراحت ذهن.