ایرنا نوشت:

رئیس مركز آمار ایران از ایجاد یك میلیون و 400 هزار شغل در سال گذشته و كاهش نرخ بیكاری در كشور به 12.3 درصد خبر داد.

عادل آذر با بیان اینكه سالانه به طور میانگین یك میلیون و 200 هزار نفر وارد بازار كار كشور می شوند، اظهار داشت: سال گذشته از یك میلیون و 200 هزار نفر ورودی به بازار كار، یك میلیون نفر آن جذب این بازار شدند.

رییس مركز آمار ایران با اشاره به اینكه تعداد بیكاران كشور از سه میلیون و 200 هزار نفر در سال 1389 به 2 میلیون و 800 هزار نفر در سال 1390 رسید، در ادامه افزود: به عبارتی در سال گذشته 400 هزار نفر از تعداد بیكاران كشور كاسته شد و یك میلیون نفر از ورودی های بازار كار جذب این بازار شدند كه بر روی هم یك میلیون و 400 هزار نفر وارد بازار كار كشور شدند.

آذر تاكید كرد: آمارهای بدست آمده از نرخ اشتغال و بیكاری در كشور كه توسط مركز آمار ایران جمع آوری شده با كمترین خطا انجام شده و به طور كامل مقبول و متقن است.

وی همچنین با اشاره به اشتغال ایجاد شده در سال 1389 گفت: در سال 1389، دولت موفق شد یك میلیون و 100 هزار شغل در كشور ایجاد كند.

این در حالی است كه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی تعداد اشتغال ایجاد شده در سال 1389 را یك میلیون و 300 هزار شغل اعلام كرده است.

 

** هدفگذاری 2.5 میلیون شغل در سال 1390

عضو شورای عالی اشتغال در خصوص ایجاد 2 میلیون و 500 هزار شغل در سال گذشته گفت: دولت بارها تاكید كرده كه این میزان اشتغال در كشور را برای سال 1390 هدفگذاری شده است.

آذر گفت: با هدفگذاری انجام شده، تلاش شد كه بسترهای لازم برای ایجاد اشتغال در كشور فراهم شود. با توجه به بسترهای مهیا شده در سال گذشته وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی اعلام كرد سال گذشته یك میلیون و 600 هزار شغل در كشور ایجاد شد.

به گفته ی وی ، بسترهایی كه برای ایجاد اشتغال در سال گذشته فراهم شده ، می تواند در سال جاری اشتغال ایجاد كند. در واقع دولت تلاش كرد زمینه و فرصت های اشتغال را در كشور فراهم كند كه این فرصتها در دراز مدت می تواند پاسخگو باشد.

 

** نرخ مشاركت زنان

رئیس مركز آمار ایران در خصوص نرخ مشاركت زنان در ایران گفت: پیشتر زنان به طور عام شامل افراد غیر فعال بودند، به طوری كه یا فاقد تحصیلات بودند و یا امید به اشتغال نداشتند.

آذر در ادامه بیان داشت: هم اكنون چند موضوع در خصوص زنان در كشور اتفاق افتاده است. زنان امروز امیدوار به شغل شایسته شده اند و رویكرد ورود به بازار كار كشور یافته اند.

وی ادامه داد: اكنون بیش از 60 درصد ورودی ها به دانشگاه های كشور را زنان به خود تخصیص می دهند كه بعد از اتمام دوره های تحصیلی جویای كار هستند، به همین دلیل جمعیت فعال زنان در كشور افزایش یافته است.

این مقام مسئول معتقد است كه بازار كار كشور هنوز به طور كامل آماده پذیرش زنان نیست و این بازار به طور عام برای مردان مهیا شده است.نوع كار هم اكنون بیشتر مردانه است و زنان نمی توانند در بسیاری از مشاغل مردانه به كار گرفته شوند.

وی در خصوص كاهش نرخ مشاركت اقتصادی زنان در سالهای 1389 و 1390 كه از 14.1 به 12.6 درصد تقلیل یافته است ، گفت: به طور عام نمی توان دو سال را با یكدیگر مقایسه كرد.

وی ادامه داد: در صورتی كه نرخ مشاركت اقتصادی زنان را با سال های گذشته مقایسه كنیم، متوجه می شویم این نرخ در بین زنان افزایش یافته است.

وی در خصوص اینكه آیا نرخ مشاركت اقتصادی زنان می تواند بیش از آنچه كه اعلام شده است ،باشد ، گفت: در صورتی كه مدعی باشیم نرخ مشاركت اقتصادی زنان بیش از آمار اعلام شده از سوی مركز آمار ایران است، برای این موضوع باید مطالعه وسیعی انجام شود و نمی توان فقط بر اساس حدس و گمان نتیجه گیری كرد.

 

** جابجایی نیروی كار

آذر در خصوص جابجایی نیروی كار از بخش های مختلف اقتصادی گفت: سال گذشته یك میلیون و 157 هزار نیروی كار در بخش های مختلف اقتصادی(كشاورزی،صنعتی و خدمات) جابجا شدند.

وی جابجایی نیروی كار در بخش های مختلف اقتصادی را امری طبیعی دانست.

 

** مركز آمار ایران مرجع رسمی آمار

آذر گفت: بر اساس بند الف ماده 54 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه كشور ،مركز آمار ایران متولی اعلام آمار رسمی در كشور است و در صورتی كه هر كس بخواهد به آماری استناد كند، باید بر اساس اطلاعات مركز آمار ایران باشد.

رئیس مركز آمار ایران با تاكید براینكه آمارهایی كه از سوی این مركز ارائه می شود بدور از هرگونه جهت گیری است،در پایان گفت: مركز آمار ایران متعلق به مردم است و آمارهای ارائه شده از سوی این مركز بدور از هرگونه گرایش و تبعیضی است.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 213326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    15 0
    آقای آذر این آمار را از کجا می اورند وچگونه حساب می کنند مشخص نیست ولی ای کاش مسئولین به جای تعریف از خود کمی هم از واقعیات جامعه ومشکل کار جوانان میگفتند من نزدیک به یکسال ونیم هست که بیکارم ودنبال کار میگردم هر جا هم که رفتم اول از همه جا آشنا ی خودشان در اولویت قرار دارند ومن برای یک کار معمولی که حق معمول و ساده من برای زندگی در این مملکت هست بایدبگردم آیا این هم چیز زیادی هست؟ من شاکیم شکایت خود را بگو نزد که برم؟
  • بی نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    7 0
    جابجایی نیروی كار یا تعدیل نیروی كار...
  • مهدی IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    12 0
    طبق اعلام مرکز آمار ایران در وبسایت رسمی این سازمان در بخش تعاریف و مفاهیم شاغل کسی است که : سن او 10 سال یا بالاتر بوده و در طول هفته 1 ساعت کار کند و یا بطور موقت کار را ترک کرده باشد آیا این تعریف از افراد شاغل پاک کردن صورت مساله و درپوش گذاردن بر مشکل فزاینده بیکاری جوانان در کشور نیست؟ آیا با دستکاری تعاریف میتوان آمار شاغلین را بالا برد و بعد مدعی تحقق یافتن وعده ها شد؟ دریغ از سر سوزنی انصاف
    • کاکتوس IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
      4 0
      جناب مهدی این تعریف از انجا به وجود امده که کار مفید بعضی از کارمندان و یا شاغلین ما در هفته 1 ساعت هم نمیشود در نتیجه اگر یک نفر در هفته یک ساعت کار کند شاغل به حساب میاد.
  • بدون نام US ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    4 0
    آمار كساني را كه شغلشان را از دست داده اند را از شاغلين جديد كم كنيد بعد تعداد شغل ايجاد شده را اعلام كنيد .
  • v IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    6 0
    آخر چگونه می شود که اوباما و اولاند وعده ایجاد دویست هزار شغل بدهند واین وعده از سوی رقبایشان غیرواقع بینانه خوانده شود ولی در کشوری که حیات و مماتش به فروش نفت وابسته است و واردات تولید داخلی را نابود کرده این تعداد شغل ایجاد شده باشد!!!
  • بدون نام IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    1 0
    چه خبر از یارانه ها!بابا شغل میخوایید واسه چی بشینید تو خونه یارانه بگیرید بعدش هم خداکریمه!