معمولا روند داستان​ها در شاهنامه و تاریخ ثعالبی یکی است چنانچه گاهی مثل داستان سیاوش، حتی جملات و عبارات نیز به هم شبیهند اما شاهنامه بسیاری از مطالب ​را مفصل​تر آورده تا رنگ داستانی و حماسی به آنها بدهد.

به گزارش خبرآنلاین، «بیداری در باغ مومیایی» تالیف محمد جعفر محمدزاده، پژوهشی مقایسه‌ای در شناخت فردوسی و «غرر اخبار الملوک الفرس و سیرهم» مشهور به تاریخ ثعالبی از سوی نشر امرود منتشر شد.
محمودزاذه درباره این کتاب پژوهشی و مرجع معتقد است: «دریافت معانی بلند شاهنامه از یک سو در گرو آشنایی با منطق اسطوره و از دیگر سو، مستلزم پژوهش تطبیقی شاهنامه و مقایسه آن با آثار دیگری است که در آنها از داستان‌های حماسی ایران سخن رفته است. درک درست آنچه در شاهنامه آمده است، نیازمند شناختی اجمالی از اسطوره است. خلاف نظر کسانی که به ظاهر شاهنامه می‌نگرند و آن را اثری ساده و بی‌پیرایه می‌دانند که به آسانی می‌توان ظرایف و دقایق و رموز آن را باز شناخت، باید گفت پشت کلمات و جملات و بیت‌های ساده و روان شاهنامه، انبوهی از اندیشه‌ها وافکار تو در تو قرار دارد که فهم لغات و کلمات برای درک آنها کافی نیست. »

 

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقدمه این می نویسد:«این کتاب مقایسه شاهنامه فردوسی با غرر اخبار ملوک الفرس و سیرهم مشهور به تاریخ ثعالبی است....تاریخ ثعالبی کتابی نه چندان مشهور است. کتابی که فقط یکبار از سوی انتشارات نقره به وسیله آقای محمد فضائلی ترجمه شده و در سال 1367 به چاپ رسیده است و همانند سایر کتاب هایی که در زمینه تاریخ اساطیر پهلوانی و پادشاهی ایران نوشته شده، در سایه عظمت شاهنامه شهرت نیافته است. پس از مطالعه تاریخ ثعالبی و شاهنامه فردوسی، کار مقایسه جزء به جزء آنچه در این دو کتاب آمده بود با دقت انجام گرفت. هرجا داستانی مهم و یا دوره ای از ادوار پادشاهی در یکی از این دو اثر نیامده بود نیز ذکر گردید...امید اینکه این اثر بتواند به نوبه خود و در حد و اندازه بضاعت نگارنده اندکی از تفاوت های شاهنامه را با یک اثر تاریخی، که به نوعی اساطیر و تاریخ حماسی و پهلوانی ایران را بیان کرده است، در منظر و محل قضاوت قرار دهد.
 

بنابراین گزارش، در فصل دوم کتاب و در خصوص مذهب فردوسی می خوانیم:
«بنابر آنچه در اغلب تذکره ها آمده است، فردوسی ملسمان شیعه معتزلی و از دوستداران خاندان پیامبر(ص) بوده؛ آنگونه که خود می گوید:
نبی آفتاب و صحابان چو ماه
به هم بسته یکدگر راست راه
منم بنده اهل بیت نبی
ستاینده خاک پای وصی
گرچه قول مشهور بر شیعه بودن فردوسی است، شواهد و قرائنی هم هست که این اعتقاد مشهور را ممکن است خدشه دار کند از جمله بیت هایی از مقدمه شاهنامه که احترام فردوسی را به سه خلیفه اول نشان می دهد. در اینجا لازم است سخن محمدجعفر یاحقی از اساتید دانشگاه فردوسی مشهد در این زمینه آورده شود، که اظهار نظر منصفانه ای به نظر می رسد:

« درشیعه بودن فردوسی تردید نشده است هرچند فردوسی، برابر برخی نسخه های شاهنامه، از سه خلیفه اول به نیکی یاد کرده و مثل هر انسان منصفی به معتقدات و باورهای اکثریت جامعه آن روز به چشم احترام نگریسته است، با این حال حضرت علی(ع) برای او احترام و اهمیت دیگری داشته است. کتاب شاهانامه کتاب معتقدات اسلامی نیست و نباید بدان به عنوان مرجعی برای باورهای شخصی فردوسی نگریست. با این حال اندیشه های قدیم فردوسی، که بدون تردید از کلام و تعالیم شیعه مایه می گیرد، در اغلب بخش های شاهنامه قابل ملاحظه است. البته در مورد جزئیات مذهبی فردوسی جای بحث است. بیشتر به نظر می رسد او شیعه زیدی بوده است. اگر از «پاک‌اعتقاد» منظور شیعه معتقد و مومن حزب اللهی امروز مراد است که از لهو و لعب به دور است و دست به شراب و حتی کباب در معنای گذشته آن نمی‌آلاید و هیچوقت قدمی بر خلاف مصالح امروز جامعه ما و در جهت مناقض معتقدات و باورهای امروزین بر نمی دارد، نمی توان با اطمینان جواب مثبت داد. اما اینگونه به انسان قرن چهارم اسیر در چنگال همه مسائل آن روزگار نگریستن خطاست. فردوسی را باید در مجموعه فرهنگی و تاریخی روزگار خود او دید و در این صورت باید پاک اعتقادترین و شریف ترین و مبراترین و اخلاقی ترین انسان های روزگارش دانست.»

 

این کتاب مرجع و خواندنی که سفری است به لایه های درونی شاهنامه فردوسی و بازخوانی اصلی ترین داستان ها و شخصیت های این شاهکار ادبی، در دو بخش و دوازده فصل تنظیم شده و «حماسه و اسطوره، اندیشه فردوسی و ثعالبی، پیشدادیان، کیانیان، اشکانیان، ساسانیان و...» عناوین برخی فصل های اصلی این کتاب است. همچنین فصل پایانی کتاب به تفاوت های شاهنامه و ثعالبی پرداخته است.

 

این کتاب در 400 صفحه و با قیمت 14هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

 

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب(در صورت موجود بودن در بازار) کافیست با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب ها را تلفنی سفارش بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 212877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • lمحمد IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    36 23
    واقعیت اینه که فردوسی شیعه نیست
    • اهل سنت ایران US ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
      22 5
      من هم یک سنی ام مثل سعدی وجامی ومولوی وو..لی افتخارم ایران عزیزاست ویک وجب خاک ایران راباکل دنیاوسرزمین اعراب عوض نمیکنم درودبرهرایرانی ازاد ووطندوست چوایران نباشد تن من مباد
    • متین IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      8 0
      خوشم میاد مستند حرف میزنی حالا که اینطوریه من میگم: واقعیت اینه که شما اشتباه میفرمایید
  • يوسف IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    35 8
    درود بر فردوسي بزرگ. مذهب او چيزي از عظمتش كم نمي كند.
  • پسر خوب IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    42 8
    حالا بعد هزار سال دنبال این هستند که کی شیعه بود کی سنی بود؟ چه فرقی می کند ؟
  • بدون نام IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    22 13
    مسلمان كه بوده كافى است
    • بدون نام IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
      13 6
      مهمتر از مسلمان بودن ، انسان بودن اوست. شيعه و سني كه جاي خود دارد.
  • بدون نام IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    16 11
    "آیا فردوسی شیعه بود" بدترین تیتر برای این مقاله است.شما شیعه نبودن این حماسه سرای بزرگ را مطرح می کنید؟ مثلا تیتر می زدید " تردیدی در شیعه بودن فردوسی نیست یا فردوسی شاعر بزرگ شیعه ....
  • رضا CN ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    39 6
    به شما چه شيعه بود ياسني مسلمان بود يا كافر... تا اين حد كافيست كه انسان بزرگي بود.
  • بدون نام IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    28 7
    چه اهمیتی دارد که مذهب فردوسی چه بود؟ مهم این است که ما الان یک شاهنامه داریم که می توانیم به آن افتخار کنیم
  • بدون نام IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    37 6
    به جای اینکه این همه وقتتون را صرف این بکنید که کی شیعه است کی نیست صرف فکر و سازندگی می کردید بهتر پیشرفت می کردید و اینقدر عقب افتاده نبودیم.......خیلی بد بختیم..
  • بدون نام IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    41 7
    گیریم که فردوسی شیعه نبوده میخوای چکار کنی، شاهنامه رو آتیش بزنی؟ تو قرن 21 ظاهرا هنوز آدم خوشحال پیدا میشه!
  • بدون نام IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    18 5
    اون زمانها کسی شهامت صحبت کردن به زبان پارسی را نداشت چه رسد به اینکه انتخاب مسائل شخصی
  • نیما DE ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    12 7
    اولا که شیعه یا سنی بودن فردوسی کوچکترین اهمیتی ندارد ، به نظر شما اینکه سعدی سنی بوده از " سعدی" بودن او چیزی کم میکند ؟ همینطور در مورد بیهقی... اما با توجه به شاهنامه به نظر میرسد که فردوسی شیعه اثنی عشری نبوده است ، با توجه به ابیات " چه گفت آن خداوند تنزیل و وحی...خداوند امر و خداوند نهی" الی آخر ، به نظر می رسد که فردوسی یا سنی بوده یا شیعه زیدی که احتمال سنی بودن ایشان به نظر من بیشتر است.
  • بدون نام IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    16 7
    هرچه بود، اول ایرانی بود و پارسی رو زنده کرد!
  • پگاه A1 ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    9 6
    بنده خداها اون موقع شیعه و سنی نبوده از زمان صفوی شروع شده فردوسی ایرانی بوده همین جایی نگفته سنی ام یا فلان مذهب رو دارم بس کنید به مذهب مشاهیر ایرانی کار نداشته باشین چقدررررررررر جهان سومی بودنتونو به رخ میکشید