فارس نوشت:

رئیس مجتمع کنترل اختلالات رشد، تکامل و ناهنجاری‌های زمان تولد گفت: امروزه 70 درصد از معلولیت‌های کودکان قابل پیشگیری بوده و می‌توان از همه بیماری‌های ژنتیکی بالقوه پیشگیری کرد.

سعیدرضا غفاری صبح امروز در مراسم افتتاح مجتمع کنترل اختلالات رشد هدف از راه‌اندازی این مجتمع را پیشگیری از معلولیت‌ها و صیانت از سلامت نسل آینده دانست و گفت: امروزه 70 درصد از معلولیت‌ها قابل پیشگیری بوده و می‌توان از همه بیماری‌های ژنتیکی بالقوه پیشگیری کرد.

وی اضافه کرد: مرگ و میر ناشی از عوامل تغذیه‌ای، عفونت‌ها و مانند آن کاهش یافته اما مرگ و میر نوزادان حاصل از مشکلات ژنتیکی از جمله عواملی است که بیشتر باید روی آن کار کنیم و 20 درصد علت بستری‌های بیمارستان به دنبال مشکلات ژنتیکی اتفاق می‌افتد.

غفاری کاهش هزینه‌ها، استفاده از افراد صاحب‌نظر، افزایش تجربه و کارآیی افراد متخصص، عدم نیاز به ارجاع و جلوگیری از سرگردانی بیماران را از جمله مواردی دانست که تاسیس این مجتمع را ضروری ساخته و گفت: اکنون غربالگری سندرم دان که در صدر اختلالات ژنتیکی قرار دارد در این مرکز انجام می‌شود.

پزشک خانواده در تشخیص و پیشگیری از وقوع ناهنجاری‌های مادرزادی و ژنتیکی بسیار موثر است

در ادامه حسن امامی رضوی معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در طول سالیان اخیر به همت دست‌اندرکاران نظام سلامت شاهد پیشرفت‌ها و موفقیت‌های زیادی در بخش سلامت بوده‌ایم و شاخص‌های سلامت اکنون در حد قابل قبولی است.

وی گفت: در حال حاضر بیماری‌های واگیردار را کنترل کرده‌ایم به طوریکه اغلب این بیماری‌ها حذف و یا ریشه کن شده‌اند و باید خود را برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر متمرکز کنیم که سبک زندگی و رژیم غذایی در این راستا بسیار موثر است.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه این وزارتخانه اکنون روی کنترل بیماری‌های غیرواگیر تمرکز کرده است، اظهار کرد: باید با ترویج و اشاعه مواردی نظیر تغییر سبک زندگی، اصلاح الگوهای تغذیه‌ای، تحرک بدنی و کاهش استرس در جامعه از بار ناشی از بیماری‌های غیرواگیر بکاهیم.

امامی رضوی در ادامه به کاهش شاخص مرگ و میر کودکان در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: سالها پیش شاخص مرگ و میر کودکان زیر پنج سال 140 در هر یکهزار نفر بود اما اکنون به شاخص 30 مورد مرگ در هر یکهزار نفر رسیده است.

وی پایین آوردن آمار مرگ و میر نوزادان را کاری دشوار عنوان کرد و گفت: درصد قابل توجهی از مرگ و میر نوزادان ناشی از اختلالات ژنتیکی و مادرزادی است که هم هزینه بر است و هم تکنولوژی بالا نیاز دارد.

امامی رضوی اجرای برنامه نظام ارجاع و پزشک خانواده را در تشخیص و پیشگیری از وقوع ناهنجاری‌های مادرزادی و ژنتیکی بسیار موثر دانست و افزود: نظام ارجاع به پیشگیری از بیماری‌ها کمک می‌کند برنامه ویزیت اولیه برای همه جمعیت کشور انجام شده و پس از معاینه کامل برای همه ایرانیان پرونده الکترونیک سلامت تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: در شرایط معمول هر فردی از جامعه وقتی بیمار می‌شود دغدغه‌اش این است که به چه پزشکی باید مراجعه کند و به این مشکل در برنامه پزشک خانواده پاسخ داده شده است.

امامی رضوی گفت: در واقع پزشکی که برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است به یک فرد قابل قبول برای خانواده تبدیل می‌شود که از سوابق خانوادگی سلامت آنها باخبر است و در صورت وقوع مشکل می‌تواند اعضای خانواده را راهنمایی کند.

مجتمع کنترل اختلالات رشد وتکامل و ناهنجاریهای زمان تولد« نسل امید» صبح امروز با حضور آیت‌الله امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران و حسن امامی رضوی معاون وزیر بهداشت در سه شاخه مرکز جامع ژنتیک، پزشکی جنین و مرکز غربالگری نوزادان فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد .علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت www.hopegen.org مراجعه کنند.
301301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 212610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =