ادامه فعالیت دبیرخانه دائمی حوزه دانشجویی مهندسی فرهنگی کشور با اتصال به سایر دانشگاه‌ها و به شکل ملی ادامه خواهد یافت.

در نخستین همایش ملی فرهنگ دانشجویی و مهندسی فرهنگی که امروز در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی برگزار شد، مسوولانی از جمله دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو معاون آموزشی جهاد دانشگاهی، دکتر محمدحسین یادگاری رییس جهاد دانشگاهی، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد نایب رییس مجلس شورای اسلامی، واعظی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و محمد اسحاقی رئیس مرکز مهندسی فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور یافتند.

به گزارش خبرآنلاین، دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو رییس این همایش با بیان اینکه مرکز رصد فعالیت‌های فرهنگی دانشجویی از مهر ماه در دانشگاه علم و فرهنگ راه‌اندازی می‌شود، گفت: همچنین کارنامه فرهنگی دانشجویان نیز تهیه شده که به شکل داوطلبانه برای متقاضیان صادر می‌شود.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی افزود: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته کارنامه فرهنگی نیز در کنار کارنامه علمی به دانشجویان ارائه خواهد شد به نحوی که دانشجو علاوه بر توانمندی علمی در حوزه فرهنگ نیز توانمند و آماده ورود به جامعه خواهد شد.

وی با اشاره به نقشه مهندسی فرهنگی کشور و با بیان اینکه در نظام فرهنگ، دانشگاه جایگاه ویژه‌ای دارد، تصریح کرد: دانشگاه مهمترین رکن در بخش جامعه است و به فرموده امام (ره) کارخانه آدم سازی است، بنابراین نمی‌توان مهندسی فرهنگی را بدون توجه به دانشگاه تدوین کرد و همچنین دانشگاه را نیز نمی‌توان بدون دانشجو مورد توجه قرار داد.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ خاطرنشان کرد: ادامه فعالیت دبیرخانه دائمی حوزه دانشجویی مهندسی فرهنگی کشور با اتصال به سایر دانشگاه‌ها و به شکل ملی ادامه خواهد یافت.

رییس جهاد دانشگاهی، با بیان اینکه برای شکل گیری فرهنگ دانشجویی، فرهنگ اساتید باید شکل گیرد، گفت: استاد تاثیرگذارترین قشر بر دانشجوست، از سوی دیگر برای اساتید نیز باید فرهنگ استاد تعریف شود، در واقع زمانی می‌توانیم دانشگاه‌ها را به نقطه مطلوب برسانیم که یک استاد مطلوب داشته باشیم.

در ادامه این مراسم، دکتر محمدحسین یادگاری با بیان اینکه قسمتی از مهندسی فرهنگی،‌ فرهنگ دانشجویی است و فرهنگ دانشجویی جدا از فرهنگ جامعه نیست، گفت:‌ منظور از مهندسی فرهنگی، فرهنگی است که بر پایه اعتقادات و آداب و رسوم این مملکت بوده و تفکر خلقتی، آفرینشی و الهی بر آن جاری باشد که هرچه این فرهنگ گسترش یابد موفقیت‌های بیشتری در پی آن ادامه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی معتقد است که با تفکر ارزشی می‌توان به قله‌های رفیع افتخار و پیروزی دست یافت به نحوی که نظام جمهوری اسلامی با تفکر جهادی و اندیشه‌های الهی طی چند سال به موفقیت‌هایی دست یافته است که کشورهای دیگر طی چندین سال به آن رسیده‌اند، همه این موارد نشات گرفته از مهندسی فرهنگی است که باید به طور کامل در نظام جمهوری اسلامی جاری شود.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ دانشجویی تنها مختص دانشگاه نیست و نیازمند یک پشتوانه در خارج از دانشگاه است، گفت: در این زمینه مواردی همچون فرهنگ دانش آموزی، فرهنگ خانواده و جامعه برای ارتقای جامعه دست به دست هم می‌دهد.

یادگاری افزود: صدا و سیمای ما باید به سمت ساخت فیلم‌هایی برود که باعث استحکام نظام خانواده شود، متاسفانه بخشی از فیلم‌هایی که در داخل سینما به نمایش گذاشته می‌شود دارای تفکر لیبرالیسمی است. رییس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه خوشبختانه رهبر معظم انقلاب اسلامی که هدایت‌گر این نظام است با تفکر خود شورای عالی انقلاب فرهنگی را به سمت مهندسی فرهنگی حرکت داده‌اند، گفت: اگر بخواهیم تفکرات امام را به قشر دانشگاهی معرفی کنیم باید با شیوه‌ها و حرکت‌های جدید این تفکرات را به دانشجویان ارائه کنیم.

همچنین در ادامه این مراسم، نایب رییس مجلس شورای اسلامی مهندسی فرهنگی کشور را حرکتی قدرتمند برای حضور فرهنگ و برآمده از اخلاق مبتنی بر ایمان در همه عرصه ها دانست و گفت: با غفلت از خویش نمی توانیم در جهت ارتقای فرهنگ کشور گام برداریم.

حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد اظهار داشت: از واقعیت‌هایی که نمی‌توان انکار کرد اما در عین حال از نگاه انسان پنهان است نقش فرهنگ در همه تحولات و رویدادها و دگرگونی‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در جوامع بشر است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی افزود: ما گاهی این مقوله را از نزدیک نمی‌بینیم و مورد غفلت وارد می شود اما اگر نگاه عمیقی به هر مسأله‌ای از مسائل جوامع بشری بیاندازیم عقبه قدرتمند آن رویداد را خواهیم یافت.

ابوترابی فرد در ادامه با بیان اینکه انقلاب اسلامی و رویدادهای برآمده از آن نقش فرهنگ در همه تحولات دنیای انسان است را نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: هیچ پژوهشگر هوشمند تاریخ انقلاب نمی‌تواند تردید کند که دفاع مقدس رویارویی ایران با دنیا با یک عقبه قدرتمند و فرهنگی به نقطه قدرت ایران تبدیل شد.

وی با تأکید بر اینکه کشور ما در سایه فرهنگ دینی به پیروزی می‌رسد خاطرنشان کرد: گاهی آسیب‌های فرهنگی را می‌بینند و فکر می‌کنند که فرهنگ از جامعه رخت بربسته است منتها فرهنگی که مبتنی بر نگاه قرآن است می تواند ارتقاء پیدا کند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی مهندسی فرهنگی کشور را حرکتی قدرتمند برای حضور فرهنگ و برآمده از اخلاق مبتنی بر ایمان در همه عرصه‌ها دانست و افزود: برای رسیدن به این هدف یک راه وجود دارد که باید فرد در وجود خویش مهندسی فرهنگی را سامان دهد.

وی در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: هر یک از ما در تحولات فرهنگی کشور نقش ایفا می‌کنیم چنانچه خویشتن خود را مهندسی فرهنگی کنیم می‌توانیم موفق باشیم و با غفلت از خویش نمی‌توانیم در جهت ارتقای فرهنگ کشور گام برداریم.

گفتنی است در پایان این مراسم نایب رییس مجلس شورای اسلامی از تمبر "فرهنگ دانشجویی و مهندسی فرهنگی" رونمایی کرد.

45234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 212442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =